به گزارش ایرنا، سه سینما و پردیس سینمایی "آفریقا، هویزه و سیمرغ" که میزبان فیلم های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در قالب بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد هستند در ۱۶ بهمن ماه پنج عنوان فیلم را به نمایش گذاشتند که هر کدام با استقبال متفاوت مردم، کارشناسان و منتقدان قرار گرفتند.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در نخستین روز از جشنواره فیلم فجر مشهد، فیلم های "آبی روشن" و "آغوش باز" در پردیس سینمایی هویزه به نمایش عمومی درآمدند.
احمدرضا بهبهانی افزود: یک سالن از پردیس سینمایی هویزه با ظرفیت ۴۰۰ صندلی برای نمایش این ۲ فیلم در ۲ نوبت ساعات ۱۸ و ۲۰:۳۰ در نظر گرفته شده بود که ظرفیت آن برای نمایش فیلم "آغوش باز" به طور کامل پر شد و برای فیلم "آبی روشن" تا ۳۰۰ صندلی کامل شد.
وی بیان کرد: بعد از نمایش ۲ فیلم نیز نشست نقد و بررسی این فیلم ها توسط موسسه پاتوق فرهنگی مشهد با حضور کارشناسان برگزار و زوایای مختلف این آثار بررسی شد که به نظر می رسید فیلم "آغوش باز" با اقبال منتقدان نیز مواجه شده است.
مدیر پردیس سینمایی سیمرغ مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در نخستین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد ۲ فیلم "تابستان همان سال" و "آبی روشن" در ۲ نوبت ساعات ۱۸ و ساعت ۲۰:۳۰ این پردیس به نمایش درآمد که فیلم نخست بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفت.
امیرحسین دبیرزاده افزود: یک سالن از پردیس سینمایی سیمرغ مشهد به نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر اختصاص یافته بود که برای فیلم "تابستان همان سال" دوسوم از ظرفیت این سالن، معادل ۲۵۰ صندلی، تکمیل شد.
وی در خصوص برنامه های جنبی این جشنواره در پردیس سینمایی سیمرغ نیز گفت: تاکنون برنامه خاصی برای این جشنواره در این پردیس سینمایی در نظر گرفته نشده، اما بنا است از برخی عوامل سازنده فیلم های این دوره از جشنواره برای حضور در مشهد دعوت شود.
فیلم "آبی روشن" به کارگردانی بابک لطفی خواجه پاشا، اثری اجتماعی با مضمون فرهنگ رضوی است که داستان آن در شهر تبریز میگذرد. بازیگران این فیلم را مهران احمدی، مرتضی امینی تبار، مهران غفوریان، سارا حاتمی، روح الله زمانی، علیاکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد تشکیل می دهند.
فیلم "آغوش باز" به کارگردانی بهروز شعیبی، درباره خوانندهای است که در روز کنسرتش با قهر همسرش درمییابد زندگی علاوه بر کارها و مشغلههای شخصی، ابعاد دیگری هم دارد و میتوان بدون آنکه خللی در حرفه پیدا شود به خانواده و همسر و پدر و مادر هم عشق ورزید.
حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوریفر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی و نیز مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
فیلم "تابستان همان سال" به کارگردانی محمود کلاری، مضمونی اجتماعی با قصه خانوادگی دارد.
علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاویدنیا، مهرو نونهالی و نیز صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و مهران مدیری (در نقش آینهبین و رمال) بازیگران فیلم تابستان همان سال هستند.
رضایت نه چندان مناسب اهالی هنر از فیلمهای سینما آفریقا
سینما آفریقای مشهد نیز که در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه اختصاص دارد، فیلم های "نبودنت" و "شور عاشقی" را به نمایش گذاشت که شماری از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در گفتگو با خبرنگار ایرنا سطح ۲ فیلم مزبور را به لحاظ کیفی چندان مناسب ارزیابی نکرده و اشکالات زیادی را چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ محتوایی به آنها وارد دانستند.
یک کارشناس سینما از دانشگاه "سوره" بعد از تماشای فیلم "شور عاشقی" به کارگردانی داریوش یاری به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم بیشتر به یک فیلم تلویزیونی شبیه بود و من اطمینان دارم که در آینده از روی آن می توان یک سریال خوب ویژه ایام محرم و صفر ساخت.
محمد کلاته مولایی افزود: شور عاشقی ایده و قصه خوبی دارد اما ساختار آن کاملا تلویزیونی است و این موضوع را می توان یکی از بزرگترین ضعف های فیلم دانست.
وی کارگردانی فیلم شور عاشقی را بسیار جلوتر از فیلمنامه دانست و گفت: قاب بندیها و حرکات دوربین و میزانسن ها در این فیلم باعث شده که فیلمنامه از یک حالت ضعیف به حالت متوسط رو به بالا درآید و این ناشی از کارگردانی خوب فیلم است.
مولایی ادامه داد: نیم ساعت ابتدایی فیلم از لحاظ قصه و شخصیت پردازی، انگیزه شخصیت ها و همراهی مخاطب با آنان که در دل قصه کاروان اعزامی از کوفه به شام گنجانده شده است، خوب و دلچسب است اما بعد از آن قصه رها می شود و فیلم به سمت روضه خوانی های ایام محرم و صفر پیش می رود، صحنه هایی که به طور معمول مخاطبان از داستانهای کاروانها و اسارتها در ذهن دارند.
این کارشناس سینما معتقد است که اگر کارگردانی خوب این فیلم نبود، این اثر به یک فاجعه تبدیل می شد.
وی بیان کرد: از سکانس های جذاب این فیلم می توان به بخش "مرد گله دار وسط بیابان بعد از اینکه کاروان اسرا می آیند و حرکت دوربین از بالا و زمانی که به سمت مرد و زن می آید" اشاره کرد که حرکت دوربین بسیار خوشایند است و نشان از نقاط قوت کارگردانی این اثر دارد.
به گفته مولایی، رویارویی پسر شمر با حضرت زینب (س) در این فیلم نیز قاب بندی مناسبی دارد و به نحوی شکل گرفته که گویی حضرت زینب، پسر شمر را از قاب دوربین بیرون می اندازد و زبونی آن شخصیت را نشان می دهد.
فیلم "شور عاشقی" به کارگردانی داریوش یاری درباره دوران اسارت خانواده شهدای کربلا است که وظیفه تاریخی آنان روایتی است که بتوانند ظلم بنیامیه را به گوش تاریخ برسانند. شهره موسوی، پیام احمدینیا، مهدی زمینپرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی، بابک والی، رضا خدادادبیگی، میترا خواجهییان، روحاله مهرابی، هادی آقاحسینی، مرتضی آقاحسینی، مرجان شکوفکی، پانته آ کیقبادی و مریم آهنگر در این فیلم ایفای نقش می کنند.
یک فیلمساز خراسانی و عضو انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد نیز در خصوص فیلم "نبودنت" که در سینما آفریقای مشهد به نمایش درآمد، به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسید دوربین در این فیلم سردرگم است، گاهی فکر می کردم سردرگمی دوربین تعمدی است اما یک موضوع یک تکنیک نبود و تبدیل به یک ایراد شد.
اشکان ضیایی افزود: داستان فیلم "نبودنت" برای یک فیلم بلند نبود بلکه بیشتر به درد یک فیلم کوتاه می خورد و ساختار مناسبی نداشت اما بازیهای مطلوب بازیگران فیلم "نبودنت" از نقاط قوت آن است.
به گزارش ایرنا، فیلم "نبودنت" به کارگردانی کاوه سجادی حسینی، درامی اجتماعی است و قصه ای عاشقانه و زنانه با مضمون مهاجرت دارد. سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر و شیوا سرمست بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می دهند.
تاکنون نمایش ۱۸ فیلم از ۳۱ عنوان اثر حاضر در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای نمایش در سینماهای مشهد قطعی شده است که از ۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.
نظر شما