آبرسانی به روستاهای لرستان در سایه سار فجر انقلاب

خرم آباد- ایرنا- آبرسانی به نقاط شهری و روستاهای لرستان به برکت پیروزی انقلاب اسلامی رونق یافت و اکنون در آستانه چهل و پنجمین سالگرد فجر انقلاب، خدمات شرکت آبفا در تمام استان گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون توسعه عدالت محور در تمامی حوزه های خدمت رسانی و عدالت متوازن در تمامی مناطق شهری و روستایی استوار بوده است و طی این سال ها نیز شاهد پیشرفت های قابل ملاحظه ای در تمامی ابعاد بوده ایم به گونه ای که در آستانه قرار گرفتن در چهل و پنجمین سالگرد فجر انقلاب، کمتر روستای دورافتاده ای از امکانات زیرساختی لازم بی بهره است و این نشان می دهد جمهوری اسلامی علاوه بر تلاش برای توسعه یافتگی از قافله خدمت رسانی به تمامی مناطق کشور باز نمانده است.

یکی از زیرساخت های مورد نیاز هر منطقه آب است و چنانچه منطقه ای از این امکانات حداقلی بی بهره باشد منجر به عدم ماندگاری و مهاجرت ساکنان آن خواهد شد.

در استان لرستان بیش از سه هزار روستا وجود دارد که به گفته کارشناسان آبفا حدود یکهزار و ۶۰۰ قریه از آنها تحت پوشش خدمات شرکت قرار دارند و با وجود آبرسانی شدن بسیاری از روستاهای دیگر هنوز به دلایلی تحت پوشش شرکت نیامده اند .

روستاهای دورافتاده و صعب العبوری هم وجود دارد که تاکنون به دلیل هزینه های بالای آبرسانی امکان بهره مندی از این نعمت را نداشته اند که با تلاش و همت دولت سیزدهم و همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) شمار قابل توجهی از این روستاها با اجرای طرح جهاد آبرسانی در حال انجام عملیات آبرسانی هستند.

آبرسانی به روستاهای لرستان در سایه سار فجر انقلاب

بهره مندی ۸۳.۵ درصد جمعیت روستاهای لرستان از آب بهداشتی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها سه درصد روستاهای استان از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند بودند اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی اکنون ۸۳ و نیم درصد جمعیت روستاهای استان از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند شده اند.

یاسر اکبریان افزود: در بخش فاضلاب نیز قبل از پیروزی انقلاب تعداد مشترکان صفر بود اما اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مشترک فاضلاب روستایی در لرستان وجود دارد.

وی درخصوص خطوط انتقال آب روستایی گفت: قبل از دوران انقلاب هیچگونه خطوط انتقال آب روستایی در لرستان وجود نداشت اما اکنون چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی در این استان موجود است.

اکبریان با اشاره به خطوط انتقال آب شهری افزود: قبل از انقلاب اسلامی تنها ۱۰۸ کیلومتر خطوط انتقال آب شهری در استان احداث شده بود اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی این رقم به ۶۱۵ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۸۹۹ کیلومتر شبکه توزیع آب شهری در استان وجود داشت اما اکنون سه هزار و ۱۲۷ کیلومتر شبکه توزیع آب شهری در لرستان وجود دارد.

اکبریان در خصوص تعداد انشعاب های فاضلاب عنوان کرد: قبل از انقلاب ۲۰ هزار و ۴۰۰ انشعاب فاضلاب داشتیم اما اکنون ۳۰۴ هزار انشعاب فاضلاب در این استان وجود دارد.

وجود ۶۱۰ هزار انشعاب آب شهری و روستایی در لرستان

وی یادآور شد: همچنین پیش از انقلاب چهار هزار انشعاب آب روستایی و ۵۷ هزار انشعاب آب شهری وجود داشت در حالی که این رقم اکنون ۱۵۰ هزار انشعاب روستایی و ۴۶۰ هزار انشعاب شهری است.

وی با اشاره به برکات انقلاب تصریح کرد: قبل از انقلاب هیچ روستایی تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی نبود اما اکنون یکهزار و ۶۰۰ روستا تحت پوشش خدمات این شرکت است همچنین تنها هفت شهر استان لوله کشی آب شرب شده بودند در حالی که اکنون ۳۳ شهر استان لوله کشی شده اند.

اکبریان عنوان کرد: هیچگونه تصفیه خانه فاضلابی در استان وجود نداشت اما اکنون ۹ تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد همچنین در آن زمان هیچگونه تصفیه خانه آبی نداشتیم در حالی که اکنون دارای سه تصفیه خانه آب هستیم.

آبرسانی به روستاهای لرستان در سایه سار فجر انقلاب

رشد چهار برابری اعتبارات آبفا در دولت سیزدهم

وی با اشاره به رشد چهار برابری اعتبارات آبفای لرستان در دولت سیزدهم افزود: اعتبارات مصوب استان در دولت سیزدهم ۳۳ هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون بیش از ۱۷ هزار میلیارد آن آن تخصیص پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال مالی بخش قابل توجهی از این اعتبارات تخصیص پیدا کند.

اکبریان با بیان اینکه شرکت آبفا ۱۰۰ پروژه فعال دارد که بخش زیادی از آنها داری پیشرفت ۵۰ درصد به بالا هستند عنوان کرد: همچنین طرح جهاد آبرسانی به روستاهای مناطق محروم این استان که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در حال اجرا است، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج طرح آبفای لرستان آماده بهره برداری است یادآور شد: عملیات احداث شبکه فاضلاب پیشرفته در شهرهای سلسله، دلفان، خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، دورود، ازنا، پلدختر و الیگودرز در دست انجام است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ارایه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد که در این راستا طرح جهاد آبرسانی به روستاهای محروم در ابتدای دولت سیزدهم با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آغاز شد.

۳۰۰ روستای محروم لرستان در طرح جهاد آبرسانی آب دار می شوند

وی افزود: ابتدای اجرای این طرح بنا بود ۱۲۵ روستای محروم استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند که با پیگیری های صورت گرفته مسوولان استان این تعداد به ۳۰۰ روستا افزایش یافت.

اکبریان تصریح کرد: طی یک بازه زمانی سه ساله با تامین چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار روستاهای محروم و فاقد آب شرب سالم استان با جمعیتی بالغ بر ۳۴ هزار نفر، تحت پوشش خدمات شرکت قرار می گیرند.

وی در خصوص عملیات اجرایی طرح تاکید کرد: تاکنون ۵۳۵ هزار و ۹۲۷ متر حجم لوله گذاری این طرح بوده که شامل شبکه توزیع و خطوط انتقال می باشد همچنین ایجاد ۱۱ ایستگاه پمپاژ ابلاغ شده که تاکنون ۶ ایستگاه از این مجموع احداث شده است.

آبرسانی به روستاهای لرستان در سایه سار فجر انقلاب

اکبریان اضافه کرد: همچنین تامین آب طرح از طریق حفر ۱۰ حلقه چاه آبرفتی، آهکی و دستی و بهسازی ۲ دهنه چشمه خواهد بود که تاکنون هشت حلقه چاه حفر و ۶۲ باب مخزن بتنی هم نیاز است که تاکنون ۱۷ باب از این مخازن با حجم چهار هزار و ۶۰۰ مترمکعب اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: تاکنون تعداد ۲۰ روستا از آب آشامیدنی سالم بهره مند شده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تعداد روستاهای برخوردار از آب سالم این طرح به ۵۶ مورد افزایش یابد.

به گفته اکبریان خدمات حوزه آب استان گامی بلند در راستای تحقق عدالت اجتماعی بوده و با توجه به اینکه این شرکت در سال ۷۱ تاسیس شده است اما خدمات چشمگیری داشته که باید همچنان گسترش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha