دهه هفتادی‌ها برای رقابت انتخابات به صف شدند/ کارگزاران هم لیست می‌دهد

تهران- ایرنا- حزب کارگزاران سازندگی به‌مثابه یکی از قدیمی‌ترین احزاب اصلاح‌طلب، بنا را بر حضور در انتخابات قرار داده است و حتی می‌خواهد لیست انتخاباتی هم ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، ۲۱ روز دیگر انتخابات ۱۱ اسفندماه برگزار می‌شود از این رو جریان‌های عمده سیاسی کشور تکاپوی انتخاباتی بیشتری نسبت به قبل از خود نشان می‌دهند و بازار نشست‌ها و تعیین شعارهای انتخاباتی هم داغ شده است؛ افتتاح ۲۰۰ کانال تلویزیونی تبلیغاتی با حضور رئیس‌جمهور، پایان رسیدگی به شکایت‌های داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در شورای نگهبان، تغییر حوزه انتخاباتی «محمد باقر نوبخت» از تهران به رشت، رونمایی از شعار انتخاباتی شورای وحدت، تجمیع صدای ملت و سامان در انتخابات، ارائه فهرست از سوی تکنوکرات‌ها علی رغم مصوبه جبهه اصلاح‌طلبان، واکنش‌ها به اعلام موجودیت «امناء» مهمترین رویدادهای انتخاباتی به وقت ۲۰ بهمن ماه بود.

شورای نگهبان ـ به عنوان نهاد ناظر انتخابات ـ روزهای پُرکاری را گذراند به گونه‌ای که سخنگوی آن گفته بود: اعضاء به صورت شبانه روز مشغول هستند.آقایان فقها از قم آمده‌اند و اینجا چند روز می‌مانند و من هم خودم شب در شورا حضور داشتم. سرانجام بررسی‌های به پایان رسید و ۱۵ هزار نفر از داوطلبان مجلس شورای اسامی تایید صلاحیت شدند و ۱۴ هزار و ۹۱۲ نفر به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات مجلس توسط هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان مُهر تایید دریافت کردند.

شورای نگهبان همچنین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به استناد بند (ج) ماده ۶۳ قانون انتخابات و در راستای رعایت حقوق داوطلبان مجلس شورای اسلامی، داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیأت مرکزی نظارت، مورد تأیید قرار گرفته لیکن در شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها تأیید یا احراز نشده است، می‌توانند به مدت ۳ روز از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ تا ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ شکایت خود را ثبت کنند.

دهه هفتادی‌ها برای رقابت انتخابات به صف شدند/ کارگزاران هم لیست می‌دهد

«هادی طحان نظیف» هم امروز خود را به خیابان جام جم رساند و با حضور در استودیوی اخبار ۱۴سیما به تشریح بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و با بیان اینکه زمینه مشارکت برای همه اشخاص و گروه‌های سیاسی فراهم است، گفت که بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی، بیش از ۵ هزار نفر دهه شصتی، بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ نفر دهه پنجاهی و حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر دهه چهلی و بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از کاندیداها، خانم هستند.(متن خبر را اینجا بخوانید)

۷۰۰ داوطلب معترض انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند/ رونمایی از یک شعار انتخاباتی

پس از آنکه رسیدگی به شکایت‌های داوطلبان در شورای نگهبان پایان یافت، به سرعت اخبار انتخاباتی در رسانه‌ها ضریب داده شد. خبر نخست مربوط به رونمایی از شعار شورای وحدت اصولگرایان ـ همان شورایی که با حضور تعدادی از احزاب و با محوریت جامعه روحانیت مبارز و ریاست «مصطفی پور محمدی» فعالیت می‌کند ـ بود. براساس خبر منتشر شده در خبرگزاری ایرنا، «همه با هم، تحول برای حل مشکلات» شعار شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم است.

اعلام نتایج نهایی از سوی شورای نگهبان، آرایش انتخاباتی را ترسیم کرد. تا عصرِ امروز که در حال تهیه بسته انتخاباتی ایرنا بودیم، اخبار حکایت از حضور سلایق مختلف سیاسی و نمایندگان ادوار می‌داد.

«ایرج عبدی» نماینده ادوار مجلس ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه طبق اخبار واصله تعداد ۷۰۰ نفر از داوطلبان معترض به بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مرحله پایانی بررسی اعتراضات تایید صلاحیت شدند، گفت: «در میان اسامی تایید صلاحیت شدگان در مرحله پایانی رسیدگی به اعتراضات اسامی تعدادی از نمایندگان ادوار نیز مشاهده می‌شود.»

ادواری‌ها می‌خواهند بعد از مشخص شدن نیروهای خود در صحنه با لیست واحد به نام صدای ملت و یا سامان در انتخابات اعلام حضور کنند؛ احتمال انتشار فهرست صدای ملت با محوریت «علی مطهری» بیش از سامان است.

ایده‌ها و برنامه‌ها اساس تبلیغات در ایران است

آدینه‌ایِ امروز، رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری(سالن شهید بهشتی) ۲۰۰ کانال تلویزیونی تبلیغاتی را با حضور مدیران صداوسیما افتتاح کرد و طی سخنانی از رقابت ایده‌ها و برنامه‌ها در صحنه رقابت گفت و به این نکته اشاره کرد که اساس تبلیغات در نظام‌های سرمایه‌داری یا مبتنی بر قدرت و ثروت است و یا تصاویر با هم رقابت می‌کنند اما در کشور ما زمینه‌ای ایجاد شده که ایده‌ها و برنامه‌ها می‌توانند با هم رقابت کنند(متن خبر را اینجا بخوانید)

دهه هفتادی‌ها برای رقابت انتخابات به صف شدند/ کارگزاران هم لیست می‌دهد

«احمد وحیدی» وزیر کشور که وزارتخانه‌ای متبوعش در صفِ اول انتخابات قرار دارد در این مراسم ضمن دفاع و قدردانی از رسانه ملی برای راه اندازی کانال های انتخاباتی، این روش را سبب کاهش بسیار زیاد هزینه داوطلبان برای تبلیغات و معرفی بهتر آنها عنوان و تصریح کرد: این روش سبب خواهد شد فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بند نخست سیاست‌های کلی ابلاغی نظام که به عدالت انتخابات تاکید دارد هم محقق شود. (متن خبر را اینجا بخوانید)

توصیه‌های انتخاباتی استاد اخلاق به شریان

شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی(شریان) بیشتر فعالیت‌های خود را در این ایام در استانها متمرکز کرده است؛ در همین راستا نشست‌ها و دیدارای انتخاباتی خود را در استانها کلید زده‌اند. این بار نوبت به سمنان رسید. اعضای این تشکل در سمنان با آیت الله «محمد مهدی میرباقری» دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار عضو مجلس خبرگان رهبری توصیه‌هایی به شریان کرد و خطاب به آنها، گفت: محور تبلیغات انتخاباتی باید امیدآفرینی برای افزایش مشارکت باشد و تصویری مطلوب، جذاب و شورانگیز از آینده‌ای که جامعه به‌سوی آن حرکت می‌کند، ارائه دهیم.

وی آسیب‌شناسی از معضلات و مشکلات کشور را از وظایف احزاب می‌داند و در عین حال می‌گوید: نباید نقدها و اشکالات موجود را رد کنیم اما در تحلیل علل باید نشان دهیم که آسیب‌ها به‌خاطر مقاومت نبوده، بلکه عمدتا به‌خاطر انفعال و توسعه کپی‌برداری شده از الگوهای غربی بوده است.

اُمناء به دنبال چیست؟

روز گذشته خبر تشکیل یک ائتلاف سیاسی جدید منتشر شد که خود را ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) نامگذاری کرده‌اند.

با توجه به واکنش‌های فعالان حوزه سیاسی در فضای مجازی به تشکیل امناء، به نظر می‌رسد این تشکل سیاسی جدید، قرار است به عنوان یک رقیب جدید برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شورا) در صحنه انتخابات حاضر شوند.

واکاوی حامیان این تشکل جدید نشان می‌دهد که امناء به گروه‌های زیر نزدیکی سیاسی دارد:

۱- حزب‌جماران و جبهه‌شریان

۲- برخی اعضای هیأت‌رئیسه‌ مجلس از جمله سیدنظام‌ موسوی.

۳- برخی از تشکل‌های نزدیک به جبهه پیروان خط امام و رهبری از جمله جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی کارمندان و جامعه جوانان متحد اسلامی

«سید نظام الدین موسوی» پس از اعلام موجودیت اُمنا در صفحه شخصی خود با طرح این پرسش که «اُمنا چرا آمد و چه می‌گوید؟»، نوشت: اُمنا حرف هایی دارد که از جنس تحول است.

تشریح فعالیت‌های انتخاباتی جبهه پایداری

جبهه پایداری انقلاب اسلامی که از دهه ۹۰ فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی خود را با تایید مرحوم آیت الله مصباح یزدی آغاز کرد تا به امروز حضوری فعال در سپهر سیاست ایران دارد، در انتخابات سال ۹۸ در دقیقه ۹۰ زیر فهرست شورای ائتلاف را امضاء کرد و از مدت‌ها قبل خود را برای انتخابات ۱۴۰۲ آماده کرده بود.

«مرتضی آقا تهرانی» رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری می‌گوید: برخی در هنگام انتخابات در لحظات آخر به معرکه می آیند، و فرافکنی هم می‌کنند که پایداری لحظه آخر می‌آید و سهم خواهی می‌کند. ولی این نیست، پایداری قبل از پیش ثبت نام در تهران و شهرستان ها افراد دارای صلاحیت برای نمایندگی مجلس را تشخیص و دعوت به ثبت نام می‌کرد. الآن هم در صدد شناسایی نامزدهاست و در جلسات صحبت از۱۰ نفر اول مورد انتخاب حوزه‌های شهرستانی را دارد که نظرات شوراهای مرکزی شهرستانی در حال جمع بندی است.

او درباره لیست‌های استانی تشکل متبوعش هم گفت: در این باره در جلسات بحث می‌شود تا که شایسته‌ترین‌ها را شناسایی سپس مصاحبه با نامزدها را انجام دهند که در خصوص آنها نیز در جلسات شورای مرکزی بحث و بررسی می‌شود.

«پرویز سروری» رئیس شورای ائتلاف تهران شد

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بیانیه‌ای از تغییر رئیس شورای ائتلاف شهر تهران خبر داد و اعلام کرد: با توجه به تعدد وظایف رضا داوری دبیر شورای ائتلاف کشور و لزوم نظارت دقیق بر اجرای فرآیندهای کلی انتخاباتی شورای ائتلاف و به پیشنهاد داوری دبیر شورا و تایید غلامعلی حدادعادل، در جلسه روز چهارشنبه ستاد انتخابات شورای ائتلاف شهر تهران اعلام شد: پرویز سروری که هم‌اکنون نایب‌رئیس شورای ائتلاف است، به عنوان رئیس شورای ائتلاف شهر تهران فعالیت کند.

این تصمیم برخلاف ادعای برخی رسانه‌های مجهول‌الهویه کاملا در راستای ایجاد وحدت بیشتر بین نیروهای انقلابی بوده و نه تنها در راس و بدنه جریان انقلابی انشقاقی وجود ندارد بلکه ان‌شاالله به زودی ثمره این وفاق در انتخابات یازدهم اسفندماه مشاهده خواهد شد.

جریان اصلاحات و صندوق رأی!

اصلاح طلبان از دوم خرداد ۷۶ تا به امروز در عرصه سیاسی با نام و تابلوی جریان اصلاحات فعالیت می‌کنند، اما آنها در مقطع فعلی از یک سو می‌گویند به انتخابات نمایشی تن نمی‌دهیم و از سوی دیگر تشکل‌های نزدیک به نهاد اجماع ساز(جبهه اصلاح‌طلبان) اعلام می‌کنند: ما صندوق رأی را همچنان به عنوان راهکار قبول داریم و این نشان از تناقض در جریان اصلاحات است!

«حسین احمدی» سخنگوی مجمع اصلاح طلب ایثارگران از آن دَست اصلاح طلبانی به حساب می‌آید که معتقد است: اصلاح‌طلبان به این باور رسیده‌اند که راهکار صندوق و انتخابات واقعی و حقیقی باید جایگزین خیابان باشد. یعنی ما صندوق رأی را همچنان به عنوان راهکار قبول داریم.

او پس از بیان این موضع درپاسخ به این سوال که اما سخنگوی جبهه اصلاحات تأکید داشت که ما به انتخابات غیررقابتی تن نمی‌دهیم، آیا این مواضع با هم تناقض ندارد؟، گفت: این دو حرف با هم در تناقض نیستند. بحث شرکت کردن یا شرکت نکردن در انتخابات، فرع بر نوع نگاه هر کدام از حاکمیت یا مردم به انتخابات است. یعنی حرف آقای امام این است که ما در این گونه برگزاری انتخابات محتوم به عدم شرکت شده‌ایم. یعنی تحلیل انتخابات امسال یک بحث است و راهبرد صندوق و بازگشت آن به اخذ آراء مردم یک بحث دیگر است. اینکه صندوق را به اخذ آراء مردم برگردانیم، استاندارد و سازوکاری دارد که مردم انگیزه آمدن پای صندوق را پیدا کنند.

کارگزاران لیست انتخاباتی می‌دهد

به هرحال در شرایطی که جبهه اصلاحات اعلام کرد در تهران لیست انتخاباتی نمی‌دهد و جواد امام سخنگوی این جبهه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفند ماه در تهران امکان ارائه لیست ندارد»، اما برخی از احزاب اصلاح‌طلب صریحا از اعلام گزینه و ائتلاف برای لیست تهران خبر داده‌اند.

توجه به مواضع اعلام شده این تشکل‌ها حکایت از آن دارد که شکافی ترمیم ناپذیر در جبهه اصلاحات در مواجهه با انتخابات ۱۱ اسفند شکل گرفته و طیف‌های معتدل‌تر این جریان راه خود را از تندروها جدا کرده و به نوعی حتی از خاتمی در جایگاه رهبر معنوی اصلاحات نیز عبور کرده‌ و عزم خود را برای شرکت در انتخابات جزم کرده‌اند.

دهه هفتادی‌ها برای رقابت انتخابات به صف شدند/ کارگزاران هم لیست می‌دهد

کارگزاران سازندگی به‌مثابه یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین احزاب اصلاح‌طلب، با وجود همه نقدهایش به فرآیند تأیید صلاحیت‌ها، اما هم‌چنان بر حضور در انتخابات «تحت هر شرایطی» تأکید کرده و در جلسه ۱۴ بهمن شورای مرکزی خود اعلام کرده که کارگزاران در حوزه‌هایی از انتخابات مجلس که نامزد حزبی یا نامزدی با سوابق روشن و قابل دفاع اصلاح‌طلبانه تایید صلاحیت شده باشد، فعال خواهد بود.

«علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در تشریح راهبرد انتخاباتی حزب متبوعش، گفت: حزب کارگزاران سازندگی از قبل اعلام کرده که ما قصد ورود به انتخابات داریم بر همین اساس الان در حال بررسی هستند، از این رو امکان لیست دادن توسط حزب کارگزاران سازندگی وجود دارد.

وی اعلام کرد: در راستای حمایت از داوطلبان میانگین امتیاز از ۳ مولفه برای کارگزاران اهمیت دارد که عبارتند از رأی‌آوری، اصلح‌طلب بودن و زمینه همکاری در آینده. بنابراین اگر نامزدی بخواهد مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی قرار بگیرد ما این ارزیابی را در مورد آنها انجام می‌دهیم، به این ترتیب که میزان رأی‌آوری، اصلاح‌طلب بودن و آمادگی ادامه همکاری را می‌سنجیم، آنچه به عنوان شرط اول برای ما اهمیت دارد، اصلاح‌طلبی است.

از سوی دیگر برخی از احزاب اصلاح‌طلب صریحا از اعلام گزینه و ائتلاف برای لیست تهران خبر داده‌اند؛ توجه به مواضع اعلام شده این تشکل‌ها حکایت از آن دارد که شکافی ترمیم ناپذیر در جبهه اصلاحات در مواجهه با انتخابات ۱۱ اسفند شکل گرفته و طیف‌های معتدل‌تر این جریان راه خود را از تندروها جدا کرده و به نوعی حتی از خاتمی در جایگاه رهبر معنوی اصلاحات نیز عبور کرده‌ و عزم خود را برای شرکت در انتخابات جزم کرده‌اند.

پیش‌تر نیز دبیرکل و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه بر حضور در انتخابات تأکید کرده بودند و مشارکت مدنی و حضور و ترغیب گروه‌های مختلف اجتماعی به شرکت در انتخابات را راهبرد انتخاباتی خود عنوان کرده بودند.

«محمدباقر نوبخت» حوزه انتخابیه خود را به رشت تغییر داد

سرانجام محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه به حرف و حدیث‌های زیادی که پیرامون او درباره تغییر حوزه انتخاباتیش مطرح می‌شد پایان داد. او که در انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه تهران ثبت نام کرده و صلاحیت او نیز از سوی هیأت‌های اجرایی و شورای نگهبان تأیید شده بود، تغییر حوزه داد و به رشت رفت.

وی طی نامه‌ای تغییر حوزه انتخابیه از «تهران» به شهرستان‌های «رشت و خمام» را به فرماندار تهران اعلام کرد.

نوبخت به مدت هشت سال در دولت یازدهم و دوازدهم معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و در برهه‌ای نیز سخنگوی دولت بود، در کارنامه مدیریتی خود سابقه نمایندگی مردم شهرستان رشت و خمام در دوره سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha