نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان

همدان- ایرنا- سامان بخشیدن به مساله مسکن و ساخت سرپناه با هدف و رویکردی عدالت خواهانه به عنوان اولویت و از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور، هرچند مسیری پرچالش را گذرانده اما هم اینک روزنه‌های امیدبخشی برای گذر از بحران مسکن استان همدان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، خانه دار شدن و داشتن سرپناه بی گمان فصل مشترک و درد عمیق برای خانواده ها و جوانان در بیشتر نقاط کشور و به دنبال آن مطالبه ای جدی و در عین حال خواسته اساسی مردم و مسئولان در دیار هگمتانه است.

دولت سیزدهم بارها اعلام کرده است که نمی خواهد مشکلات و گره های پیشین در فرآیند تامین و ساخت مسکن برای محرومان و بی سرپناهان دوباره و همچون گذشته ایجاد شود، نمی خواهد یک ساختمان اسکلتی و یا سقف دار ساخته شود بدون آنکه نیازمندی هایی همچون امنیت، بهداشت، آموزش، آب، برق، گاز و بسیاری از خدمات اولیه و رفاهی به دلیل جانمایی های نامناسب در آن دیده شود.

دولت در این راستا دست مسئولان و متولیان امر را برای تامین زمین به عنوان یکی از پیش نیازهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان ها باز گذاشته است و به استانداران و دست اندرکاران اختیار داده که از ظرفیت های گوناگون و راه های مختلف و شیوه های نوین و خلاقانه در این زمینه روی بیاورند.

یکی از راه های کارشناسانه،تدابیر، تمهیدات و اقدام های مهم و قابل پذیرش در صورت تامین زمین برای بسیاری از متقاضیان و بی سرپناهان در حقیقت ساخت خانه های ویلایی و خودساخته به جای چندطبقه سازی و یا به اصطلاح انبوه سازی است که این مهم هم به جد در دستور و اولویت کاری مسئولان استان همدان واقع شده است.

استاندار همدان در همین راستا و با توجه به برخی مشکلات و تجربه های تلخ گذشته ساخت مسکن به ویژه در قالب انبوه سازی ، تاکید می کند که نمی خواهیم زمین در اختیار انبوه سازان قرار گیرد و دچار تبعات و مشکلات بعدی آن شویم.

علیرضا قاسمی فرزاد می گوید: برنامه اصلی ما این است که از ظرفیت تعاونی ها در این راستا بهره بگیریم و به جای آنکه زمین در اختیار انبوه ساز و برج ساز قرار گیرد، خود افراد اقدام به ساخت خانه کنند.

او البته معتقد است که باید در صدور مجوز و فعالیت تعاونی ها هم تحول ایجاد کرد و مسیر صدور مجوزها باید بازنگری وشتاب بخشی شود.

وی خطاب به تعاونی ها هم اعلام کرد که اگر زمین هایی دارند برای تغییر کاربری و ساخت مسکن به راه و شهرسازی مراجعه و فرآیند های اداری و قانونی برای انجام قراردادهای ساخت مسکن را انجام دهند.

استاندار همدان معتقد است که بسیاری از چالش ها و مشکلات فعلی مربوط به اجرای طرح مسکن در استان در حقیقت گره هایی است که در گذشته و به ویژه در زمینه تامین زمین و جانمایی های نامناسب شکل گرفته است.

تامین ۱۴۰ هکتار زمین در همدان و ساخت ۱۱هزار واحد مسکونی

کلاف سردرگم مسکن همدان که سالیان سال گریبان قشر ضعیف را گرفته بود، با تدبیر نماینده عالی دولت در استان همدان و با اختصاص ۱۴۰ هکتار از اراضی استانداری برای ساخت حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن گشایش یافته است.

شاید با توجه به کارکرد شعار محور امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید نگاه ها به سمت کارخانه ها و حوزه صنعت و یا کشاورزی و یا سایر بخش های اقتصادی باشد اما بی گمان و به عقیده کارشناسان هرگاه اوضاع ساخت و سازها در مسکن مناسب باشد از تورم های افسار گسیخته در این بخش جلوگیری شود و بازارش رونق گیرد شاهد تحول اساسی در تولید و رشد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار خواهیم بود.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را وعده داد که از این تعداد قرار است بیش از ۱۰۰ هزار واحد آن، در طول چهار سال در استان همدان ساخته شود.

شهر همدان به دلیل برخی از مشکلات طی سالیان گذشته با مشکل تامین زمین و گرانی مسکن مواجه بوده است. اما حالا چشم امید قشر ضعیف و مستاجران این شهر به اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که با اختصاص ۱۴۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح، کور سوی امیدی در دل متقاضیان این طرح روشن شده است.

طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهکارهای دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مستاجران و اقشار ضعیف بود که با پیگیری های مسوولان استان همدان، اجرای طرح در طول ۱۰ ماه گذشته شتاب گرفته و اقدامات موثری برای تامین زمین و ساخت آن انجام شده است.

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار ایران شهر همدان هم رده تهران قیمت مسکن بالایی دارد به طوری که تفاوت قیمت زمین و مسکن در شهر همدان با سایر استان‌های همجوار بسیار چشمگیر است. گرانی مسکن در همدان موجب شده رویای خانه دار شدن در این شهر به مراتب دست نیافتنی تر از سایر استان‌ها شود.

نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان

حالا این شهر به عنوان یکی از گرانترین شهرهای کشور، خرید مسکن برای همدانی ها را به یک رویا تبدیل کرده است، به گونه ای که در طول ۶ سال گذشته به یک باره افزایش قیمت مسکن را شاهد بوده ایم. همدان در بخش مسکن تنه به تنه شهر تهران پیش می‌رود.

به گفته کارشناسان وسعت کوچک محدوده شهری همدان و کمبود اراضی مسکونی یکی از مهمترین دلایل قیمت بالای مسکن در این شهر است. اراضی که به پنج هزار و ۷۰۰ هکتار محدود بود و مشکلاتی را برای توسعه شهر ایجاد کرده بود.

طرح نهضت ملی مسکن برنامه راهبردی دولت برای خانه دار شدن مستاجران، کاهش قیمت مسکن و حل بسیاری از مشکلات قشر ضعیف جامعه است. طرحی که در قالب آن ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر همدان احداث می‌شود.

از ۳۲ شهر استان همدان، ۱۶ شهر آمادگی کامل برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را دارد و در ۱۵ شهر دیگر نیز کارهای این طرح طبق روال پیش می‌رود. اما همدان به عنوان مرکز استان مهمترین چالش اجرای این طرح را داشته است.

تا همین چند ماه پیش استان همدان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در رده استان های پایین جدول قرار داشت. این رتبه به این معنا نیست که اقدامی در این حوزه صورت نگرفته باشد بلکه مشکلات قانونی از جمله عدم تصویب طرح جامع شهری، عدم تایید زمین های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح، ساختارهای شهری و دیگر موارد مشابه، عامل این موضوع شده بود.

اما در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ خبرهای خوش حوزه مسکن یکی پس از دیگری بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت تا روزنه امیدی در دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نفوذ کند. طرح جامع شهری همدان پس از چند سال و کش و قوس های فراوان تصویب و حدود ۲ هزار هکتار زمین به وسعت شهر همدان افزوده شد. در این بین اختصاص حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین در شهر جدید اکباتانا (حورا سابق) برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نشان داد امور اجرایی این طرح به خوبی پیش می رود.

۲ هزار هکتار به شهر همدان پیوست

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان می‌گوید زمین‌هایی که برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در همدان مورد نیاز بود با تصویب طرح جامع شهری به میزان ۲ هزار هکتار به شهر الحاق شد.

علی عباسیان به خبرنگار ایرنا گفت: طرح جامع شهری همدان در هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بازنگری و در نهایت تصویب شد.

وی ادامه داد: در طرح جدید جامع شهری همدان با پیوستن زمین‌های مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد و با افق جمعیتی ۷۲۱ هزار نفر در سال ۱۴۱۵ برای شهر همدان به تصویب رسید.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان اظهار کرد: شهر همدان بافت تاریخی منحصر به فرد خود را دارد و در طرح جامع شهری، معماری ویژه آن حفظ شده است.

نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان

عباسیان ادامه داد: در تصویب طرح جامع شهر همدان با توجه به معماری خاص شهر، موضوعات کاهش ترافیکی و دسترسی‌های این شهر و همچنین حفظ زمین‌های کشاورزی شهر مورد توجه قرار گرفت و با توجه به این جزئیات طرح جامع شهر همدان مصوب شد.

وی بیان کرد: پیوستن سه روستای علی‌آباد، حسن‌آباد و قاسم‌آباد که پیش‌تر پیوستن آنها به تصویب هیأت دولت رسیده بود با دستور حفظ زمین‌های کشاورزی و ضوابط مربوط به روستا در طرح جامع شهر همدان به تصویب رسید.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان تصریح کرد: مکان‌یابی شهر جدید اکباتانا از ۴۰ سال پیش مطرح بود و در دهه ۷۰ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

شهر جدید اکباتانا در سه فاز اجرایی می‌شود

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان ادامه داد: طرح جامع شهر جدید اکباتانا مربوط به سال ۱۳۹۱ است و طرح تفصیلی آن پس از چند مرحله بازنگری در خرداد ماه امسال در سه فاز و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر تصویب شد.

وی اظهار کرد: متولی احداث این شهر، شرکت عمران شهرهای جدید ایران است و مکان آن در فاصله ۶ کیلومتری فرودگاه، سه کیلومتری ایستگاه راه‌آهن و کنار جاده کنارگذر شرقی همدان (نقطه اتصال جاده تهران و جاده ملایر) قرار دارد.

عباسیان با اشاره به اینکه بررسی‌های چندگانه نشان می‌دهد نرخ جمعیت همدان رو به افزایش است، گفت: مهاجرت از استان‌های غربی به همدان طی چند سال گذشته افزایش یافته است و باید از حالا برای توسعه شهر در آینده برنامه ریزی های لازم انجام شود.

۳۵ هزار نفر در شهرک پرواز همدان ساکن می‌شوند

وی در رابطه با ساخت شهرک پرواز همدان تصریح کرد: این شهرک به منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قسمت شمال شرقی شهر همدان و در نزدیکی فرودگاه در حال ساخت است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: جمعیت ۳۵ هزار نفری برای شهرک پرواز پیش بینی شده و مراحل ساخت ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهرک در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: برای این شهرک هشت محله در نظرگرفته شده و دارای بازارچه محلی، مراکز تجاری، آموزشی، اداری، فرهنگی، انتظامی و مذهبی است.

نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان
نقشه شهرک پرواز همدان

عباسیان تصریح کرد: زمین های تعیین شده به هر کدام از دستگاه های متولی معرفی شده است و برخی از دستگاه ها زمین ها را به صورت رایگان تحویل گرفته اند و آماده ساختن ساختمان با کاربری تعیین شده هستند.

وی بیان کرد: معماری شهرک پرواز متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی و بر اساس محور اصلی پیاده و تفکیک محورهای پیاده از سواره طراحی شده و بر گرفته از محلات قدیمی و چمن‌های شهر همدان است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان افزود: در محور واحدهای مسکونی، مراکز تجاری قرار دارد و در طراحی ساختمان های مسکونی، استقرار بهینه به سمت جنوب شرقی و حفظ دید به سمت کوه الوند در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت رینگ سوم شهر همدان در طرح جامع شهری در نظر گرفته شده و نقش موثری در کاهش ترافیک شهری دارد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، صدور مجوز واحدهای تجاری در رینگ دوم شهر ممنون است، چرا که این موضوع موجب افزایش حجم ترافیک شهری خواهد شد.

زمین طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای همدان تامین شده است

استاندار همدان گفت: زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای استان تأمین شده است و در بعضی شهرها در حال طی روند قانونی است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: واحدهای مسکن مهر که در برخی از شهرهای استان سال‌ها بلاتکلیف بودند، تعیین تکلیف شده و به‌زودی به متقاضیان واگذار خواهد شد.

نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان

وی گفت: به منظور تسریع در ساخت طرح های نهضت ملی مسکن مقرر شده با تشریک مساعی شهرداری و سازمان نظام مهندسی، صدور پروانه‌های ساختمانی حداکثر ظرف یک ماه به سرانجام برسد.

نماینده عالی دولت در استان همدان افزود: هزینه صدور پروانه‌های ساختمانی نیز باید به شکل ثابت تا سقف چهار میلیون تومان تعیین شود.

وی اظهار کرد: در حوزه زمین و مسکن در استان همدان شاهد اقدامات بسیار خوبی خواهیم بود.

قاسمی فرزاد افزود: متقاضیان واجد شرایط ثبت‌نام کننده در طرح نهضت ملی مسکن نیز باید همراهی لازم را در فراخوان‌های واریز وجه یا جانمایی داشته باشند.

زمین رایگان به متقاضیان زندگی در روستاهای همدان واگذار می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز از اختصاص ۱۰ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین رایگان برای متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان همدان خبر داد.

مسعود رضایی افزود: در پنجمین نشست شورای عالی مسکن، مصوب شد یک میلیون قطعه زمین در سطح روستاهای کشور شناسایی و با هدف طرح تامین مسکن معیشت محور به طرح هادی روستاها اضافه شود.

وی اظهار کرد: امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در کشور به این طرح اختصاص داده شده است که سهم استان همدان برای سال جاری ۱۰ هزار و ۳۰۰ قطعه است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده ۴۸۰ هکتار از زمین‌های منابع ملی مورد نیاز این طرح در ۲۹ روستای استان شناسایی و در مراحل اداری و نقل و انتقال برای اجرا است.

وی ادامه داد: سهم بخش مرکزی شهرستان از این طرح هنوز مشخص نشده است و در صورت شناسایی زمین، اعلام عمومی می شود.

رضایی تاکید کرد: این زمین ها به صورت انفرادی برای ساخت واحدهای مسکونی تک واحدی به سرپرستان خانوارهایی که در طرح نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده اند واگذار می‌شود.

وی افزود: افرادی که قصد مهاجرت معکوس از شهر به روستا را دارند شامل این طرح می ‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: متراژ زمین‌های در نظر گرفته شده بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ مترمربع است و برای ساخت و تکمیل آن متقاضیان با بهره مندی از تخفیفات در نظر گرفته شده، از ۳۵۰ میلیون تومان وام ساخت مسکن روستایی بهره‌مند خواهد شد.

وی تاکید کرد: تعدادی از این زمین‌ها نیز به خانواده‌های دارای شرایط خاص و معلول واگذار شده و در حال تکمیل است.

واگذاری تسهیلات ساخت مسکن در استان همدان شتاب گرفت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: میزان واگذاری تسهیلات ساخت مسکن از نظر تعداد و حجم در استان همدان رو به رشد است و با تسهیل گری صورت گرفته از سوی بانک‌ها پرداخت وام به متقاضیان این حوزه شتاب گرفته است.

امیررضا یوسفیان افزود: متناسب با برنامه ریزی صورت گرفته شعب بانک‌های معین استان موظف هستند نسبت به واگذاری وام ساخت مسکن سهیل‌گری کنند.

وی با اشاره به اینکه واگذاری به موقع تسهیلات نقش موثری در ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن دارد، اظهار داشت: بانک ها باید سهمیه تعیین شده برای واگذاری تسهیلات مسکن در سی و دومین شورای مسکن استان را رعایت و بر اساس این سهمیه تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.

یوسفیان اظهار کرد: بانک های معین مکلف هستند با هماهنگی دفاتر مرکزی، سهمیه تسهیلات مسکن در بخش‌های بازآفرینی، روستایی، خودمالکی و طرح نهضت ملی مسکن را به موقع برای استان جذب کنند.

وی بیان کرد: انجام تکالیف واگذار شده به بانک ها پیشرفت قابل توجهی داشته و نسبت به سال گذشته به رشد ۴۸ درصدی رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: سهم هر بانک برای واگذاری تسهیلات مسکن مشخص است و اعتبارات متناسب با این سهمیه جذب می شود.

ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی نیز در شهرک تازه تاسیس پرواز

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: ۱۱ هزار واحد مسکونی نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرک تازه تاسیس پرواز ساخته می‌شود.

مسعود رضایی افزود: اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دلیل کمبود زمین با تاخیر در همدان آغاز شد اما با این وجود سرعت اجرای کار بسیار خوب بود و عملیات عمرانی با شتاب زیاد در حال انجام است.

وی ادامه داد: هم‌اینک عملیات ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به پیمانکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان آغاز شده است و میانگین پیشرفت کار به ۲۱ درصد رسیده است.

رضایی تصریح کرد: فرآیند کار ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی در کشور روال خاص خود را دارد و بر اساس هدفگذاری صورت گرفته تلاش داریم واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در طول ۲ سال ساخته شود.

وی تاکید کرد: استاندار همدان دغدغه اجرای پرسرعت طرح نهضت ملی مسکن را دارد و با حسن توجه وی زمین مورد نیاز این طرح که متعلق به استانداری بود در اختیار طرح قرار گذاشته شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن به خاطر داشتن معارض برای اراضی ۶۸۰ هکتاری منطقه شورین، در همدان با تاخیر آغاز شد اما در طول ۶ ماه گذشته سرعت کار بسیار پر شتاب بوده است.

وی اظهار کرد: اعتبارات این پروژه از ۲ بخش تامین می شود که شامل آورده متقاضیان و تسهیلات دولت می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه این تسهیلات ۲۰ ساله و با سود بانکی ۱۸ درصد است، افزود: مبلغ تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان و زمین آن به طور رایگان از سوی دولت به مردم واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های پروانه ساخت، اداری و نظام مهندسی این پروژه با تخفیفات اعمال شده است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم در کنار حفظ کیفیت و رعایت مقررات ملی ساختمان، در هزینه‌ها صرفه جویی شود تا این واحدها با کمترین هزینه ساخته شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: خط قرمز ما برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، رعایت مباحث فنی، مقررات ملی ساختمان است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز بیشتر متقاضیان همکاری لازم برای واریز مبالغ درخواستی همکاری کرده‌اند، افزود: دستگاه‌های حمایتی نیز کمک‌های بلاعوض برای افراد زیرپوشش خود را به حساب واریز کرده اند.

رضایی اظهار کرد: پایش صلاحیت متقاضیان برای بهره‌مندی از امتیاز این طرح بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی است و با توجه به شرایط متقاضیان سهمیه واگذاری واحدها در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، ۱۰ درصد مجموعه سازی‌ها به افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی اختصاص داده می‌شود.

نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان عنوان کرد: استعداد ساخت واحدهای مسکونی در شهرک پرواز، ۱۱ هزار واحد است و هم اینک عملیات ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده و چهار هزار واحد دیگر نیز در حال دریافت مجوزهای لازم است.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های خدمات رسان در طراحی این شهرک مشارکت کرده‌اند، ادامه داد: برای نخستین بار در استان اجرای شبکه برق‌رسانی این طرح به صورت زمینی طراحی شده است که نمای شهرک را زیبا می‌کند.

رضایی ادامه داد: شرکت‌های خدمات رسان همچون آب، گاز، برق و مخابرات نیز مشارکت خوبی برای ساخت این شهرک داشته‌اند و برای سایر فضاها، اراضی به دستگاه‌ها معرفی شده و برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: صنعت ساختمان یک صنعت پیشران محسوب می‌شود و این پروژه برای نزدیک به یک هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد و بسیاری از صنایع را در استان پویا کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه مصالح مورد نیاز این طرح از تولیدکنندگان استان تامین می‌شود، گفت: ما نماینده مردم هستیم و در کنار صرفه جویی، از مصالحی که استاندارد نظام مهندسی را رعایت کنند استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: امکان خرید و فروش امتیاز این واحدها وجود ندارد و زمین آن به صورت ۹۹ ساله به مردم واگذار می شود.

رضایی افزود: از شروط کار پیمانکاران این است که از اتباع خارجی در اجرای این پروژه استفاده نشود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز گفت: مجموعه مساحت پروژه شهرک پرواز با کاربری مسکونی و تجارب ۱۲۵ هکتار است که در آن هشت منطقه شهری در قالب ۶۴ بلوک و ۶۴۰ زیر بلوک است.

آرش پناهی افزود: ارتفاع ساختمان‌های این طرح حداقل ۴.۵ و حداکثر ۵.۵ طبقه و برای واحدهای مسکونی انباری، بالکن و پارکینگ بدون مزاحم طراحی شده است.

وی با بیان اینکه مساحت کل پروژه یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع است، افزود: عملیات اجرایی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز و مرحله اسکلت و زیربنا در حال انجام است.

پناهی اظهار کرد: همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه در نظر گرفته شده و راه و شهرسازی در حال واگذاری اراضی به دستگاه‌های متولی است.

۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن همدان واگذار شد

همزمان با دهه مبارک فجر ۲۰۰ واحد مسکونی در شهرک شهید بهشتی همدان در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شد.

نهضت ملی مسکن، گام بلند دولت برای خانه‌دار شدن مردم همدان

استاندار همدان در این باره گفت: ۳۷ هزار واحد مسکونی در این استان در حال احداث است و در تمام شهرها با همراهی و انسجام دستگاه‌های اجرایی زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: ۳۳ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در حال احداث است و چهار هزار واحد دیگر در قالب خودمالکی و دیگر نهادها ساخته می‌شود.

استاندار همدان افزود: پنج هزار قطعه زمین در روستاها و ۷۵۰ قطعه زمین دیگر در شهرها در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.

قاسمی فرزاد گفت: تسهیلات بانکی نیز برای ساخت واحد مسکونی در روستاها سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرها پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی یادآور شد: ۱۴۵ هکتار از اراضی دولتی متعلق به استانداری برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن شهر همدان اختصاص یافت و با عزم و اراده‌ دولت مردمی و انقلابی ایران قوی پروژه‌ احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی کوی پرواز در این زمین در حال اجرا است.

مقام عالی دولت در استان همدان ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن روستایی در هفته دولت سال‌جاری چهار هزار و ۱۰ واحد و در دهه‌ مبارک فجر امسال نیز ۲ هزار و ۴۵۰ واحد و در مجموع به تعداد ۶ هزار و ۴۶۰ واحد به متقاضیان واگذار شده است.

استاندار همدان گفت: واحدهای طرح نهضت ملی مسکن روستایی معیشت‌محور احداث شده تا اشتغال خانوار نیز تامین شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha