توسعه فراگیر خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه کاشان

کاشان - ایرنا - توسعه فراگیر خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه کاشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی که همچنان ادامه دارد، شاخص‌های حوزه سلامت تا دورترین نقاط این منطقه در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را ارتقا داده است.

به گزارش ایرنا، افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه مراکز بهداشتی، کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و مادران، آموزش پزشکی، افزایش تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، تامین و ارتقای تجهیزات پزشکی بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود که آمارها در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل نشانگر دگرگونی در این حوزه دارد.

ارتقای سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی و درمانی با توجه به محرومیت‌های تاریخی که در کشور ما وجود داشته، از اهداف انقلاب اسلامی بوده که نشانه‌های تحقق آن در جای جای این دیار دیده می‌شود هرچند هنوز نیازها و مطالبات فراوان است.

به همین منظور طی ۴۵ سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رسیدن به این اهداف اقدام به تامین نیروی انسانی متخصص، تاسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان‌ها، ارتقای سطح کیفیت تجهیزات پزشکی و نیز ارایه آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم کرده است.

بنابر مستندات و شواهد موجود، بهداشت و درمان در کاشان قبل از انقلاب وضعیت مناسبی نداشت و به گواه مردم محلی برای درمان باید توسط پزشکان خارجی از جمله پزشکان هندی‌ ویزیت می‌شدند که البته آن شرایط هم برای قشرهای خاصی فراهم بود.

کاشان و آران و بیدگل که در سال‌های نه چندان دور به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی جزو شهرستان های رده پایین کشور بودند، اکنون با توزیع خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر منطقه نسبت به قبل چهره کاملا متفاوتی پیدا کرده به گونه‌ای که مردم در دورترین نقاط شهری، روستایی از این خدمات برخوردار هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲۴ ماه گذشته بیش از پنج هزار متر مربع پروژه بهداشتی تحت عنوان طرح محرومیت زدایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در منطقه کاشان و آران بیدگل در حال تکمیل و بهره‌برداری می باشد، که از این پروژه ها در ایام الله دهه فجر مراکز بهداشتی روستاهای خنب، جوینان، ازناوه، اسحاق آباد و قزآن آماده بهره برداری می باشند و سایر پروژه ها از روند پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار هستند.

دکتر کورش ساکی افزود:جهاد در همه جبهه های سلامت کشور روندی است که ادامه دارد و ۸۸ هزار متر مربع فضای فیزیکی در قالب بیش از ۴۰ پروژه عمرانی در حوزه های بهداشت؛ درمان؛ آموزشی و دانشجویی در حال اجرا است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی هم کاشان گفت: پروژه‌های مصوب بیمارستانی دانشگاه از جمله بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) با ۱۱۴ تخت مراحل نهایی خود را سپری می کند و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

دکتر نجات خیری پور افزود:همچنین پروژه بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی بقیة الله(عج) نیز بعد از وقفه ایی که در روند اجرا داشت ، هم اکنون فعال شده است و تمام تلاش همکاران در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در جهت پیشرفت این پروژه ملی می باشد.

بهره‌مندی بیش از ۵۴۶ هزار نفر از خدمات مراکز بهداشتی

معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم گفت: آمار نشان می‌دهد اکنون ۵۴۶ هزارو ۲۰ نفر در کاشان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت قرار دارند.

دکتر مهدی دلاوری افزود: ۳۸ خانه بهداشت در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به مردم این مناطق خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کنند

وی به وجود ۵۸ پایگاه سلامت، ۲۶ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۱۰ مرکز خدمات جامع روستایی در این منطقه اشاره کرد و افزود: این زیرساخت های بهداشتی و درمانی به جمعیت شهرهای مذکور خدمات می‌دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: ۳۸ خانه بهداشت روستایی، ۵۸ پایگاه سلامت شهری، ۲۶ مرکز خدمات جامع شهری و ۱۰ مرکز جامع خدمات روستایی در کاشان فعالیت دارند.

دکتر عباس آزادی گفت: دوران پیش از انقلاب اسلامی به علت کمبود پزشک، نیازمند حضور پزشکان خارجی در کشور بودیم ، در سالیان گذشته مردم کشور و حتی جانباران ناچار بودند برای معالجه و درمان به خارج بروند اما امروز تمامی خدمات پزشکی و درمانی توسط پزشکان ایرانی انجام می شود.

وی به ظرفیت پزشکان در طول سالهای انقلاب اشاره کرد و افزود: تعداد پزشک عمومی ما در اوایل انقلاب ۱۵ نفر بود که هم اکنون به تعداد ۴۶۵ پزشک عمومی رسید است و تعداد پزشک متخصص از ۱۰به۱۳۷ متخصص رسیده است.

وی اظهار کرد:در گذشته هیچ فوق تخصی در این ممنطقه نبود که امروز ۹۲ فوق تخصص در دانشگاه علو م پزشکی کاشان فعالیت دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: گسترش مراکز درمانی، توسعه تخت‌های بیمارستانی، به کارگیری روش های نوین درمانی از دستاوردهای نظام سلامت طی سال‌های بعداز انقلاب اسلامی در منطقه کاشان است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha