وزیر خارجه آمریکا و امیر قطر بر برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کردند

تهران-ایرنا- امیر قطر و وزیرامور خارجه آمریکا روز سه شنبه طی دیداری در دوحه بر ضرورت دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه تاکید کردند.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اعلام کرد که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر عصر روز سه شنبه در کاخ «لوسیل» میزبان «آنتونی بلینکن» بود.

برپایه این گزارش، دو طرف روابط راهبردی آمریکا و قطر، چشم‌انداز تقویت و توسعه آن در عرصه‌های مختلف و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه اوضاع نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین را مورد بررسی قرار دادند.

امیر قطر در این دیدار بر ضرورت تلاش‌های هماهنگ منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس فوری، حفاظت از غیرنظامیان و ادامه ورود کمک‌های بشردوستانه به شیوه‌ای مناسب و پایدار به تمامی مناطق نوار غزه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز از امیر قطر به خاطر تلاش‌های مستمر برای از سرگیری تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی تشکر و قدردانی کرد.

در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد: بلینکن با امیر قطر درباره تلاش‌های جاری برای آزادی گروگان‌ها (اسرای صهیونیست در غزه) گفت‌وگو کرد. آنها همچنین فراهم کردن فضا برای آتش بس بشردوستانه گسترده در غزه را مورد بررسی قرار دادند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: بلینکن و امیر قطر بر ادامه هماهنگی نزدیک برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و همچنین حفاظت از غیرنظامیان مطابق با قوانین انسانی تاکید کردند.

طبق این بیانیه، بلینکن بار دیگر بر مخالفت واشنگتن با هرگونه کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از غزه توسط تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر تعهد واشنگتن به برقراری صلح پایدار در خاورمیانه از جمله با تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین مقصد در دوره جدید سفر منطقه‌ای خود به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) برای رایزنی درباره جنگ غزه دوشنبه وارد عربستان سعودی شده بود. وی صبح امروز نیز به مصر رفت.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران رسانه‌های غربی گفت که مشخص نیست آیا بلینکن و تیم او در سفر به خاورمیانه پیشرفتی به دست می‌آورند یا خیر؟

این مقام که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که «توپ در حال حاضر در زمین حماس است.»

وی همچنین اذعان کرد، بلینکن به دنبال آن است که بلافاصله پس از توقف جنگ که آمریکا را در صحنه جهانی منزوی کرده و منجر به تشدید تنش در منطقه شده است، زمینه را برای اقدام فراهم کند.

او افزود: اگر بتوانیم به یک آتش‌بس بشردوستانه دست پیدا کنیم، باید بتوانیم به سرعت در روزهای بعد اقدامات دیگر را انجام دهیم.

این پنجمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ‌ میان رژیم صهیونیستی و حماس، در بحبوحه حملات آمریکا به خاک سوریه، عراق و یمن در پاسخ به حمله پهپادی در اواخر ژانویه در اردن است که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها تن شد.

واشنگتن در این بحبوبه تلاش می‌کند تا مذاکرات در مورد توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را پیش ببرد و همچنین در حال رایزنی برای نحوه حکومت در غزه پس از جنگ است.

بلینکن همچنین قرار است از تل‌آویو بازدید کند و برای پیشبرد گفت‌وگوهای مصر و قطر با حماس برای دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرای صهیونیست تلاش کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha