۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85378299
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پولیتیکو: اینبار تهدید ظهور راست افراطی در اروپا واقعی است

تهران- ایرنا- پولیتیکو در مطلبی با اشاره به انتخابات ماه ژوئن (خرداد) پارلمان اروپا و قدرت گرفتن احزاب رادیکال، تهدید راست افراطی را در این نهاد برخلاف دوره‌های گذشته جدی و واقعی ارزیابی کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، پارلمان بعدی اتحادیه اروپا بیش از پارلمان کنونی متمایل به روسیه خواهد بود و طرفدار گذار به سمت انرژی سبز هم نیست. این نشریه سپس این پرسش را مطرح کرده است که آیا امکان دارد قدرت در اتحادیه اروپا بدست راست افراطی بیفتد؟

پولیتیکو در پاسخ به این پرسش ابتدا آورده است: هر پنج سال یکبار، سیاستمداران جریان اصلی پیش از برگزاری انتخابات در این بلوک، نسبت به ظهور جناح‌های رادیکال و پوپولیست ابراز نگرانی می‌کنند.

اما پس از پایان انتخابات، خطر ناگهان برطرف می‌شود و نیروهای سنتی چپ میانه و راست میانه که اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، با ایجاد ائتلاف‌هایی احزاب رادیکال را دفع می‌کنند. اما اینبار وضعیت فرق می‌کند

به عقیده نویسنده این مطلب، خیز بلند راست افراطی در نظرسنجی‌های سال ۲۰۲۴ حاکی از متفاوت بودن وضعیت کنونی است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، راست ملی‌گرا و افراطی می‌توانند نزدیک به یک چهارم کرسی‌های پارلمان اروپا را در انتخابات ماه ژوئن (خرداد) به دست آورند.

پولیتیکو از همین رو استدلال کرده است که قدرت گرفتن راست افراطی، تهدیدی برای ارزش‌های مقدس اتحادیه اروپا در مورد حاکمیت قانون و حقوق بشر بوده و قوانین مهمی همچون گذار به سوی انرژی‌های سبز و تغییرات اقلیمی کنار گذاشته می‌شوند.

سایمون هیکس استاد سیاست تطبیقی مؤسسه دانشگاه اروپایی (European University Institute)، با اشاره به انتخابات ماه ژوئن (خرداد) که در آن ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر اتحادیه اروپا واجد شرایط رای‌دادن برای انتخاب ۷۲۰ نماینده پارلمان هستند، گفت: «ما شاهد تغییر چشمگیر و حرکت به سمت راست خواهیم بود».

هیکس پیش‌بینی کرد که گروه راست افراطی هویت و دموکراسی اروپا (ID) ۴۰ کرسی بدست آورده است که به معنای ۹۸ قانونگذار است و رتبه سوم احزاب قدرتمند این نهاد را که اکنون در دست لیبرال‌ها است، به چنگ آورده است.

این نشریه در ادامه خاطرنشان کرده است که این امر می‌تواند روند تصویب قوانین را در پارلمان برای افرادی مانند اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا که از جناح راست میانه است و بازوی اجرایی اتحادیه را اداره می‌کند دشوار سازد.

پولیتیکو در ماه دسامبر (آذر)، گزارش داد که در نزدیک به دوازده کشور اروپایی، از جمله فرانسه و آلمان، احزاب تندرو دارای سیاست های ضد مهاجرتی در حال حاضر در صدر نظرسنجی ها قرار دارند.

براساس پیش بینی ها حزب ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز با ائتلاف با حزب راست جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا می توانند کرسی های قابل توجهی را در پارلمان کسب کنند.

اوربان از جمله چهره های شناخته شده اتحادیه اروپا است که همواره مخالفت خود را با تحریم‌های روسیه اعلام کرده است.

رابرت فیکو متحد پوپولیست و افراطی اوربان در اسلواکی و خیرت ویلدرز نخست وزیر هلند نیز از جمله چهره های جنجالی برگزیده انتخابات اخیر در کشورهای اروپایی بوده اند که به بیم و نگرانی ها مبنی بر قدرت گرفتن بیش از پیش راست افراطی دامن زده اند.

هانس کاندنانی نویسنده کتاب "سفیدپوستی اروپا" که مضمون آن در مورد امکان تشکیل یک اتحادیه اروپای راست افراطی است، در این خصوص گفت: چنانچه حزب راست میانه تمامی لفاظی‌های راست افراطی را در مورد هویت، مهاجرت و اسلام بپذیرد، رادیکال‌ها پیروز می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha