۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 961
کد خبر: 85379694
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سطح آب‌های زیرزمینی مشگین‌شهر ۱۰ متر افت کرده است

اردبیل - ایرنا - مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر گفت: این شهرستان در سال‌های اخیر با افت شدید منابع آب زیرزمینی مواجه شده و به طور میانگین سطح آب زیرزمینی در این شهرستان ۱۰ متر افت کرده است.

به گزارش ایرنا ، ارسلان فرجی روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از کشاورزان، باغداران، مالکان چاه‌ها و بهره‌برداران منابع آبی منطقه اظهار کرد: امسال در فصل پاییز به طور کم سابقه‌ای شاهد کاهش بارش‌ها و به تبع آن کمبود ذخایر آبی در سطح شهرستان مشگین‌شهر بودیم که این موضوع شهرستان را با تنش آبی روبرو کرده است.

وی اضافه کرد: در حالی که در سال‌های گذشته بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب از ذخایر سد سبلان در فصول مختلف برای آبیاری مزارع و باغات رهاسازی می شد، امسال به دلیل کمبود شدید ذخایر این سد، عملا حجم ناچیزی از منابع آب رهاسازی شده است.

۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در مشگین شهر مسدود شد

فرجی با اشاره به اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در مشگین‌شهر عنوان کرد: در یک سال گذشته حدود ۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان مسدود شده است که با این اقدام بیش از ۵۷۰ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر ادامه داد: همچنین در این مدت با اجرای عملیات تقلیل منصوبات در ۲۵ حلقه چاه مجاز از برداشت ۶۳۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی جلوگیری شده است.

وی یادآورشد: طی یک سال اخیر بیش از ۳۰ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز نصب شده و جریان برق ۲۱ مورد از چاه‌های دارای اضافه برداشت قطع شده است.

فرجی همچنین درباره عملیات رفع تصرف و آزادسازی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح شهرستان نیز عنوان کرد: در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هکتار از اراضی واقع در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها آزادسازی شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر در ادامه با اشاره به وقوع پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم در منطقه خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف شد و از کشاورزان، باغداران و

بهره‌برداران منابع آبی منطقه درخواست کرد برای تغییر الگوی کشت و عدم کشت محصولات پر آب بر برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه ۱۸۲ میلیون مترمکعب از حجم آب‌های سطحی این شهرستان در حال بهره‌برداری است، افزود: کاهش دِبی رودخانه خیاوچایی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسعه غیراصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دستکاری کنتورهای مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستاها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تامین آب در مشگین‌شهر است.

فرجی یادآور شد: به دلیل کاهش بارش‌ها و کمبود منابع آب در سال جاری شدیدترین تنش‌ها در حوزه تامین آب شرب چه در سطح روستاها و چه در شهرها را شاهد بودیم و باید از همین حالا به فکر سال بعد هم باشیم.

گزارشی درباره آلودگی منابع آب مشگین‌شهر ارائه نشده است

مدیر امور منابع آب مشگین شهر همچنین در خصوص وجود پاره‌ای شبهات در رابطه با کیفیت منابع آب شرب شهرستان افزود: اظهار نظر در خصوص کیفیت منابع آب شرکت‌های آبفا و بهداشت و درمان بر اساس نتایج نمونه‌برداری اعلام نظر می‌کنند.

فرجی یادآورشد: خوشبختانه گزارشی در رابطه با آلودگی آب سد سبلان ، احمد بیگلو و حتی خیاوچای ارائه نشده است.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی جمعی از کشاورزان، باغداران، مالکان چاه‌ها و بهره برداران منابع آبی منطقه نیز دیدگاه‌های خود در خصوص وضعیت منابع آبی منطقه و راهکارهای مدیریت مصرف آب بیان کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha