۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85380467
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش مسکو به مسدود شدن کانال‌های روسی در یوتیوب

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مسدود شدن برخی کانال‌های روس در شبکه اجتماعی یوتیوب را مصداق خودسری و سانسور سیاسی و بر خلاف ادعاهای غرب دانست. 

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، ماریا زاخارووا چهارشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: این تهاجم رسانه ای بار دیگر نگرش واقعی "غرب جمعی" را درباره ادعای کثرت گرایی عقاید و آزادی دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان نشان داد. 

ابراز نگرانی مسکو درباره امنیت سفارتخانه‌های روسیه در زمان برگزاری انتخابات
 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  با اشاره به میزبانی سفارتخانه‌های این کشور در مناطق مختلف جهان از صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وضعیت امنیتی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های روسیه به طور قابل توجهی بدتر شده و نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است.
 زاخارووا در حالی روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ این سخنان را در نشستی خبری بیان کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور قرار است ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه امسال برگزار شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت:‌ یکی از موضوعات کلیدی در انتخابات آتی، تضمین امنیت شعب اخذ رأی است که در خارج از روسیه در محل نمایندگی‌های این کشور ایجاد شده‌اند.
وی با اشاره به تعهدات کشورهای میزبان برای حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک بر اساس مفاد کنوانسیون وین، توجه کشورهای غربی را به رعایت این اصل فراخواند و یادآور شد: بدیهی است که در جریان رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، احتمال تحریکات چندین برابر افزایش می یابد.
زاخارووا افزود: غرب با تمام توان تلاش می کند تا روس های مقیم خارج از کشور را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی محروم کند.
این اظهارات در حالی بیان شد که کارداران سفارتخانه‌های کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی در مسکو روز سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ به دلیل آنچه عدم پاسخ مناسب به درخواست‌های مکرر در موضوع امنیت سفارتخانه‌های این کشور در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اعلام شد، به وزارت خارجه این کشور احضار شدند.

ترس از افشای حقیقت در پرونده نورد استریم
زاخارووا همچنین در واکنش به تصمیم دادستانی سوئد درباره توقف تحقیقات درباره پرونده نورداستریم، تصریح کرد: ممکن است این اقدام با ترس از افشای حقیقت صورت گرفته باشد. 
وی ادامه داد:‌ امروز موضوع تمسخرآمیزی به نام "تحقیقات سوئدی در مورد خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم پایان یافت و مقامات سوئدی، به دلایلی که فاقد هر گونه توضیح منطقی است، قصد خود را برای پایان دادن به این موضوع نشان دادند. 
پیش تر، دادستانی سوئد اعلام کرد که تحقیقات اولیه در مورد خرابکاری خطوط لوله گاز در دریای بالتیک را خاتمه داده است. خطوط گاز نورد استریم ۱ و ۲ که روسیه را به آلمان از زیر دریای بالتیک متصل می‌کرد، سپتامبر ۲۰۲۲ ( شهریور - مهر ۱۴۰۱) در یک رشته انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک نابود شدند. آلمان، دانمارک و سوئد درباره علت این انفجارها تحقیقاتی را در دستور کار داشته‌اند. 
روزنامه وال استریت ژورنال دی‌ماه ۱۴۰۲ در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که به دست آورده است، نوشت:‌ شواهد حاکی از این است که لهستان تلاش کرده شواهد و مدارک مربوط به انفجارهای خطوط لوله گاز نورداستریم را پنهان کند تا روسیه متهم اصلی این انفجارها معرفی شود.

اقدامات دفاعی در برابر ناتو
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری نیز درباره برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در سال‌های اخیر نیز تأکید کرد: فدراسیون روسیه اقدامات دفاعی مناسبی را در رابطه با افزایش فعالیت ناتو در مرزها انجام خواهد داد.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد تاکنون آغاز کرد. در این رزمایش که «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» نام دارد بیش از ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو مشارکت دارند. همچنین در این رزمایش که تا اواخر ماه مه در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه دارد بیش از ۵۰ کشتی جنگی، ۸۰ جت جنگنده، بالگرد و پهپاد و حداقل یک هزار و صد خودروی جنگی شامل ۱۳۳ تانک و ۵۳۳ خودروی رزمی شرکت خواهند کرد.

مقابله به مثل با اتحادیه اروپا در صورت ایجاد محدودیت برای دیپلمات‌های روسیه
زاخارووا در ادامه با اشاره به طرح برخی مباحث در زمینه احتمال تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا در زمینه ایجاد محدودیت برای رفت و آمد دیپلمات‌های روسیه اظهار داشت: در صورتی که اتحادیه اروپا رفت و آمد دیپلمات های روس را محدود کند، فدراسیون روسیه فوراً پاسخ خواهد داد.

روسیه و شورای قطب شمال
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره امکان یا عدم تداوم فعالیت روسیه در شورای قطب شمال گفت:‌ در صورتی که این شورا به ساختاری غیردوستانه تبدیل شود، درباره ادامه حضور در این شورا بررسی خواهیم کرد. 
شورای قطب شمال یک سازمان بین دولتی متشکل از کشورهای حوزه قطب شمال است. دانمارک (به همراه گرینلند و جزایر فارو)، ایسلند، کانادا، نروژ، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فنلاند و سوئد اعضای این سازمان هستند.
در سال ۲۰۲۱ همزمان با بیست و پنجمین سالگرد تشکیل شورای قطب شمال، ریاست دو ساله دوره ای آن از ایسلند به فدراسیون روسیه منتقل شد. روسیه پس از پایان دوره ریاست خود در سیزدهمین نشست این سازمان بین المللی که ۱۱ مه ۲۰۲۳  (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار شد، ریاست دوره ای را به نروژ تحویل داد.

واکنش به سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به اوکراین
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: سفر ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه روسیه، یک بار دیگر نشان داد که «استاد» واقعی زلنسکی کیست.
وی ادامه داد: نولند در جریان سفر به کی‌یف به مقامات اوکراینی گفت که چگونه بدون پول ایالات متحده، شهروندان اوکراینی بیشتری را بسیج کنند.
زاخارووا ادامه داد: افرادی که در اوکراین از طریق کودتاهای طراحی شده از سوی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، آلمان و بروکسل به قدرت رسیدند، مردم خود را به بردگی ابدی محکوم کرده‌اند.
وی با رد اتهامات مطرح شده در زمینه ربایش کودکان به خاک روسیه گفت: همانطور که رسانه های غربی با استناد به اظهارات مقامات دولتی و نمایندگان گروه های سیاسی گزارش می دهند، روسیه کودکان را نربوده است، اخراج نکرده است و یا به زور منتقل نمی کند.
نولاند سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ طی سفر به کی‌یف پایتخت اوکراین گفته بود که روسیه در میدان جنگ در اوکراین غافلگیر خواهد شد. سفر نولاند به اوکراین در بحبوحه مخالفت‌های مداوم در کنگره آمریکا با درخواست جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور برای کمک جدید ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین انجام شد. قانونگذاران جمهوریخواه به دلیل ادامه درگیری و نبود هدف برای پایان جنگ و همچنین نگرانی‌های امنیتی از وضعیت مرزهای آمریکا و مکزیک تمایلی به ادامه حمایت از کی‌یف ندارند.

زلنسکی به اقدامات تروریستی متوسل شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حملات اخیر اوکراین به بازارها و مناطق تجاری و مسکونی در دونتسک و لوهانسک گفت:‌ زلنسکی با استفاده از سلاح های غربی به اقدامات تروریستی غیرانسانی خود ادامه می دهد.
وی ادامه داد: اخیراً اوکراین به طور فزاینده ای به انجام حملات وحشیانه علیه شهرهای روسیه در اوج تعطیلات آخر هفته و تعطیلات متوسل شده است که اهداف آنها، منحصراً زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بازارها، مغازه ها، داروخانه ها، مؤسسات پزشکی و اجتماعی است.
زاخارووا اظهار داشت: ترساندن، ایجاد وحشت و ضربه زدن به جمعیتی از مردم به طوری که تا حد امکان به قربانی کردن شهروندان منجر شود، وظیفه و منطق تروریست‌ها است که از سوی کی‌یف دنبال می‌شود.

حضور جنگجویان فرانسوی در اردوگاه اوکراین
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به کمک‌های نظامی پاریس به کی‌یف و شواهد مربوط به حضور جنگجویان فرانسوی در اردوگاه اوکراین گفت: فرانسه به طور مداوم در حال افزایش کمک های نظامی خود به کی‌یف و گسترش دامنه محصولات عرضه شده است.
وی ادامه داد: مشخص است که سازمان‌های مجری قانون فرانسه، با وجود ممنوعیت رسمی فعالیت شهروندان این کشور به عنوان مزدور و جنگجوی سایر کشورها، درباره استخدام منظم اتباع فرانسه در نیروهای مسلح اوکراین واکنشی نشان نمی‌دهد.
زاخارووا تصریح کرد: بارها به همکاران فرانسوی خود گفته‌ایم که لفاظی‌ها و اقدامات آنها به پیچیدگی بیشتر درگیری اوکراین و طولانی‌تر و شدیدتر شدن آن می‌شود و جان شهروندان فرانسوی را به خطر می اندازد، خواه مزدور باشند و یا به قول خودشان، کارگران بشردوستانه.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha