۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85377214
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ماهواره رصد اقیانوس‌های زمین فردا پرتاب می‌شود

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبر: 85377214
ماهواره رصد اقیانوس‌های زمین فردا پرتاب می‌شود

تهران- ایرنا- ماهواره سازمان فضایی «ناسا» با هدف اعلام شده نقشه‌برداری از اشکال‌ و نماهای بسیاری از اقیانوس‌های سیاره زمین، فردا سه‌شنبه با راکت شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس»، فضاپیمای «پیس» (PACE کوتاه شده: پلانکتون، ایروسل، ابر و اکوسیستم اقیانوس) سازمان آمریکایی ناسا که قرار است به دانشمندان در سنجش وضعیت سلامت اقیانوس‌های جهان یاری برساند، ساعت یک و ۳۳ دقیقه بامداد سه‌شنبه به وقت محلی شرق آمریکا (۶ و ۳۳ دقیقه به وقت گرینویچ) با یک راکت «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس از ایستگاه کیپ کاناورال نیروی فضایی آمریکا پرتاب شود.

موشک فالکون-۹ ماهواره «پیس» را در مداری در ارتفاع ۶۷۷ کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد داد که این ارتفاع حدود ۷۰ درصد بالاتر از منطقه پروازی ایستگاه فضایی بین‌المللی است. «پیس» از آن ارتفاع بالا با استفاده از سه ابزار علمی خود اقدام به جمع آوری داده‌هایی درباره ابرها، افشانه‌ها (ایروسل) و رشد فیتوپلانکتون‌ها که مشخص کننده رنگ اقیانوس‌ها هستند، خواهد کرد.

ماهواره رصد اقیانوس‌های زمین فردا پرتاب می‌شود

مقامات ناسا در خصوص این ماموریت عنوان کردند: اندازه‌گیری رنگ و میزان نور به دانشمندان کمک خواهد کرد تا نوع و موقعیت مکانی جلبک‌های میکروسکوپی را که نقش حیاتی در سلامتی اقیانوس‌های جهان و حیات دریایی دارند، بهتر بشناسند.

اگر همه کارها بر اساس برنامه پیش برود، ماهواره پیس با طول ۳.۲ متر برای مدت حداقل سه سال این فعالیت را انجام خواهد داد.

پرتاب ماهواره پیس در حالی انجام می شود که امسال سال بسیار پرکاری برای شرکت اسپیس ایکس محسوب می شود. این شرکت در ماه ژانویه ۱۰ ماموریت فضایی مداری را پرتاب کرد و به گفته نمایندگان اسپیس ایکس این شرکت قصد دارد در سال جاری میلادی ۱۴۴ فضاپیما برای ماموریت های مختلف به فضا پرتاب کند.

سازمان ناسا در سال ۲۰۱۴ هزینه ماموریت فضایی پیس را با پرتاب برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۲، حدود ۸۰۵ میلیون دلار اعلام کرده بود اما بنا به گزارش «فلوریدا تودی» این مبلغ به ۹۴۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha