استخدام پاکبان در راستای کوتاه کردن دست مافیای زباله در پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران اعلام کرد که این سازمان برای مبارزه و کوتاه کردن دست مافیای زباله، زباله‌گردها را در زمینه تفکیک پسماند تحت عنوان پاکبان استخدام می‌کند.

رضا محمدی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در صورت جذب و بکارگیری این افراد بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق به آنها پرداخت می‌کنیم، افزود: کاهش دفن زباله یکی از مواردی بود که بازچرخانی آن در دستور کار قرار گرفت چون طبق این قانون، پسماند خشک نباید دفن شود.

وی با اشاره به اینکه پنج هزار ظرفیت پاکبانی در پایتخت داریم‌ که می‌توانیم از ظرفیت زباله گردها برای حضور در این بخش استفاده کنیم، اظهار کرد: می‌توانیم از ظرفیت زنان هم به عنوان رانندگان خودروهای نوماند استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت استخدام پنج هزار نفر را در این بخش داریم؛ پدیده شوم زباله گردی را در شهر تهران داریم و البته در شهرهای کشور هم این مشکل وجود دارد که برای مقابله با این اقدام مذموم پیش نیازهایی لازم بود که یکی از مهمترین آنها ایجاد فضایی برای عدم صرفه اقتصادی برای زباله گردی است.

به گفته این مدیر شهری، در گذشته ۱۵۴ پیمانکار پسماند در تهران داشتیم و رقابت بین آنها وجود داشت که سعی شد آن را برداریم لذا یک پیمانکار را برای پاسخگوی همه پیمانکاران از طریق مناقصه تعیین کردیم تا مجموعه را هدایت کند و امروز کلا ۱۴ پیمانکار کلان در این بخش داریم.

وی یادآور شد: امروز بستر برای تفکیک زباله از مبدا مهیاست و با اپلیکیشن نوماند پیمانکار به درب خانه‌ها می‌رود و زباله خشک را تحویل می‌گیرد البته یک خط هم در آرادکوه برای تفکیک زباله خشک قرار داده‌ایم که اینها به کاهش زباله گردی بویژه توسط کودکان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای تفکیک زباله از مبدا در حال آماده شدن است که در این طرح ایجاد فضای ناامن برای مافیای زباله گردی که جدا از پیمانکاران فعال بودند هم بسیار مهم است، تاکید کرد: مافیای زباله گردی بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال از زباله خشک درآمد دارند و حاضرند برای این درآمد، سیستم پسماند را به هم بریزند.

محمدی گفت: خیلی از آنها با گونی‌های بزرگ روی وانت بارها پسماند خشک جمع می‌کنند و پشت‌شان هم گرم است حتی نیروهای پسماند با آنها درگیری فیزیکی دارند اما در این فضا به کمک نیروی انتظامی و بخش حاکمیتی برای مقابله با انها نیازمند هستیم.

وی افزود: مافیای زباله برای تامین منافع خود از نیروی ارزان که همان کودکان هستند، ‌استفاده می‌کند البته در این بین پولی به کودک کار نمی‌رسد.

به گفته وی، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تُن روزانه زباله در پایتخت تولید می‌شود و جمع آوری آن به صورت ساعتی با توجه به ترافیک، سخت است اما با کاهش تولید زباله و فرهنگ سازی برای تعریف ساعت گذاشتن زباله در مخازن همه شهروندان باید به رفع این مشکل کمک کنند.

تفاهمنامه همکاری میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای مقابله با زباله گردی و پیشگیری از بکارگیری مافیای زباله از کودکان کار، هفتم بهمن امسال منعقد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha