۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85376872
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کمین قاتل خاموش برای گلستانی‌ها

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبر: 85376872
کمین قاتل خاموش برای گلستانی‌ها

گنبدکاووس- ایرنا- سرد شدن هوا در کنار بارش برف و باران و خوشحالی مردم گلستان برای مشاهده زیبایی‌های فصل زمستان، قاتل خاموش را هم برای تهدید جان انسان‌ها هوشیار می‌کند چرا که نبود دقت کافی در استفاده از سیستم گرمایشی، عاملی برای تشدید مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علائمی ندارد اما با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز علایم آن مانند سردرد، تهوع و استفراغ در فرد ظاهر می‌شود و به مرور افزایش می‌یابد و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

آخرین قربانیان مرگ بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان گلستان یک خانواده ساکن شهرستان علی‌آباد کتول هستند و وقوع حوادث این چنینی می‌تواند زنگ خطری برای مردم به منظور افزایش دقت در استفاده از وسایل گرمایشی باشد.

استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا از جمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌ پزی، زغال چوب و آبگرمکن به ویژه در فضاهای بسته و رعایت نکردن موارد ایمنی از عوامل بروز مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

طبق اعلام کارشناسان، افراد در صورت تولید گاز مونوکسیدکربن در محیط به هیچ عنوان متوجه وجود این گاز نخواهند شد بر همین اساس از مونوکسید کربن (co) به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰ مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان داشتیم که در مقایسه با ۱۸۳ مورد سال گذشته روند کاهشی را نشان می‌دهد.

محمدجواد مقسمی، بیشترین موارد مسمومیت را مربوط به فصل سرما دانست و گفت: مهمترین علت کاهش آمار مسمومیت امسال دیر شروع شدن فصل سرما و کوتاه مدت بودن آن است.

کمین قاتل خاموش برای گلستانی‌ها

وی ادامه داد: از مجموع ۱۳۰ مورد مسمومیت که نیروهای اورژانس در محل حاضر شدند ۱۰۲ مورد به بیمارستان انتقال یافتند و ۲۸ نفر هم در محل مورد درمان قرار گرفتند.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی گلستان آخرین موارد مسمومیت را مربوط به شهرستان علی آباد کتول دانست و افزود: استفاده از بخاری گازی و یا پیک‌نیک‌های خوراک پزی در زمان افزایش سرما برای گرم کردن و بستن همزمان تمام محافظ مانند درب و پنجره‌ها از مهمترین دلایل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان است.

مقسمی ادامه داد: علاوه بر آن خیلی‌ها در هنگام نصب بخاری گازی و یا روشن کردن آن دقت کافی در رابطه با باز بودن و یا مکان درست لوله برای خروج گاز مونوکسیدکربن نمی‌کنند و در بیشتر مواقع نتیجه این بی‌توجهی مسمومیت و در برخی مواقع فوت افراد خواهد بود.

وی با یادآوری حادثه چند سال قبل فوت یک زوج جوان گرگانی در شب عروسی خود به دلیل بسته بودن لوله بخاری برای خروج گاز مونوکسیدکربن و یا فوت کارگران ساختمانی به دلیل استفاده از پیک‌نیک برای گرمایش در چادر، بیان کرد: استفاده از آبگرمکن بدون توجه به محل لوله گذاری آن هم باعث بروز حوادث این چنینی می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در ۹ ماهه امسال ۲ نفر در استان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت شدند و همچنین اخیرا هم یک خانواده چهار نفره در شهرستان علی آباد کتول شامل یک مادر، ۲ دختر و یک پسر به همین علت جان خود را از دست دادند.

حسین زارعی ضمن درخواست از هموطنان که با رعایت نکات ایمنی و توصیه‌های ارائه شده مانع از وقوع مخاطرات جانی و حوادث تلخ برای خود و عزیزانشان شوند، گفت: بهترین راهکار در هنگام برخورد با بیمار مسموم با گاز مونوکسید کربن خارج کردن وی از محیط حادثه است.

وی با تاکید بر اینکه باز کردن پنجره‌ها و ایجاد تهویه در محیط از مسمومیت سایر افراد جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: بیماران با مسمومیت را باید در کمترین زمان ممکن در هوای آزاد قرار داده و فوری به مرکز درمانی منتقل کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha