کرمانشاه؛ پهنه غنی میراث فرهنگی در جهان

کرمانشاه_ ایرنا_ بدون شک زاگرس با پهنه هزار و ۲۰۰ کیلومتری از همه نظر قوی و غنی است؛ یکی از استان‌هایی که از آداب و رسوم، دانش، مناسک و ابنیه تاریخی برخوردار است و می‌تواند به جامعه بشری در حیطه میراث فرهنگی و تاریخی کمک کند، کرمانشاه است.

به گزارش ایرنا، در کرمانشاه مجموعه ای از آنچه که بشر تجربه کرده مانند غارهایی که انسان‌های اولیه در آن زندگی کرده‌اند تا آثاری که با دست کنده شده و اکنون به میراث تاریخی تبدیل شده و یا آداب و رسوم، پوشاک و آئین ها و مراسمات مختلف در این استان رنگارنگ را می توان دید.

خوراک‌های متنوع و رنگارنگ را می‌توان یکی از نمونه‌های بارز و برجسته تاریخ و تمدن کرمانشاه دانست؛ غذاهایی که از دل طبیعت و از گیاهان خودرو کوه های این استان برداشت می شود و از عطر و طعم بی نظیری برخوردار است. این تنوع های غذایی باعث شده که اسم کرمانشاه در میان شهرهای خلاق غذای دنیا به ثبت برسد.

در راستای قرار گرفتن نام کرمانشاه در لیست شهرهای خلاق غذای دنیا روز یکشنبه (۱۵ بهمن ماه) نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در هتل لاله بیستون در دامنه کوه پرآو کرمانشاه برای ثبت تعدادی از پرونده‌های غذا برگزار شد.

در این نشست ۳۷ غذای استان کرمانشاه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد؛ اتفاقی که به نوبه خود بی نظیر بود زیرا هرساله سهمیه هر استان برای ثبت غذا ۲ الی سه مورد است. اما امروز در کرمانشاه تنها در یک روز ۳۷ غذا به ثبت ملی رسید و این کار نشان از ظرفیت زیاد این استان ارزشمند غرب کشور دارد.

کرمانشاه؛ پهنه غنی میراث فرهنگی در جهان

ابنیه‌های تاریخی جزو اولویت‌های برنامه توسعه نبوده‌اند

علیرضا ایزدی در حاشیه نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: در زمان جنگ بسیاری از آثار و ابنیه های تاریخی در کرمانشاه آسیب شدید دیدند؛ اگر مشکلی مانند جنگ هم برای این آثار اتفاق نمی‌افتاد به دلیل اینکه هیچ موقع در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای استان نبوده‌اند به آنها توجه نمی‌شد.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث افزود: در استان کرمانشاه با وجود اینکه بیش از چهار هزار اثر شناسایی شده و ۲ هزار اثر ثبتی دارد اما همواره با چالش اعتبارات کم و ناکافی روبروست.

وی با بیان اینکه متاسفانه اعتباری که برای حوزه‌های ثبت، احیا، حفظ و مرمت اختصاص داده می‌شود بسیار اندک است و به هیچ عنوان جوابگوی این آثار نیست، ادامه داد: بخشی از مشکلات در نظام بودجه‌ای از گذشته تا به امروز عدم توجه جدی و واقع بینانه به حوزه میراث فرهنگی است؛ بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی وزارت میراث برای یک میلیون آثار ثبتی و شناخته شده در کشور کافی نیست.

ایزدی افزود: با این رقم برای هر اثر ۶ الی هفت میلیون تومان اعتبار تخصیص داده می‌شود که عملا نه تنها با این مبالغ بلکه با ۱۰۰ میلیون تومان هم برای آثاری مانند طاق‌بستان یا معبد آناهیتا یا آثار فاخر دیگر در استان کرمانشاه هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث گفت: تخصیص اعتبار و بودجه نسبت به گذشته رشد داشته اما به هیچ عنوان کافی نیست و وزارت خانه و مدیران استانی باید نگاهی جدی‌تری برای رفع این مساله داشته باشند.

ایزدی با بیان اینکه فقط به شعار نباید بسنده شود و استانداران و فرمانداران باید در نظام بودجه ریزی یعنی سازمان مدیریت برنامه ریزی برای تخصیص اعتبار نگاه جدی‌تری به این مساله داشته باشند، بیان کرد: سیاست‌های دیگری برای تامین بودجه مانند واگذاری بعضی از ابنیه های تاریخی به بخش‌های خصوصی و دولتی برای مرمت و بازسازی در دستور کار وزارت خانه قرار دارد.

وی گفت: در بودجه سال آینده و برنامه هفتم اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و بسیاری از استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس که در گذشته با حوزه میراث و گردشگری مانوس نبوده اند امروز متوجه اهمیت این حوزه شده اند.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث افزود: عربستان در افقی که برای سال ۲۰۳۰ ترسیم کرده است به دنبال جذب ۷۰ میلیون گردشگر است؛ این کار یک تهدید جدی برای اقتصاد گردشگری ایران به حساب می‌آید.

کرمانشاه؛ پهنه غنی میراث فرهنگی در جهان

بیستون؛ عاشقانه‌ترین روایت تاریخی دنیا

شهرام گیل آبادی نویسنده، کارگردان، تهیه کننده، نقاش، برنامه ساز رادیو و تلویزیون و استاد دانشگاه تهران نیز در حاشیه همین نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیستون عاشقانه ترین روایت تاریخی دنیا را دارد، این روایت می‌تواند در رسانه‌های مختلف و کشورهای مختلف دنیا بیان شود و بازتاب این خبر می‌تواند برای مردم کرمانشاه تبدیل به اقتصاد شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در شناخت استان‌های خود کم کاری کرده‌ایم، ادامه داد: بدون شک این فضا، موقعیت و داشته ها می‌تواند به دنیا برای بازشناسی بعضی از تعاریف خود کمک کند؛ حتی در حوزه اقتصاد و اقتصاد خانوار.

گیل‌آبادی گفت: متاسفانه غرب کشور و به خصوص کرمانشاه از داشته‌های خدادادی خود حداقل استفاده را نکرده و این موضوع باعث سرشکستگی است.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی جوانان کرمانشاه با وجود اینهمه نعمت بیکارند پس قطعا نقصی در حمکرانی دولت‌ها از گذشته تا به امروز وجود دارد زیرا نتوانسته‌اند به گونه‌ای از این داشته‌ها استفاده کنند که مردم به بهره‌مندی برسند.

گیل‌آبادی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد با پشتیبانی و حمایت از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در دنیا مولد است و بیش از سه هزار عنوان شغلی در خود دارد با اینجا بستر مناسب برای ایجاد اشتغال وابسته به این حوزه مردم را به آسایش برساند، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان کرمانشاه مانند بیستون و طاق‌بستان، التهابی که در این استان از نظر بیکاری وجود دارد غیر طبیعی است و باید برای برطرف کردن این التهاب به این استان توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: امروز فقط ۴۰ پرونده غذا در شورای میراث ناملموس کشور از استان کرمانشاه ثبت شد و این نشان‌دهنده آن است که به واسطه بخش غذا می‌توان گردشگرانی را از سراسر دنیا که به این حوزه علاقه دارند را به کرمانشاه کشاند.

کرمانشاه؛ پهنه غنی میراث فرهنگی در جهان

خورشت خلال غذای کرمانشاه

گیل‌آبادی افزود: آمدن گردشگران از کشورهای مختلف به کرمانشاه علاوه بر آمدن نقدینگی به استان، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و در نتیجه بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی شهروندان می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه ایران از نظر پتانسیل گردشگری تاریخی جزو چهار کشور اول در دنیاست، ادامه داد: استان کرمانشاه در رسیدن ایران به این جایگاه به دلیل داشتن ابنیه‌های تاریخی پیش و پس از تاریخ نقش بسیار مهمی دارد، مردم باید از این نعمت بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: تقریبا از مرز مشترک ایران و عراق به نفع مردم استان هیچ استفاده ای نشده است؛ در زمان جنگ رشادت‌های زیادی را از مردم کرمانشاه دیده‌ایم اما در زمان صلح از مرزداری مردم استان چه چیزی نصیب‌شان شده است، مرز داری نیز مانند حوزه غذا و گردشگری می‌تواند به اقتصاد تبدیل شود.

کرمانشاه قطب گردشگری غرب کشور

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، سه اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

۲۷ هتل، سه هتل آپارتمان، ۱۹ مهمانپذیر، هفت سفره خانه، ۱۵ واحد پذیرایی بین راهی منفرد، ۱۷ رستوران بین راهی، ۱۴ مجتمع گردشگری، حدود ۲۰ اقامتگاه بوم گردی، ۵۰ خانه مسافر دارای مجوز موقت در استان کرمانشاه وجود دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha