۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 85381595
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر ژاپن: به حفظ امنیت غذایی آفریقا متعهد هستیم

تهران-ایرنا- «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در دیدار با «ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا گفت: توکیو متعهد به حمایت از امنیت غذایی در قاره آفریقا است.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزی کیودا، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن با «ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا در توکیو دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با بیان اینکه حملات روسیه به اوکراین موجب افزایش قیمت گندم شده است، خاطرنشان کرد که ژاپن از آفریقا در زمینه تامین امنیت غذایی حمایت می‌کند.

توکیو قصد دارد روابط با نایروبی را همزمان با توسعه روابط با کشورهای اقیانوس هند تقویت کند تا علاوه بر ترویج طرح راهبردی دریایی «هند و آرام»، روابط با کشورهای نوظهور و در حال توسعه‌ را هم تعمیق بخشد.

کیشیدا با بیان اینکه ژاپن از هر کشوری که به دلیل بدهی به چین تحت فشار قرار گرفته است، حمایت می‌کند، افزود: ژاپن به کنیا در بازگرداندن سلامت مالی خود کمک خواهد کرد.

پروژه‌هایی که توکیو در آنها سرمایه‌گذاری می کند، بخشی از راهبرد آزاد و باز هند-اقیانوس آرام ( FOIP ) «شینزو آبه» نخست وزیرسابق ژاپن است که به معنی اتصال بیشتر کشورهای قاره آسیا، آفریقا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند به یکدیگر است.

در دیدار نخست وزیر ژاپن با رییس جمهور کنیا، دو طرف براهمیت توسعه مالی منصفانه و شفاف برای کاهش مشکلات بدهی نایروبی تاکید کردند و پکن را به دلیل اجرای «سیاست تله بدهی» به عنوان اهرمی برای کسب امتیاز بیشتر از کشورهای وام‌گیرنده مورد انتقاد قرار دادند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ۲۱ فرودین گفته بود که پکن منشا «تله‌های بدهی» برای کشورهای آفریقایی نیست، بلکه شریکی است که به کشورهای آفریقایی و به سایر کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا از «تله فقر» خارج شوند.

وی افزوده بود: چین متعهد به حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای درحال توسعه از جمله کشورهای آفریقایی است و همواره سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مالی را با کشورهای درحال توسعه بر اساس برابری و منافع متقابل انجام داده است.

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی پیشتر گفته بود که نگران برخی از وام‌هایی است که پکن به اقتصادهای درحال توسعه آفریقایی می‌دهد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha