جلسه اضطراری ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق/ حملات آمریکا به شدت محکوم شد

تهران - ایرنا - ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق یکشنبه شب به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر و همچنین «عبداللطیف رشید» ‌ رئیس جمهور عراق برای پیگیری جنایت اخیر یانکی ها در هدف قرار دادن مراکز حشد الشعبی و شهادت چند نفر از رزمندگان این سازمان، جلسه اضطراری برگزار کرد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا از رسانه های عراق، این ائتلاف در پایان جلسه اضطراری خود در بیانیه‌ای حملات تروریست های آمریکایی‌ به پایگاههای نیروهای الحشد الشعبی در شنبه شب گذشته که منجر به شهادت یا زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای این سازمان و غیرنظامیان شد را به شدت محکوم کرد و این اقدام را یک حمله جدی به یک نهاد رسمی امنیتی عراق ر و نقض حاکمیت و امنیت این کشور و همچنین نقض قوانین بین المللی و مغایر با عرف و قوانین تنظیم کننده روابط بین کشورها دانست.

ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق بار دیگر به دولت این کشور اجازه داد تا برای پایان دادن به حضور نظامیان ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا با این ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی گفت وگو کند، به گونه‌ای که روابط دوجانبه بین عراق و کشورهای ائتلاف بین‌المللی را تضمین نماید.

ائتلاف یاد شده در عین حال مخالفت خود را با هر نوع حملاتی که پایگاه های نظامی عراق را هدف قرار می دهد و همچنین هدف قرار دادن مستشاران نظامی کشورهای ائتلاف بین المللی که در ماموریت های مستشاری و آموزش ویژه در این کشور فعالیت می کنند، اعلام کرد.

این ائتلاف همچنین بر حمایت خود از دولت عراق به ریاست «محمد شیاع السودانی» تاکید کرد و از دولت این کشور خواست تا به هیچ طرفی اجازه ندهد عراق را به صحنه درگیری که منطقه شاهد آن است بکشاند.

ائتلاف احزاب تشکیل دولت عراق با اشاره به اینکه منافع ملی این کشور باید بالاتر از هر منفعت دیگری قرار گیرد بر مسئولیت جمعی در تضمین حفظ امنیت و ثبات عراق که با فداکاری های مردم و نیروهای مسلح این کشور به دست آمده است، تاکید کرد.

آمریکا بامداد شنبه از انجام حملات به مواضعی در خاک سوریه و عراق خبر داد. تروریست های آمریکایی مدعی شدند که این حملات در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به کشته شدن سه نظامی این کشور در پایگاهی در شمال شرق اردن صورت گرفته‌ است.

«یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تایید حمله آمریکا به غرب این کشور تصریح کرد که این حملات، ناقض حاکمیت و با هدف تضعیف دولت بغداد در ایجاد ثبات در کشور صورت گرفته‌ است.

دولت عراق نیز در واکنش به این حملات تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی از ماموریت و اختیارات محول شده به آن، فراتر رفته و به تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق تبدیل شده‌ است.

در همین راستا، وزارت امور خارجه عراق نیز اعلام کرد که در اعتراض به تجاوزات آمریکا به خاک این کشور، کاردار سفارت واشنگتن در بغداد را احضار کرده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha