حجم مبادلات تجاری گمرک پرویزخان از ۴.۵ میلیارد دلار عبور کرد

قصرشیرین - ایرنا- سرپرست اداره کل گمرک پرویزخان گفت: حجم مبادلات تجاری این گمرک از ابتدای امسال تا پایان دی ماه امسال به چهار میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار رسید.

«رضا قربانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تجارت خارجی شامل صادرات، واردات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد، ورود موقت و خروج موقت است که از مجموع مبادلات تجاری در ۱۰ ماه سپری شده امسال از مرز رسمی پرویزخان را ۸۹۳ میلیون دلار کالا به ارزش ۲ میلیون و ۳۲۳ تُن صادرات شامل می شود که از نظر ارزش دلاری ۲۱ درصد و از نظر وزنی ۲۲ درصد در هم سنجی با مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

وی همچنین با اشاره به رشد ۲۸۶ درصدی حجم ترانزیت مبدا صورت گرفته از گمرک پرویزخان طی امسال، اظهار کرد: در این مدت یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار کالای ترانزیتی به وزن ۲ میلیون و ۹۴۱ هزار تن ترانزیت شده که از نظر ارزش دلاری ترانزیت مبدا ۲۱۶ درصد رشد داشته است.

قربانی مهمترین اقلام ترانزینی مبدا را از گمرک پرویزخان شامل مازوت، نفتا، روغن صنعتی، بیتومین، ضایعات کارتن نام برد و گفت: کشورهای امارات، هند، بنادر جنوبی کشور و مناطق آزاد و ویژه مهمترین مقاصد ترانزیتی این گمرک هستند.

سرپرست اداره کل گمرک پرویزخان عنوان کرد: ارزش ترانزیت مقصد گمرک پرویزخان ۸۸۳ میلیون دلار بوده است که بندر لنگه، آستارا، بندر انزلی، مرز بازرگان، بندر شهید رجایی مهمترین مقاصد ترانزیت مقصد خارجی این گمرک هستند و ارزش دلاری ورود موقت ۱۰ ماهه امسال از این گمرک نیز یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه پرویزخان بزرگترین مرز زمینی ترانزیت سوخت در کشور است، گفت: در این مدت تشریفات گمرکی ۱۸۹ هزار کامیون ترانزیتی انجام شده که نشان دهنده حجم بالای فعالیت‌های است که در این گمرک مرزی انجام می‌شود.

قربانی با قدردانی از تلاش‌های مجموعه همکاران گمرک پرویزخان گفت: سربازان اقتصادی گمرک پرویزخان شبانه روز پای کار هستند و رشد چشمگیر ترانزیت از این گمرک بیان این مطلب است که البته همکاری و تعامل نهادهای همجوار مستقر در این مرز نیز قابل تقدیر است.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود، ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تُن به کشور عراق صادرات داشته که سهم استان کرمانشاه از مجموع صادرات کشورمان به عراق ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تُن بوده که در بین گمرکات استان کرمانشاه گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha