۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85378809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوجی: ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در صنعت نفت و گاز در حال نهایی شدن است

دزفول - ایرنا - وزیر نفت گفت: هشت قرارداد به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال برای توسعه میادین نفتی و گازی نهایی می شود که این طرح ها موجب رشد تولید، صادرات و درآمدزایی برای کشور می شود.

به گزارش ایرنا، جواد اوجی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از ۹ طرح صنعت نفت خوزستان در میدان نفتی قلعه نار اندیمشک بیان کرد: این هفت طرح به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار و ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی، ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شد.

وی با بیان اینکه قراردادهای توسعه میادین نفتی به همت دولت سیزدهم در حال به ثمر رسیدن است گفت: با بهره برداری از این هفت طرح ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور افزوده می شود.

وزیر نفت با تاکید بر توجه به توسعه میادین مشترک کشورهای همسایه ادامه داد: با بهره بردای از یکی از این طرح ها، به اندازه یک فاز گازی عسلویه برداشت گاز محقق می شود.

اوجی با بیان اینکه اتفاق های بزرگی در صنعت و نفت گاز کشور پس از انقلاب اسلامی رقم خورده است گفت: تمام صنعت نفت پیش از انقلاب به شرکت های خارجی وابسته بود و هیچ نیروی متخصص ایرانی سهمی در این صنعت نداشت.

وی ادامه داد: امروز به همت جوانان متخصص ایران اسلامی حتی یک مستشار خارجی در صنعت نفت کشور چه در صنایع بالادست یا پایین دست و چه در دریا و یا خشکی فعالیت نمی کند و همه بخش های این صنعت به دست توانمند جوانان این سرزمین ایجاد و اداره می شود.

۲۳ پالایشگاه گازی و ۷۰ پتروشیمی در کشور فعال است

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت و یک میلیارد مترمکعب گاز خام در حال تولید است بیان کرد: ۲۳ پالایشگاه گازی و ۷۰ پترشیمی در کشور وجود دارد که بخش زیادی از این زیرساخت پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در فصل سرد امسال هیچ قطعی و افت فشار گازی در کشور اتفاق نیفتاد گفت: ۸۸۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه گاز در فصل سرمای امسال تزریق شد که این کار موجب تامین گاز پایدار در تمام نقاط کشور شد.

اوجی با بیان اینکه تعداد پتروشیمی های کشور از یک واحد پیش از انقلاب به ۷۰ واحد افزایش یافته است گفت: ۱۳۲ طرح نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار وجود داشت که به همت دولت سیزدهم این طرح ها تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۸ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز کشور در دولت سیزدهم تعریف شد افزود: ثمره این تلاش ها رشد ۲۵.۶ درصد گروه صنعت نفت و گاز از درآمدهای کشور است که این رشد بی سابقه بوده است.

پتروشیمی اندیمشک ۳۶ ماهه تکمیل می شود

وی با اشاره به بازدید امروز خود از آخرین روند احداث پتروشیمی اندیمشک گفت: این پتروشیمی که تولید کننده یکی از محصولات کلیدی کشور است ۱۴ سال نیمه تمام رها شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ورود هلدینگ خلیج فارس روند احداث این مجتمع صنعتی از اردیبهشت ماه بار دیگر فعال شد.

وی ادامه داد: این پتروشیمی بر اساس برنامه ریزی انجام شده طی ۳۶ ماه و با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلار بخشی از نیاز کشور به «اتیلن اکساید» را تامین می کند.

اوجی ادامه داد: تکمیل زنجیره پتروشیمی خوزستان و اندیمشک در دستور کار است.

تعریف ۳۲۰ هزار میلیارد ریال طرح از محل مسئولیت اجتماعی شرکت نفت در کشور

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مسئولیت های اجتماعی در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه از ابتدای دولت سیزدهم ۳۲ همت (۳۲ هزار میلیارد تومان) در سراسر کشور از محل مسئولیت اجتماعی هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه همه مردم ایران به ویژه صنعت نفت مدیون خوزستان هستند گفت: دولت مردمی سیزدهم در مسئولیت اجتماعی توجه خاصی به این استان دارد.

اوجی با بیان اینکه یک هزار و ۷۳۸ طرح با اعتبار ۹۰ هزار میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت در خوزستان تعریف شده است افزود: تاکنون ۳۹۱ طرح به ارزش ۳۵ هزار میلیارد ریال در این استان تکمیل و بهره برداری رسید.

وی گفت: بخش زیادی از یک هزار و ۳۰۰ طرح در حال احداث از محل اعتبارات مسئولیت های اجتماعی در خوزستان تا پایان دولت به بهره برداری می رسید.

به گزارش ایرنا، در این آیین ۹ طرح صنعت نفت و هفت طرح مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی نفت در خوزستان با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید.

اوجی همچنین در این سفر یک روزه از آخرین روند احداث ‌ پتروشیمی ابن سینای اندیمشک از طرح های اقتصادی شاخص منطقه بازدید کرد. برای ساخت این پتروشیمی ۳۸۸ میلیون دلار برای هزینه ساخت و بهره برداری این طرح پیش بینی شده ‌و ظرفیت تولید این پتروشیمی ۲۰۰ هزار تن در سال خواهد بود. این طرح نخستین طرح تولید «اتیلن اکساید» با خوراک گازی است .

در این طرح علاوه بر هفت طرح صنعت نفت و گاز، هشت طرح مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت نیز به بهره برداری رسید. کمک به خرید تجهیزات آموزشی شهرستان اندیمشک، کمک به احداث سالن چند منظوره اندیمشک، کمک به احداث سالن ورزشی دانش آموز دوکوهه، تامین تجهیزات و همچنین کمک به احداث استادیوم شهید مجدیان دزفول، کمک به تکمیل و تجهیز بیمارستان ۴۰۰ تخته یا زهرا(س) دزفول، تکمیل پل کوی نیروی اندیمشک و همچنین احداث جاده فرودگاه شهر مسجد سلیمان از طرح های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت بود که در این آیین بهره برداری شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha