فرانسه صحنه اعتراض‌های چندگانه؛ پلیس و شهروندان همگی در صف تظاهرات

تهران- ایرنا- صحنه تظاهرات گسترده کشاورزان فرانسوی هنوز از صفحه رسانه‌های جهان پاک نشده و خشم آنها هنوز فروکش نکرده بود که «پلیس شهرداری» و معترضان به قانون مهاجرت نیز به خیابان‌های فرانسه ریختند و هریک در حیطه خود نسبت به سیاست‌های دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور اعتراض کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، هزاران افسر پلیس شهرداری در فرانسه که به عنوان ماموران ویژه‌ای که وظایف آنها تحت اختیارات شهرداری و در حوزه ماموریت‌های پلیس شهری، روستایی و اجرای قوانین مربوط به آنها تعریف می‌شود، عصر دیروز در اعتراض به سیاست‌های دولت و آنچه که تبعیض بین این نیروها و دیگر ماموران پلیس اعلام می‌کنند، در سراسر فرانسه تظاهرات کردند.

تارنمای روزنامه لو فیگارو در این زمینه اعلام کرد: از شهر لیل تا مارسی، صدها افسر پلیس شهرداری در اعتراض به نادیده گرفتن حقوق خود، راهپیمایی کردند و خواستار بازتعریف جایگاه قانونی این نیروها شدند تا دیگر به عنوان «پلیس فرعی» تلقی نشوند.

یکی از این افسران پلیس که ۴۵ سال سن دارد، در تظاهرات روز گذشته مارسی به خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: باید حقوق قانونی و مزایای ماموران پلیس شهرداری به همان شیوه آتش‌نشان‌ها یا پلیس ملی بازبینی شود چراکه ما نیز با مردم در تماس هستیم و با همان خطرات مواجهیم.

این مامور که در میان حدود ۵۰۰ تظاهرکننده‌ دیگر این شهر حضور داشت، افزود: از سال ۱۹۹۹، ما هیچ تغییری در وضعیت خود تجربه نکرده‌ایم اما شاهدیم که منشی شهردار به رده بالاتر منتقل شده است اما ما هنوز در همان رده اولیه رتبه‌بندی می‌شویم.

فرانسه صحنه اعتراض‌های چندگانه؛ پلیس و شهروندان همگی در صف تظاهرات

پلیس فرانسه تعداد تظاهرکنندگان روز گذشته ماموران پلیس شهرداری در پاریس را حدود ۴۰۰ نفر تخمین زده است که از میدان جمهوری تا به سمت تالار شهر تظاهرات کردند و بسیاری جلیقه‌های زرد رنگ این پلیس را بر تن داشتند که روی برخی از آنها شعارهایی مبنی بر «اعتصاب» و «خشم» نوشته شده بود.

یکی از نمایندگان معترضان با تاکید بر اینکه باید ماموران پلیس شهرداری خشم خود را بروز دهند، گفت: عادی نیست که در سال ۲۰۲۴ پلیس شهرداری فرانسه به عنوان پلیس فرعی در نظر گرفته شود و باید وضعیت این افسران مشخص و بازنشستگی در خور نام آنها داشته باشیم.

در این بین برخی معترضان با توضیح این مطلب که افسران پلیس شهرداری نخستین گروهی هستند که در محل واقعه حاضر می‌شوند و با جرایم خشن برخورد می‌کنند، خواستار برگزاری دیدار با وزیر کشور هستند و یادآوری می‌کنند که دولت باید تحقیر و توهین به افسران پلیس شهرداری را متوقف کند چراکه آنها افسرانی هستند که در پایین‌ترین سطح بازنشستگی قرار دارند و اگر مشکلات آنها حل نشود، جنبش اعتراضی و اعتصابشان ادامه خواهد یافت.

فرانسه صحنه اعتراض‌های چندگانه؛ پلیس و شهروندان همگی در صف تظاهرات

پاریس؛ تظاهرات جدید برای لغو قانون مهاجرت

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها تن از معترضان به قانون جدید دولت مکرون در حوزه مهاجرت، روز گذشته در پاریس تظاهرات کردند و لغو این قانون که به گفته آنها دارای ویژگی‌هایی همچون «بیگانه‌هراسی» است را خوستار شدند.

معترضان در فریادهای اعتراضی خود و پلاکاردهایی که حمل می‌کردند تاکید داشتند که ما جامعه‌ای با مولفه‌های «نژادپرستی، فاشیسم و استعمار» نمی‌خواهیم و تسلیم نخواهیم شد چراکه این موضوع بخشی از ارزش‌های اساسی جامعه ماست.

بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های فرانسوی قانون جدید مهاجرتی دولت مکرون را برایند تفکرات ملی‌گرایان راست افراطی به ویژه حزب «مجمع ملی» ارزیابی می‌کنند و نسبت به گسترش این تفکر افراطی در جامعه فرانسوی و اروپایی هشدار می‌دهند.

فرانسه صحنه اعتراض‌های چندگانه؛ پلیس و شهروندان همگی در صف تظاهرات

از زمان مطرح شدن قانون جدید مهاجرتی در فرانسه، بسیاری از شهروندان این کشور نسبت به آن اعتراض کرده و تاکنون چندین تظاهرات علیه آن در پاریس و دیگر نقاط فرانسه برگزاری شده است.

دسترسی مهاجران به مزایای رفاهی، بیمه، انتقال اعضای خانواده‌های مهاجران به فرانسه و کمک‌هزینه‌های معیشتی از جمله مواردی است که در قانون جدید بسیار محدود یا قطع شده است.

گفته می‌شود مکرون که پشتوانه اکثریت مطلق پارلمان ملی این کشور را در دور دوم ریاست جمهوری خود از دست داده است، برای کسب حمایت احزاب راست افراطی از این لایحه، محبور شده است که به خواسته‌های سختگیرانه این احزاب تن بدهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha