استقرار گمرکات در شرق هرمزگان؛ ضرورت امروز، نیاز فردا

بندرعباس - ایرنا - استقرار گمرکات در شرق هرمزگان و همچنین وجود نمایندگی برخی از ادارات دولتی در منطقه لیردف از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مطالبات مردم شرق استان و به‌ویژه جاسک بود که نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در سفر به بندر جاسک این موضوع را بار دیگر به عنوان ضرورت امروز و نیاز فردا مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایرنا، البته موضوع استقرار گمرگات در شرق هرمزگان به عنوان یک دغدغه، را بارها امام جمعه بندرعباس در سخنرانی‌ها و نشست‌های مختلف مطرح کرده است و اخیرا نیز در نشستی با مردم و معتمدان محلی بخش لیردف جاسک در شرق هرمزگان، این مطالبه را بار دیگر مطرح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده، در سفر به شهر بندری جاسک و در جمع مردم و معتمدان محلی بخش لیردف این شهرستان، اظهار کرد: پیشنهاد اولیه استقرار گمرکات در شرق هرمزگان را در سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به استان، با آیت الله رییسی مطرح کردم، چرا که مستقر شدن گمرکات در شرق، برای توازن بخشی به گمرگات هرمزگان، ضرورت امروز و نیاز فردا را می‌رساند.

وی در این نشست با ذکر این نکته که در شرق هرمزگان اداره‌کل گمرک مسنقر نشده است اما در غرب هرمزگان وجود دارد، عنوان کرد: موضوع ایجاد یک اداره‌کل گمرک در شرق استان هرمزگان را در اوایل بهمن‌ماه با رییس کل گمرکات استان مطرح کردم که امیدوارم اقدامات بزرگی در این حوزه رقم بخورد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، بالاترین قدمت گمرک در استان هرمزگان را مربوط به همین منطقه لیردف جاسک در شرق استان دانست و بیان کرد: تاریخ لیردف نشان دهنده ظرفیت‌های گسترده این منطقه در حوزه گمرک است.

وی، با اشاره به لزوم توسعه گمرک به سمت شرق هرمزگان ابراز کرد: استقرار گمرک در شرق استان هرمزگان باعث دسترسی به آب‌های آزاد خواهد شد که این مهم علاوه بر بهبود شاخص‌های اقتصادی منطقه، در راستای سیاست‌های کلی نظام نیز تعریف می‌شود.

«امام جمعه بندرعباس هفتم بهمن ماه امسال، در دیداری که رئیس کل گمرکات استان هرمزگان با وی داشت، ضمن اشاره به لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی، تاکید کرد که باید توازن استقرار ادارات کل گمرک در هرمزگان رعایت شود.

وی عنوان کرد: باید یک توزیع متوازنی از ادارات کل گمرکات در استان هرمزگان میان شرق، مرکز و غرب هرمزگان انجام شود که بهتر است متناسب با منابع موجود این مهم در دستورکار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران، بیان کرد: تقویت و توسعه گمرکات شرق استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که در حوزه تجارت دارند، در دستور کار قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان، شهریورماه سال گذشته نیز در دیدار با مدیرکل گمرک شهید باهنر استان هرمزگان، موضوع استقرار اداره کل گمرک در شرق هرمزگان را مطرح کرده بود و تاکید بر این داشت که مطالعات کارشناسی استقرار این اداره کل در منطقه لیردف به سرعت آغاز شود تا عملیات اجرایی آن طی سال‌های آینده کلید بخورد.»

حجت الاسلام عبادی زاده، در ادامه نشست با مردم و معتمدان محلی جاسک با ذکر این نکته که با بهره‌برداری از این کریدور حجم وسیعی کالا از گمرک‌های هرمزگان تجارت می‌شود، تصریح کرد: گمرک‌ها باید بتوانند موازی با این پروژه خود را توسعه و ارتقا دهند تا پاسخگوی تجارت درنظر گرفته شده باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: در نشست خصوصی با رئیس جمهور موضوع قاچاق سوخت نیز مطرح شد و پیشنهاد دادیم برای صادر کردن سوخت توسط مردم ساز و کار قانونی دیده شود که این امر می‌تواند از بسیاری آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی جلوگیری جلوگیری کند.

وی بیان کرد: در نشست با معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس جمهور ارتقای برخی از بخش‌های هرمزگان به شهرستان برای بهبود شاخص‌های توسعه‌ای استان هرمزگان نیز مطرح شد و پیگیری‌ لازم برای این مهم در دستورکار استان قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان، ضمن تاکید بر راه‌اندازی نمایندگی اداره آموزش و پرورش در لیردف جاسک نیز، اظهار کرد: لیردف به واسطه فاصله‌اش با شهرستان جاسک باید به صورت ویژه دیده شود.

وی خاطر نشان کرد: کریدور شمال به جنوب یک فرصت برای هرمزگان محسوب می‌شود؛ چراکه بندرعباس مرکز ثقل پشتیبانی از این طرح خواهد بود.

بخش لیردف در فاصله ۱۱۷ کیلومتری شرق جاسک و در ۴۳۴ کیلومتری شرق بندرعباس و در منطقه مَکُران و در مسیر بندرعباس چابهار واقع شده و دارای ۲ دهستان به نام‌های پیوشک و سورک است.

گمرک شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از بزرگترین گمرکات کشور محسوب می‌شود که سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شده و توان پذیرش بیش از ۱۰۰ میلیون تُن بار در سال را دارد.

گمرک شهید باهنر بندرعباس نیز بعد از گمرک شهید رجایی مهم‌ترین گمرک جنوب کشور است که در شمال خلیج‌فارس و در نزدیکی مناطق آزاد کیش و قشم قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha