گام بلند دولت سیزدهم در هوشمندسازی توزیع گاز مایع

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم در دو سال گذشته، توانست سامانه سدف را وارد مدار کند و گامی بلند در راستای هوشمندسازی توزیع گاز مایع در کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تولید، فروش و ایجاد ارزش افزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشورهای بهره‌مند از این منابع است؛ همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهم‌ترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب می‌شود؛ با این حال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهان است.

این موضوع نشان می‌دهد کشور دچار بد مصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزش افزوده چندانی اتلاف خواهد شد؛ به گواه بسیاری از کارشناسان، راه‌حل این مسئله، بهینه‌سازی مصرف در کنار افزایش تولید است؛ از طرفی بهینه‌سازی چالش‌هایی دارد که برای حل آن چالش‌ها ابتدا باید در سطح عالی مدیریتی کشور، ساختاری واحد شکل بگیرد تا به‌وسیله آن بتوان مشکلات مربوطه را مرتفع کرد.

بر اساس این گزارش، در پرونده فجر نفت قرار است، اقدامات مهم دولت سیزدهم را بررسی کنیم. قسمت چهارم این پرونده را در ادامه می‌خوانید.

توزیع عادلانه گاز مایع با تکیه بر سامانه سدف

یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نفت در سال ۱۴۰۲، توزیع گاز مایع یارانه‌ای تنها از طریق سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی (سدف) بود. با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، همه هموطنانی که متقاضی دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند، لازم است که در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) ثبت‌نام کنند.

گاز مایع (ال‌پی‌جی) به قیمت یارانه‌ای در حال توزیع است، اما همه متقاضیانی که نیازمند دریافت گاز مایع برای مصارف خانگی یا مشاغل خرد هستند باید در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی ثبت‌نام و از طریق این بستر الکترونیکی سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

دولت تلاش می‌کند فرآورده یارانه‌ای را به دست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی برساند و از شبکه خارج نشود. بر اساس تصمیم دولت، اگرچه تحویل گاز مایع به خانوارهایی که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند همچنان با قیمت یارانه‌ای هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان انجام خواهد شد، اما مصارفی غیر از این که تنها ۵ درصد از تقاضا را شامل می‌شود با قیمت ۱۰ درصد بیشتر از نرخ گاز مایع یارانه‌ای به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

حدود ۴ سال پیش سامانه سدف با هدف توزیع کپسول گاز مایع و نفت سفید برای خانوارهایی که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند ایجاد شد تا با پایش این خانوارها، سوخت یارانه‌ای به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و از مسیر اصلی منحرف نشود.

با این حال در این مدت اگرچه برای توزیع نفت سفید سامانه سدف فعال بود، اما گاز مایع هنوز جای خود را در این سامانه پیدا نکرده بود و همین موضوع باعث می‌شد اگرچه وزارت نفت بیش از نیاز واقعی گاز مایع تحویل شرکت‌های توزیع می‌داد؛ اما در بزنگاه‌هایی کپسول گاز در مناطقی که به گاز شهری دسترسی نداشتند نایاب و حتی کمیاب می‌شد و قیمت آن که با یارانه دولت حدود ۲۸ هزار تومان بود، بالای ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

حالا در راستای اجرای بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران توزیع گاز مایع برای مصرف مصرف‌کنندگان گاز شهری بی‌بهره هستند، همانند گذشته مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای بوده و بدون تغییر و با نرخ مصوب یارانه‌ای انجام خواهد شد. به شرط آنکه در سامانه سدف ثبت‌نام کرده و درخواست خود را از این طریق اعلام کنند.

این در حالی است که حدود ۹۵ درصد از متقاضیان دریافت گاز مایع مشمول قیمت یارانه‌ای هستند و ۵ درصد باقیمانده که عمدتاً گاز مایع را برای مصارف غیرضروری و یا به عنوان سوخت دوم استفاده می‌کنند با تصمیم دولت، این سوخت را به قیمت ۱۰درصد بیشتر از نرخ گاز مایع یارانه‌ای دریافت خواهند کرد.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، شرکت‌های پالایشی موظف‌اند تا ۴۰ درصد از سود پالایشی خود را برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی هزینه کنند.

این الزام قانونی در حالی مطرح می‌شود که کیفی‌سازی محصولات، بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه زنجیره ارزش به نوعی حرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت است.

امضای قرارداد ارتقای کیفی نفت‌کوره در ۲ پالایشگاه برای نخستین بار در دولت سیزدهم

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم با هدف عمل به تکالیف قانون هوای پاک، همچنین با رویکرد توسعه صنایع پالایشی اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره را که نیاز به فناوری پیچیده‌ای دارد و به دلیل تحریم سال‌ها مغفول مانده بود، با استفاده از توان فنی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای نخستین بار در کشور اجرایی کرد و قرارداد ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های نفت لاوان و کرمانشاه در آبان‌ماه امسال با بهره‌گیری از ظرفیت دانش فنی داخلی به امضا رسید.

این شرکت همچنین در نظر دارد با دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفیت نفت‌کوره در کشور و اجرای پایلوت آن در این دو پالایشگاه، اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی در ۶ پالایشگاه کشور را به‌سرعت اجرایی کند، همچنین این شرکت با پیگیری دقیق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، تأمین منابع مالی با لحاظ کردن ۴۰ درصد از سود عملیاتی سالانه پالایشگاه‌ها به‌منظور تسریع در توسعه طرح‌های کیفی‌سازی را در دستور کار قرار داده است.

اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور، ارزش افزوده ۵۲ میلیون دلاری سالانه در کشور به همراه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha