قبای سبز درختکاری بر تَن فارس؛‌پیوستن حوزه‌های علمیه به طرح ملی کاشت درخت

شیراز-ایرنا-برنامه‌ریزی عملیاتی برای تحقق اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار مسئولان استان فارس قرار دارد و اخیراً هم تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان حوزه علمیه فارس و منابع طبیعی و آبخیزداری استان منعقد شده است‌.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درختان از عوامل مهم کاهش آلودگی و تصفیه هوا بـه شمـار می‌روند، این در حالیست که کمبود سرانه گیاهان درختی این مشکل را دوچندان می‌کند.

از این رو طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران از رویکردهای مهمی است که به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار دنبال می‌شود.

طرح کاشت یک میلیارد درخت؛ کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال در سال

هدف از اجرای این طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

این طرح قرار است طی چهار سال توسط نهضت مردمی اجرا شود؛ در واقع آنچه این طرح را از پروژه‌های دولت‌های پیشین در حوزه منابع طبیعی متمایز می‌کند استفاده از ظرفیت جوامع روستایی و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان مجریان این طرح است.

اجرای این طرح در استان فارس نیز در دستورکار مسئولان و دستگاه‌های متولی قرار گرفته و نشست‌ها و برنامه‌هایی برای تحقق این امر برگزار شد.

«شهر سبز و آیین‌های درختکاری» عنوان مناظره‌ای بود که با حضور متولیان و فعالان محیط زیست در دانشگاه شیراز برای بررسی و ارزیابی اجرای این طرح برگزار شد؛ مناظره‌ای که در آن مسئولان منابع طبیعی،درختکاری را مهمترین رویکرد برای احیای فضای سبز شهر قلمداد کردند اما فعالان محیط زیست معتقد بودند که آیین درخت‌بانی باید جایگزین درختکاری شود.

همچنین ۱۷خردادماه سال جاری نیز نشستی به منظور هماهنگی و هم‌افزایی بین‌دستگاهی در خصوص تحقق اهداف موردنظر در این طرح با حضور استاندار فارس تشکیل شد؛ نشستی که در آن استاندار، برنامه‌ریزی عملیاتی را زمینه تحقق اجرای این طرح دانست و گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی درجهت تحقق این طرح بزرگ و ملی مؤثر است.

۲۸مردادماه سال جاری هم اجرای آن با مشارکت دهیاری‌ها کلید خورد و پس از آن مراسم کاشت نهال با هدف آغاز عملیات اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که روز شنبه ۱۱ آذرماه هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد در استان فارس با نهال‌کاری در شهر بین‌المللی سلامت شیراز و با حضور مردم، مسئولان، سمن‌ها و اصحاب رسانه آغاز شد.

برای تحقق اهداف در این طرح همچنین طرح «مدارس دوستدار طبیعت» با هدف تعلیم مهارت‌ها برای طبیعت‌دوستی در مدارس فارس برگزار و طرح یاور مربی نیز شنبه ۳۰دی‌ماه با حضور ۲۲۵ نفر از یاور مربیان مدارس پایه ابتدایی شیراز اجرا شد.

کاشت نهال در شهرستان‌های مختلف استان از دیگر اقداماتی است که با هدف اجرای طرح در این استان پهناور انجام شده است.

همکاری حوزه های علمیه فارس در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور

اخیراً هم تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان حوزه علمیه فارس و منابع طبیعی و آبخیزداری استان به منظور اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و بکارگیری ظرفیت ها و پتانسیل موجود طرفین به امضا رسیده است.

این تفاهم نامه در ۲صفحه، ۶ماده و ۲نسخه تنظیم و به امضای طرفین رسیده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هدف از انعقاد این تفاهم را تبیین و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: با توجه به تعامل و ارتباط روحانیون و مبلغین با مردم و استفاده از ظرفیت‌های موجود حوزه‌های عملیه در قالب مروجین منابع طبیعی و عضویت آنان به عنوان همیاران طبیعت می‌توان از ظرفیت‌های روحانیت در گسترش فرهنگ منابع طبیعی در بین مردم بهره‌مند شد.

عضویت روحانیون و مبلغین در سامانه همیار طبیعت

حجت اله مرادی از عضویت روحانیون و مبلغین در سامانه همیار طبیعت خبر داد و گفت: مجموعه حوزه‌های علمیه در صورت تمایل می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه همیار طبیعت به عنوان مروج طبیعت با منابع طبیعی همکاری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس نیز که معتقد است طلاب و کارکنان حوزه‌های عملیه و توان و ظرفیت‌های آموزشی و علمی اساتید نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی به مردم دارند، افزود: با بکارگیری ظرفیت‌ها و امکانات این مجموعه در ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین آحاد جامعه می‌توان به حفظ و حراست بیشتر این عرصه‌ها کمک کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبد الرضا محمودی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به منابع عمومی کشور گفت: هم‌افزایی و همکاری در گسترش فرهنگ منابع طبیعی و مشارکت در توسعه فضای سبز، بویژه اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از تعهدات و اولویت‌های مهم در انعقاد این تفاهم‌نامه است.

بدون شک منابع طبیعی و جنگل‌های استان فارس نقش مؤثری در تولید مواد دارویی و صنعتی و حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، تأمین غذا و مأمن برای وحوش و پرندگان، اکوتوریسم، تلطیف آب و هوا، حفظ خاک و ذخایر آبی دارند.

به گفته متولیان امر از مساحت بیش از ۱۰ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی فارس بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن با گونه‌های مختلف جنگلی پوشیده شده و نیاز است اقدامات حفاظتی و توسعه جنگل‌ها در این استان همچنان ادامه داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha