۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85378950
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

۱۱۸ پروژه بهداشتی، درمانی ارمغان دولت سیزدهم در گیلان

رشت - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: ۱۱۸ پروژه بهداشتی و درمانی از ابتدای دولت سیزدهم در این استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدتقی آشوبی عصر روز سه‌شنبه به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در نشست خبری رسانه‌های گروهی گیلان اظهار کرد: این پروژه ها به ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها از جمله در نظام سلامت شاهد رشد و بالندگی بوده‌ایم، اظهار کرد: خدمات ارائه شده در حوزه های بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و تحقیقات بی‌نظیر است.

آشوبی با تشریح پیشرفت‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش‌های مختلف از جمله پیش بیمارستانی اضافه کرد: در سال ۵۷ فقط چهار مرکز اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان فعال بود اما اکنون ۸۴ مرکز اورژانس در گیلان برای خدمات‌رسانی فعالیت دارند.

وی با اشاره به رشد کمی و کیفی حرفه پزشکی در انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال ۵۷ در استان ۲۴۵ پزشک عمومی و ۱۰۲ پزشک متخصص فعال بودند اما به برکت انقلاب اسلامی این آمار افزایش قابل توجهی یافته و هم اینک سه هزار و ۲۴۷ پزشک عمومی، ۲ هزار و ۶۲۰ پزشک متخصص و ۱۲۸ پزشک فوق تخصص در استان به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان، یکی از بخش‌های توسعه یافته نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی را ایجاد و گسترش بخش‌های آزمایشگاهی طبی عنوان کرد و ادامه داد: در زمان حاضر ۱۴۱ آزمایشگاه در استان به مردم خدمات می دهند در حالی که در سال ۵۷ تنها ۴۹ واحد آزمایشگاهی در گیلان وجود داشت.

وی با اشاره به انقلاب دارویی در کشور پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اضافه کرد: در حالی که پیش از انقلاب ۷۰ درصد داروهای کشور از طریق واردات به دست بیماران می‌رسید، پس از انقلاب داروسازان ایرانی توانستند ۹۷ درصد آنها را در کشور تولید کنند ضمن اینکه در گیلان پیش از انقلاب ۷۶ باب داروخانه فعال بود و امروز حدود ۵۳۰ داروخانه با عرضه انواع داروها فعالیت دارند.

دکتر آشوبی در ادامه افزایش مراکز آموزشی - درمانی و بیمارستان‌ها را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در کشور و گیلان عنوان کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی ۱۵ بیمارستان در گیلان وجود داشت اما اکنون ۳۸ بیمارستان و مرکز آموزش و درمانی در راستای خدمات سلامت محور به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به افزایش تخت های بیمارستانی طی این مدت در گیلان اضافه کرد: قبل از انقلاب هزار و ۵۴۰ تخت درمانی و ۱۲ تخت CCU در گیلان فعال بود اما امروز شمار تخت های درمانی به سه هزار و ۸۸۸ مورد افزایش یافت در حالی که این استان دارای ۱۸۰ تخت CCU و ۳۳۹ تخت مراقبت‌های ویژه ICU است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با بیان اینکه ایران اسلامی رشد فزاینده ای در علم و فناوری داشته و شاهد ارتقاء جایگاه علمی ایران در سطح منطقه و جهان هستیم، گفت: قبل از انقلاب اسلامی حتی یک مرکز تحقیقاتی سلامت محور در این استان وجود نداشت اما اکنون هشت مرکز و واحد تحقیقاتی به همراه یک پژوهشکده در نظام سلامت فعال شده‌است.

وی با تشریح رشد شاخص‌های بهداشتی در این مدت بیان کرد: تعداد شبکه‌های بهداشت نیز از ۱۲ به ۱۶ شبکه و یک مرکز بهداشت، آمار خانه های بهداشت نیز از ۶۰ به ۹۵۹ مورد، تعداد مراکز بهداشتی از ۷۰ به ۱۹۷ رسیده است و همچنین ۱۴۶ پایگاه بهداشتی شهری و روستایی در استان فعال است.

وی در ادامه احداث بیمارستان جنرال را نیاز رشت عنوان کرد و ادامه داد: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی رشت به منظور تجمیع خدمات ارایه شده به بیماران در قالب بیمارستان جنرال در حال ساخت است که تاکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دکتر آشوبی با اشاره به ساخت بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی رشت خاطر نشان کرد: با توجه به تراکم بالای جمعیتی در گیلان و عدم تناسب تعداد تخت های بیمارستانی موجود استان به ویژه شهرستان رشت با جمعیت ساکن و شناور قابل توجه، ضرورت احداث بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی رشت مورد تصویب دولت قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha