ادعای وزیر دفاع انگلیس: به دنبال تقابل با نیروهای یمن نیستیم

لندن- ایرنا- وزیر دفاع انگلیس با بیان این ادعا که حملات مشترک این کشور و آمریکا علیه مواضع یمن محدود و با هدف صیانت از کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ است، مدعی شد که لندن به دنبال تقابل با نیروهای یمن نیست.

به گزارش ایرنا، گرنت شاپس عصر دوشنبه (به وقت محلی) در سخنانی در پارلمان این کشور، ادعا کرد: حوثی‌ها (انصارالله یمن) از ۱۹ اکتبر با کمک ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کردند. آنها ۱۹ نوامبر کشتی گلکسی لیدر را توقیف کردند و به رغم هشدارهای مکرر ما، به حملات علیه کشتی‌های تجاری ادامه دادند.

وی با اشاره به تجاوز نظامی انگلیس و آمریکا علیه مواضع یمن ادعا کرد که این عملیات توان نظامی آنها را به میزان چشمگیری کاهش داده اما اختلال ناشی از عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ به طور کامل از بین نرفته است.

وزیر دفاع انگلیس با اشاره به تداوم حملات ارتش ملی یمنی از جمله علیه ناو اچ‌ام‌اس دایموند انگلیس در دریای سرخ، ادعا کرد: چنین رفتارهایی قابل تحمل نیست و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. مادامی که آنها از اقدامات خود دست برندارند ما نیز برای اقدام مجدد تردیدی نخواهیم کرد.

شاپس با بیان این ادعا که اقدام نظامی آخرین راه‌کار انگلیس برای کاهش تنش‌ها در منطقه است، افزود: ما ترجیح می‌دهیم که حوثی‌ها حمله به کشتیرانی بین‌المللی را متوقف کنند اما مماشات با آنها به ثبات در دریای سرخ کمک نمی‌کند.

وی افزود: ما به دنبال تقابل نیستیم و از حوثی‌ها و حامیان آنها می‌خواهیم که به این حملات غیرمنطقی پایان دهند اما اگر لازم باشد انگلیس برای پاسخ مجدد و دفاع از خود تردید نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، انگلیس و آمریکا شنبه گذشته برای سومین بار از آغاز جنگ در غزه، به مواضع ارتش ملی یمن حمله کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به سنتکام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی جاری برای پاسخ به افزایش فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی حوثی‌های مورد حمایت ایران در منطقه، در تاریخ ۳ فوریه (۱۴ بهمن) ساعت ۲۳:۳۰ شب (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده در کنار نیروهای مسلح بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند به ۳۶ هدف حوثی‌ها در ۱۳ نقطه حمله کردند.

ارتش آمریکا مدعی شد: این حملات ائتلاف چندجانبه بر اهدافی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن متمرکز بود که برای حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بر اساس ادعای سنتکام، این اهداف حوثی‌ها شامل چندین انبار زیرزمینی، مراکز فرماندهی و کنترل، سامانه‌های موشکی، عملیات پهپادها، رادارها و بالگردها بود.

ارتش آمریکا مدعی شد: هدف از این حملات کاهش توانایی حوثی‌ها برای ادامه حملات غیرقانونی آنها به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی و همچنین کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن است.

این درحالیست که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha