دیدار مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی با معاون وزیر خارجه روسیه

تهران - ایرنا - منابع آگاه در کره‌جنوبی اعلام کردند با تشدید تنش‌های لفظی میان سئول و مسکو بر سر کره شمالی، مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی با معاون وزیر امور خارجه روسیه در سفر اخیر او به سئول دیدار کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این دیدار روز شنبه هفته جاری در سئول انجام شده است.

ناظران می‌گویند دیدار چانگ هوجین مشاور امنیت ملی کره جنوبی و آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه احتمالاً نشان دهنده تعهد سئول و مسکو به حفظ روابط دوجانبه باثبات است.

یکی از مقامات وزارت امورخارجه کره جنوبی گفت که چانگ هو جین در گفت‌وگوهای خود به انتقاد از مواضع روسیه نسبت به اظهارات یون سوک یئول رئیس جمهوری پرداخت ولی از اظهار نظر درباره پاسخ رودنکو خودداری کرد.

روز چهارشنبه گذشته، یون سوک یئول کره شمالی را تنها کشوری در جهان توصیف کرد که استفاده پیشگیرانه از تسلیحات هسته‌ای را مشروعیت بخشیده است.

همان روز ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از سخنان رئیس جمهوری کره‌جنوبی انتقاد کرد و آن را به شدت مغرضانه دانست. این موضع باعث تشدید تنش‌ها میان سئول و مسکو شد که از زمان آغاز جنگ اوکراین شدت گرفته است.

کره‌جنوبی روز شنبه موضع ماریا زاخارووا مبنی بر اینکه سخنان یون سوک یئول در مورد کره‌ شمالی بسیار مغرضانه بوده را «بی‌ادبانه» و «ناآگاهانه» خواند.

چونگ بیونگ وون معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز شنبه جورجی زینویو سفیر روسیه در سئول را احضار کرد تا درباره اظهارات ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعتراضات خود را به مسکو منتقل کند.

در جریان این دیدار، چونگ بیونگ وون «ناامیدی شدید» خود را نسبت به انتقاد از سخنان یون سوک یئول رییس جمهور کره‌جنوبی با لحنی نامحترمانه ابراز کرد و گفت: چنین اقداماتی ممکن است وضعیت روابط دوجانبه کره جنوبی و روسیه را بدتر کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود که آندری رودنکو روز جمعه با چونگ بیونگ وون معاون وزیر امور خارجه و کیم گون نماینده ارشد هسته‌ای کره جنوبی دیدار و در مورد جنگ اوکراین و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرده است.

پیش از این قرار بود سفر رودنکو ماه سپتامبر(شهریور-مهر) انجام شود اما آخرین لحظه به تعویق افتاد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha