۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۳۱
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85376529
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لبنیات بالاترین میزان کلسیم و فسفر را در بین سایر گروه‌های غذایی داراست

قزوین - ایرنا -کارشناس مسؤول واحد تغذیه مرکزبهداشت شهیدبلندیان شهرستان قزوین بابیان اینکه لبنیات، بالاترین میزان کلسیم و فسفر را در بین سایر گروه‌های غذایی داراست ؛ گفت : لبنیات دارای ویتامین‌های گروه "ب" و ویتامین‌های محلول در چربی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رامین قدسی در نشست کمیته پویش آموزش و اطلاع‌رسانی تغذیه سالم تاکید کرد که مصرف روزانه نیم لیتر شیر، ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل میزان پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.

این کارشناس افزود: در راستای پویش آموزش و اطلاع‌رسانی تغذیه سالم شعار امسال، "نمک کمتر، اما یُددار و تصفیه شده" و "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" نامگذاری شده است.

قدسی گفت: در سال‌های اخیر تمایل مردم به مصرف نمک‌های رنگی و دریایی به‌دلیل تبلیغات و توصیه‌های طب سُنتی افزایش داشته است که باعث کاهش میزان یُد در بدن ایرانیان شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از عوامل مهم سلامتی، استفاده از لبنیات در زندگی روزمره است که با گسترش زندگی شهرنشینی نقش بسیار کمرنگی در سفره غذایی ایرانیان دارد و به جای آنها استفاده از غذاهای فوری و انواع نوشابه های گازدار جایگزین شده است.

آمارها نیز از وضعیت ناخوش این حوزه سخن می گوید: طبق اعلام انجمن صنایع لبنی ایران، سرانه مصرف لبنیات در کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۷۰ کیلوگرم و در جهان حدود ۱۶۰ کیلوگرم است همچنین در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا به عنوان بالاترین مصرف‌کننده لبنیات، سرانه مصرف حدود ۲۵۶ کیلوگرم داشته است.

طبق آمارها سرانه‌ مصرف لبنیات در ایران طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری دارد که یکی از دلایل این موضوع، افزایش قیمت آنهاست و دلیل دیگر به انتشار شایعات و تبلیغات نادرست در خصوص مصرف لبنیات بر می گردد.

متاسفانه برخی افراد سودجو در فضای مجازی، خود را به عنوان متخصص معرفی کرده و مطالب غیرعلمی و نادرستی چون بیماری‌زا بودن شیر و محصولات لبنی عنوان می‌کنند که موجب کاهش مصرف لبنیات شده و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

از طرفی آنگونه که باید و شاید مصرف آن در بین خانوارها نهادینه نشده است، هرچند عموم مردم به پر فایده بودن آن واقف هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha