انجام ۱۲۸ پروژه پژوهشی و مطالعاتی توسط موسسه پژوهش‌های اقتصاد کشاورزی

تهران- ایرنا- رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: ۱۲۸ پروژه پژوهشی و مطالعاتی در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ توسط این موسسه انجام شد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «علی کیانی‌راد» به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی درباره دستاوردهای این موسسه پژوهشی افزود: از ۱۲۸ پروژه پژوهشی و مطالعاتی یاد شده، ۱۱۶ پروژه داخلی و ۱۲ پروژه به سفارش وزیر یا سایر معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین بیرون از وزارت متبوع است.

وی درباره برون‌سپاری برخی پروژه‌های پژوهشی، افزود: در بازه زمانی یاد شده ۴۴ پروژه پژوهشی و مطالعاتی دیگر نیز به دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی که با این موسسه پژوهشی همکاری می‌کنند، واگذار شده است.

این مسوول، پژوهش و مطالعه، مشاوره و ارائه نتایج مطالعات برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و آموزش‌های نظری و کاربردی تخصصی کوتاه‌مدت برای مدیران و کارشناسان وزارت متبوع و بخش کشاورزی را سه وظیفه اصلی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی برشمرد و اظهار داشت: طراحی و پیشنهاد خط مشی‌ها و راهبردها در حوزه توسعه کشاورزی و روستایی، مهمترین وظیفه این موسسه پژوهشی است.

کیانی‌راد ادامه‌داد: پژوهش‌ها و مطالعات که جزو وظایف کلان موسسه پژوهش‌ها است، در همه زمینه‌های مرتبط با اقتصاد و توسعه کشاورزی و روستایی از جمله سیاست‌های حمایتی، تجارت و بازار محصولات انجام می گیرد.

وی از انتشار ۲۵۰ گزارش علمی و فنی برگرفته از پژوهش‌های انجام شده، ۸۲ گزارش ترجمه‌ای و ۲۲۸ گزارش ادواری در فاصله زمانی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ توسط این موسسه پژوهشی خبر داد.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، انتشار گزارش‌های ادواری از جمله درباره تحلیل بازارهای داخلی و بین‌المللی به‌طور هفتگی و ارسال آن به وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و مسوولان وزارتخانه، چاپ ۹۱ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و ارائه ۲۹ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی را از دیگر دستاوردها در بخش پژوهش و مطالعات نام برد.

کیانی‌راد درباره وظیفه مشاوره‌ای این موسسه پژوهشی براساس نتایج پژوهش‌ها نیز اظهار داشت: ما در حوزه وظیفه‌مندی‌مان در بخش اقتصاد و توسعه کشاورزی و روستایی، به وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مختلف نظر مشورتی می‌دهیم و به تصمیم‌ گیری و سیاستگذاری کمک می‌کنیم، اما تصمیم‌گیر و سیاستگذار نیستیم.

وی افزود: این موسسه پژوهشی در حوزه وظایف مشورتی خود، به عنوان نقطه تماس ملی با برخی از سازمان‌های بین‌المللی مانند مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ)، حوزه کشاورزی پیمان شانگهای و حوزه اقتصاد و توسعه کشاورزی و روستایی سازمان فائو و اکو و از طرف وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اذعان‌داشت: در مجموع این موسسه پژوهشی در حوزه وظیفه‌ خود، نقطه تماس ملی با هشت سازمان بین‌المللی است.

وی در همین حال ثبت ۶ نظام میراث کشاورزی مهم جهانی ایران در نظام میراث کشاورزی مهم جهانی (جیاس) فائو را از دستاوردهای موسسه پژوهش‌ها عنوان کرد.

کیانی‌راد گفت: موسسه پژوهش‌ها همچنین در حوزه وظایف مشورتی خود، در مدت یاد شده، یک‌هزار و ۷۸۲ اظهارنظر کارشناسی، پاسخ به استعلامات و یادداشت‌های سیاستگذاری ارائه داده است.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در مورد اقدامات این موسسه در حوزه آموزش و توانمندسازی گفت: در بازه زمانی یاد شده این موسسه پژوهشی برگزاری ۲۸ نشست و همایش علمی، ۹۳ کارگاه آموزشی، پژوهشی و دوره‌های توانمندسازی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و اعزام همکاران وزارت متبوع و موسسه پژوهش‌ها به ۱۵۸ دوره خارج از کشور و همچنین به صورت مجازی را بر عهده داشته است.

وی گفت: در دوره‌های آموزشی و توانمندسازی داخلی که در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، سه‌هزار و ۶۳۱ نفر- ساعت دوره آموزشی و توانمندسازی در داخل، ۲ هزار و ۱۵۲ نفر - ساعت کارگاه آموزشی، ۱۵۶ نفر - ساعت نشست علمی و یک‌هزار و ۳۸۸ نفر - ساعت کارگاه پژوهشی برگزار شده است.

کیانی‌راد اظهار داشت: در این موسسه پژوهشی ۳۳ نفر عضو هیات علمی، ۳۲ نفر عضو غیرهیات علمی پژوهشگر و ۳۲ نفر در عضو غیرهیات علمی در حوزه پشتیبانی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی دارای مجوز قطعی و اساسنامه مصوب شورای عالی گسترش وزارت عتف در سال ۱۳۷۹ است.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی افزود: براساس ماده (۳) این اساسنامه، موسسه پژوهش‌ها دارای استقلال حقوقی، اداری و مالی بوده و در عین حال وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha