۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85376712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش جاذبه‌های سرمایه گذاری استان با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی زنجان  

زنجان - ایرنا - طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان به مرحله انتخاب شرکت مجری رسیده و پیگیری‌ها برای تامین زیرساخت‌ها در این محدوده شکل جدی‌تری به خود گرفته است و اگر روند امور با سرعت بیشتری انجام شود، راه اندازی این منطقه ویژه جاذبه مضاعفی را برای سرمایه گذاری در استان فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، یکی از زیرساختهای مهم برای رشد و پویایی اقتصاد در یک منطقه ایجاد مناطق خاص برای فعالیت های اقتصادی به دور از برخی محدودیت ها و قوانین دست و پا گیر و همراه با معافیت ها و برخی امتیازات اعطایی به فعالان در این مناطق است.
از جمله این زیرساخت ها منطقه ویژه اقتصادی است که می تواند چرخ های اقتصاد را به سرعت به گردش درآورد و موجب رشد اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات و ارتقای دیگر بخش ها شود چراکه این مناطق از رعایت برخی قوانین و مقررات سختگیرانه اقتصادی معاف هستند و می توانند به سهولت نسبت به مبادلات تجاری کالا و حتی استفاده از فناوری های جدید اقدام کنند.
در منطقه ویژه اقتصادی، قوانین کسب و کار و تجارت با سایر نقاط کشور متفاوت است.
این مناطق در داخل مرزهای کشور واقع شده اند و هدف آنها شامل افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است.
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در اردیبهشت ۱۴۰۰ تصویب شد و زنجان پس از ۱۵ سال انتظار به جرگه استان‌های دارای منطقه ویژه اقتصادی پیوست.

افزایش جاذبه‌های سرمایه گذاری استان با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی زنجان  

منطقه ویژه اقتصادی زمینه ساز تولید کالاهای صادراتی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی زنجان در این باره، گفت: راه اندازی این منطقه ویژه با مزیت‌هایی که دارد، زمینه تولید کالاهای رقابتی و صادراتی را در استان فراهم می‌کند.
مهدی ثقفی افزود: مناطق ویژه اقتصادی چون از حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند قیمت تولید کالاها در آنها مناسبتر است و معمولا قیمت تمام شده تولید در آنها ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به بیرون، پایینتر خواهد بود، از این رو تولیدات آنها امکان رقابت پذیری بیشتری دارد.
ثقفی بر ضرورت تقویت تولید کالاهای رقابتی و صادراتی تاکید کرد و ادامه داد: تأسیس منطقه ویژه اقتصادی، زمینه این موضوع را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه تاکنون چندین شرکت و واحد تولیدی از داخل و خارج استان متقاضی استقرار در منطقه ویژه اقتصادی زنجان شده اند، گفت: عملیات لکه گذاری برای استقرار صنایع با ملاحظات محیط زیستی در این محدوده در حال انجام است.
ثقفی خاطرنشان کرد: امیدواریم با گسترش صنایع در منطقه ویژه اقتصادی استان زنجان به یک توسعه صنعتی پایدار برسیم.
این مسوول با بیان اینکه پیگیری اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان با رویکرد تعامل و همدلی خوبی در استان دنبال می شود، افزود: با روحیه ای که در مدیران دستگاه های اجرایی استان ایجاد شده است، امیدواریم منطقه ویژه اقتصادی زنجان در زمان مقرر به سرانجام برسد.
ثقفی اظهار کرد: محدوده منطقه ویژه اقتصادی زنجان هزار و ۳۰۰ هکتار است و عملیات احداث زیرساخت های آن در دستور کار قرار دارد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی زنجان به انتخاب یک مشاور بومی از استان برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: رویکرد ما در این خصوص استفاده از توان و ظرفیت داخل استان بوده است.

افزایش جاذبه‌های سرمایه گذاری استان با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی زنجان  

تسریع در آماده سازی زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه زنجان جاذبه‌های قابل توجهی برای سرمایه گذاری دارد، گفت: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی این جاذبه‌ها را افزایش می‌دهد.
مصطفی الماسی افزود: اجرای فاز به فاز تامین زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی زنجان گزینه مناسبی برای به نتیجه رسیدن عملیات راه اندازی این منطقه در کوتاه‌ترین زمان است.
وی ادامه داد: واگذاری های فاز به فاز زمین به صنایع متقاضی استقرار در منطقه ویژه، ‌ بخشی از منابع توسعه آن را فراهم می کند.
الماسی با بیان اینکه جاذبه منطقه ویژه اقتصادی به واسطه امتیازات آن بیشتر از شهرک های صنعتی است، گفت: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، جاذبه های سرمایه گذاری در استان زنجان را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

افزایش جاذبه‌های سرمایه گذاری استان با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی زنجان  

حل مسائل اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان در حال پیگیری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در این باره، گفت: حل مسائل اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان در حال پیگیری است و در این خصوص، همکاری و هم افزایی مناسبی در استان وجود دارد.
محمد شعاعی افزود: اجرای منطقه ویژه اقتصادی را می توان مرحله به مرحله پیش برد، البته مرحله بندی طرح منوط به تعیین تکلیف محدوده های معدنی موجود در منطقه است که حل این موضوع هم در جریان است.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ملاحظات محیط زیستی با جدیت و دقت مدنظر قرار دارد و در خصوص استقرار صنایع آلاینده و آب بر در آن محدودیت وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه پاره ای موضوعات مربوط به تامین زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی از جمله دسترسی ریلی نیز مورد توجه است، گفت: امیدواریم کارها به درستی پیش برود و شاهد پیامدهای مثبت منطقه ویژه اقتصادی در توسعه استان باشیم.

برآیند:

منطقه ویژه اقتصادی استان زنجان که هدف از راه اندازی آن رشد اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات و ارتقای دیگر بخش های اقتصادی است به مرحله انتخاب شرکت مجری و تامین زیرساخت‌ها رسیده است.
هم اینک چندین شرکت و واحد تولیدی از داخل و خارج استان متقاضی استقرار در منطقه ویژه اقتصادی زنجان شده اند و تسریع در تکمیل زیرساخت های آن موجب افزایش میزان سرمایه گذاری و تقویت جاذبه های سرمایه گذاری در استان خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha