۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85378017
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحول بخش کشاورزی؛ دستاورد دولت سیزدهم در جهان شهر ملایر

همدان- ایرنا- تولید سالانه ۵۵۱ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان ملایر، ظرفیتی ویژه در تامین امنیت غذایی و جایگاهی امن در توسعه اقتصادی و معیشتی مردم است که در دولت سیزدهم این روند توسعه شتاب بیشتری گرفت.

به گزارش ایرنا؛ قبل از انقلاب اسلامی با وجود اینکه کشوری چهار فصل با شرایط اقلیمی مناسب بودیم، اما کشاورزی فقط در حد معیشتی بود و این بخش قادر نبود معیشت خانوارها را تامین کند.

امروز به یُمن و برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، شاهد رشد و توسعه در تمامی بخش‌های کشاورزی هستیم، جهان شهر ملایر دارای ۱۱۹ هزار و ۴۳۰ هکتار زمین زراعی و باغی است و ۷۷ هزار و ۵۵۹ هکتار محصول به صورت کشت دائم هر سال کشت می‌شود.

به برکت انقلاب اسلامی شهرستان ملایر صاحب ۲۳ هزار و ۱۹۲ هکتار باغ مثمر است و امروز ملایر به عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان، سهم عمده‌ای در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و صادرات این بخش به ویژه انواع کشمش دارد.

در همین راستا؛ مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته در دولت مردمی سیزدهم، اتفاقات بسیار خوبی در بخش کشاورزی این شهرستان رقم خورد و شاخص ما را در این بخش ارتقا داد.

«یوسف کاکاوند» افزود: طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم، در کشت‌های استراتژیک گندم آبی و دیم پارسال ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار کشت دیم داشتیم که امسال این میزان به ۴۱ هزار و ۸۰۰ هکتار رسید و به ۱۲ درصد رشد رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در جو آبی و دیم از کشت ۱۶ هزار و ۸۵ هکتار به ۱۸ هزار و ۹۰۰ هکتار با ۱۷.۵ درصد رشد رسیدیم، بیان کرد: سطح زیرکشت باغ‌های انگور این شهرستان ۱۱ هزار و ۷۵۱ هکتار بود که در دولت سیزدهم این میزان سطح زیرکشت به ۱۲ هزار و ۷۳۸ هکتار با ۱۰ درصد رشد رسیده است.

تحول بخش کشاورزی؛ دستاورد دولت سیزدهم در جهان شهر ملایر

رشد ۱۳۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر به رشد ۱۳۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این دولت از ۲۰۰ هکتار به ۴۶۰ هکتار رسید.

کاکاوند همچنین به رشد بیش از ۱۸ درصدی اجرای طرح فراز اشاره و بیان کرد: مبارزه با سن غلات در سطح ۲۹ هزار و ۶۳۷ هکتار از اراضی کشاورزی و تولید ۴۲ هزار تُن گندم امسال رقم خورد که ۲۸ هزار تُن خرید تضمینی گندم انجام شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر: طرح جهش تولید به مساحت ۳۸ هزار ۶۳۵ هکتار در دیم‌زارهای این شهرستان و طرح کشاورزی قراردادی در سطح ۵۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان اجرایی شد.

وی اجرای طرح اصلاح الگوی کشت را یکی از طرح‌های موفق دولت برشمرد و اظهار داشت: طرح اصلاح الگوی کشت از سال گذشته در استان و شهرستان ملایر شروع شد که با اجرای این طرح، ۲۵ درصد افزایش تولید و کاهش ۲۵ درصدی در مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی را خواهیم داشت.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: طرح جهش تولید به مساحت ۳۸ هزار و ۶۳۵ هکتار در دیم‌زارهای این شهرستان و طرح کشاورزی قراردادی در سطح ۵۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان اجرایی شد.

کاکاوند همچنین به تدوین و ابلاغ نقشه راه انگور شهرستان ملایر برای نخستین بار اشاره و بیان کرد: ملایر به عنوان شهر جهانی انگور، ظرفیت‌های ویژه‌ای در این بخش دارد و طرح‌های بسیار کاربردی در این زمینه اجرایی شد.

وی مکانیزاسیون کشاورزی را از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر چهار هزار و ۷۴۰ دستگاه تراکتور و ۱۵۰ دستگاه کمباین در شهرستان داریم و امسال حدود ۱۹ دستگاه ماشین‌آلات جهش تولید و ۵۳ دستگاه مخصوص کشاورزی خریداری کردیم.

تحول بخش کشاورزی؛ دستاورد دولت سیزدهم در جهان شهر ملایر

نقشه‌برداری ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ملایر در دولت

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه نقشه‌برداری از ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از پارسال شروع و امسال به اتمام می‌رسد، گفت: ۲۷۵ پلاک کشاورزی داریم که با منابع طبیعی تداخل داشت و هم اکنون با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال انجام است و تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

کاکاوند به توسعه بخش دام و طیور اشاره و به وجود ۲۳ هزار راس دام سنگین و ۳۶۹ هزار راس دام سبک و ۱۰۰ هزار کندو با ظرفیت تولید ۸۰۰ تُن عسل اشاره کرد و یادآور شد: ۱۸۶ واحد دام و طیور در ملایر داریم و بالغ بر ۳۱۰۰ تُن گوشت در سال تولید می‌شود.

کاکاوند: ۵۵ واحد فعال مرغ گوشتی با ۱.۱ میلیون قطعه و ظرفیت تولید هفت هزار و ۵۰۰ تولید تُن گوشت در این شهرستان داریم که معادل ۱۰ درصد تولید گوشت سفید استان مختص ملایر است.

وی با اشاره به تولید ۴۱ هزار تُن شیر در سال، گفت: ۵۵ واحد فعال مرغ گوشتی با ۱.۱ میلیون قطعه و ظرفیت تولید هفت هزار و ۵۰۰ تولید تُن گوشت در این شهرستان داریم که معادل ۱۰ درصد تولید گوشت سفید استان مختص ملایر است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه طی یکسال گذشته هفت واحد به ظرفیت ۸۲ هزار قطعه به ظرفیت تولید گوشت این شهرستان اضافه شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۹ واحد تولید مرغ تخمگذار با ظرفیت ۴۰۰ هزار قطعه در این شهرستان فعال است داریم که هفت هزار و ۱۲۸ تُن تخم مرغ تولید می‌کنند و طی یکسال گذشته سه واحد به ظرفیت ۷۰ هزار قطعه احیا و به چرخه تولید اضافه شد.

۲ هزار و ۱۰۰ مورد اشتغال بخش کشاورزی در دولت سیزدهم ایجاد شد

کاکاوند یادآور شد: در بخش شیلات ۳۲ واحد پرورش ماهی با ظرفیت ۹۴۷ تُن داریم و برای نخستین بار ماهی خاویار ۲۰ تُن در سال احداث شد که بزودی خاویار آن هم تولید می‌شود.

وی همچنین به فعالیت ۲۷۲ واحد در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری ۲ هزار و ۹ تُن محصول در سال اشاره کرد و گفت: طی یکسال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ مورد اشتغال در بخش کشاورزی این شهرستان ایجاد شد و در مجموع در بخش کشاورزی ۵۵۱ هزار تُن انواع محصولات تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم طرح‌های اثرگذار و اقتصادی در سطح شهرستان شروع به کار کرد، مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی با هفت هزار میلیارد ریال، کارخانه تولید بستنی با ظرفیت هزار و ۵۱۰ تُن تولید در سال و پالایشگاه انگور با ظرفیت پذیرش ۳۱ هزار تُن در سال با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال را از جمله این طرح‌های شاخص برشمرد.

کاکاوند گفت: اولین مجتمع گلخانه شیشه‌ای به وسعت ۵۲ هکتار در دولت سیزدهم در این شهرستان وارد مرحله عملیاتی شد که فاز نخست آن به وسعت ۱۰ هکتار با اعتبار سه هزار میلیارد ریال آغاز شده و در دست اجراست.

تحول بخش کشاورزی؛ دستاورد دولت سیزدهم در جهان شهر ملایر

حل مشکل شهرک‌های حرم‌آباد و کرتیل‌آباد پس از ۲۲ سال معطلی

وی با بیان اینکه موانع گاوداری ۶ هزار راسی شستا نیز در کارگروه ستاد تسهیل رفع و دوباره این پروژه شروع به کار کرد، بیان کرد: همچنین سه واحد مرغ تخمگذار با ۷۰ هزار قطعه، هفت واحد مرغ گوشتی با ۸۲ هزار قطعه و ۲ واحد بوقلمون با ۱۰ هزار قطعه و دامداری‌ها در این دولت احیا شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تنها مانع و مشکل برای توسعه بخش کشاورزی را کمبود منابع آبی دانست و اظهار داشت: واحدهای مستقر در شهرک گلخانه حرم‌آباد بعد از ۲۲ سال مشکل اسناد آنها حل و مجتمع کرتیل‌آباد نیز پس از ۱۶ سال در این دولت مشکل پروانه آنها رفع شد.

کاکاوند خاطرنشان کرد: شهرک گلخانه گنبد که سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی و ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود، در حال رفع مشکل این شهرک هستیم و دهه فجر در سایت جدید شهرک کرتیل‌آباد ۱۰ واحد کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha