حفظ محیط زیست لرستان و ارتقای مناطق تحت مدیریت زیر چتر انقلاب

خرم‌آباد - ایرنا - ارتقای مناطق تحت مدیریت، احداث پاسگاه های محیط بانی و افزایش جمعیت و تنوع گونه های جانوری بستری ایمن برای محیط زیست و حیات وحش لرستان بشمار می رود که در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، ضرورت توجه به حفظ و حراست از محیط زیست به عنوان مامنی برای تداوم حیات بر کسی پوشیده نیست و حراست از محیط زیست در جوامع امروزی یکی از شاخص های توسعه پایدار است که خوشبختانه سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سرلوحه امور زیست محیطی قرار گرفته است.

در حالیکه سال های قبل از انقلاب اسلامی شکار بی رویه حیات وحش، جمعیت و تنوع زیستی را با مخاطره مواجه کرده بود و شاخص های زیست محیطی در معرض تهدید قرار داشت، اکنون زیر پرچم انقلاب اسلامی توجه به مسایل زیست محیطی و تلاش برای بهبود وضعیت به حدی در اولویت قرار دارد که حتی در قانون اساسی و برنامه ریزی های کشور یکی از مهمترین ها بشمار می رود.

در این راستا تلاش برای حفظ و حراست از محیط زیست لرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه وسعت مناطق تحت مدیریت در این استان چند برابر شده و تنوع جمعیت گونه های جانوری و گیاهی در این مناطق رشد قابل قبولی داشته است.

از طرفی ارتقای مناطق تحت مدیریت گام مهمی در راستای گسترده شدن چتر حمایتی تنوع زیستی آنها خواهد بود که خوشبختانه سایه سار انقلاب اسلامی و در دولت سیزدهم اقدامات تاثیرگذاری در لرستان انجام شده و در مواردی در حال نهایی شدن است.

تنوع اقلیمی و آب و هوایی، اختلاف ارتفاع، طبیعت بکر و کوه های سر به فلک کشیده، رودخانه و چشمه های خروشان، ظرفیت های منحصر به فردی برای لرستان هستند که مامن و زیستگاهی مناسب برای تنوع زیستی گیاهی و جانوری این استان فراهم کرده اند.

لرستان چهار فصل با شرایط توپوگرافی منحصر به فرد با وسعت ۱،۷ دهم درصد مساحت کشور دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است، به طوریکه این استان کوهستانی به واسطه ۳۵ قله بالای سه هزار و ۵۰۰ متر و شرایط اقلیمی، یکی از پناهگاه های منحصر به فرد تنوع زیستی در سطح کشور به شمار می رود و بنابر مطالعات کارشناسان، به دلیل شاخص های جغرافیایی ویژه بیش از ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور شامل ۳۶۸ گونه جانوری و یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

لرستان با مساحتی معادل ۲۸ هزار و ۳۰۶ کیلومتر مربع در غرب ایران به عنوان یکی از استان های زاگرس نشین، رشد و ساماندهی چشمگیری در حوزه ارتقای سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست و حتی رشد جمعیت گونه های نادر داشته است.

به گفته برخی کارشناسان، لرستان به عنوان ایرانی کوچک بطور تقریبی تمام انواع آب و هوایی کشور را در فصول مختلف تجربه می کند که نتیجه این تنوع آب و هوایی، غنای گیاهی و جانوری است و اکثر گونه‌های کشور در این استان موجود هستند.

این استان با واقع شدن میان رشته کوه های زاگرس نقش مهمی در اکوسیستم منطقه و کشور دارد، به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس ۱.۲ میلیون هکتار آن در این استان قرار دارد، همچنین شبکه رودخانه های استان یکی از غنی ترین شبکه آب های روان کشور بشمار می رود که با احتساب آب های ورودی از استان های مجاور پس از کسر مصارف، بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب آب را به دریاچه پشت سدهای دز و کرخه تخلیه می کند که این حجم آب حدود ۱۱ درصد کل روان آب های کشور است.

برخی از گونه های جانوری این استان به عنوان گونه های چتری بیانگر تنوع زیستی بسیار متنوع این منطقه و از طرفی جانورانی همچون سمندر لرستانی، انواع گربه سانان، وزغ لرستانی و سه گونه ماهی کور غار، گونه های منحصر به این استان هستند.

کل (پازن کوهی)، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره‌ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک، چکاوک مهمترین گونه های جانوری این استان هستند.

۱۸ پاسگاه محیط بانی در لرستان فعال است

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به احداث چهار پاسگاه محیط بانی استان در دولت سیزدهم گفت: عملیات اجرایی چهار پاسگاه در مناطق "تشکن رفت خان" سفیدکوه خرم آباد، "گرین الشتر"، "قالی کوه " الیگودرز و غار ماهی کور اجرایی شد که تاکنون پاسگاه محیط بانی غار" ماهی کور" بهره برداری شده است.

علی سالاروند بیان کرد: هم اکنون ۱۵ پاسگاه محیط بانی ثابت در سطح استان وجود دارد و پاسگاه محیط‌بانی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور با اعتبار پنج میلیارد ریال و ۲۸۰ متر فنس کشی محیط در این منطقه راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه منطقه‌ غار ماهی کور حدود ۴۰ هکتار مساحت دارد، افزود: این اثر طبیعی ملی جزو بالاترین سطح حفاظتی و ارزش در بین مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: این اثر طبیعی ملی دارای سه گونه نادر و اندمیک (منحصر به فرد بومی) است که ارزش ژنتیکی فوق‌العاده‌ای در سطح جهانی دارند اما این منطقه بی‌نظیر طی سال‌های گذشته متاسفانه تقریبا رها شده بود و شرایط مناسبی از لحاظ حفاظتی نداشت که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، پاسگاه محیط‌بانی منطقه راه‌اندازی، تجهیز و حصار کشی و نیروی محیط‌بان به صورت شبانه روزی در آن مستقر شدند.

سالاروند با اشاره به تنوع زیستی غنی در لرستان اظهار داشت: با راه اندازی پاسگاه های محیط بانی و مناطق حفاظت شده سطح حفاظتی این مناطق احیا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات پاسگاه های محیط بانی ۲ مرحله ایی است، ادامه داد: گونه های جانوری منحصر به فرد و نادری در مناطق " تشکن رفت خان" سفیدکوه خرم آباد، " گرین الشتر" و "قالی کوه " الیگودرز وجود دارد و این مکان های حفاظتی با تلاش های انجام شده ظرف مدت یک تا ۲ سال فعال خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: سطح حفاظتی برخی از پاسگاه های قبلی نیز در حال ارتقا است، علاوه بر این ۲ مرکز تحقیقات و یک مرکز موزه تنوع زیستی نیز که از سال های قبل در استان رها شده بود در مرحله نهایی اخذ سند قرار گرفته است.

سالاروند با اشاره به اینکه کاربری آموزش محیط بانی به مرکز تحقیقات استان نیز اضافه شده است، عنوان کرد: مرکز تحقیقات زیست محیطی آموزش محیط بانی و پایش الکترونیک در استان به زودی راه اندازی می شود که هم اکنون در حال طی کردن مراحل تکمیلی می باشد.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به قرار داشتن در آستانه دور دوم سفر رییس جمهور به لرستان چند پیشنهاد احداث پاسگاه محیط بانی در مناطق حفاظت شده استان تدوین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه اکنون ۱۱۱ محیط بان در استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان فعالیت کند، اکنون لرستان ۲۰۰ محیط بان جهت پوشش مناطق حفاظت شده نیاز دارد در حالی که در این استان مناطق آزاد شکار و صید نیز پوشش داده می شود.

سالاروند با بیان اینکه پاسگاه های محیط بانی کول چپ و اشترانکوه فصلی هستند، اظهار داشت: در حال حاضر سه پاسگاه محیط بانی تشکن با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، گرین سلسله با ۸۰ درصد و قالی کوه بزنوید با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: مناطق شاداب کوه و قالی کوه در راستای تحقق حفاظت، نیازمند راه اندازی پاسگاه محیط بانی بودند که پاسگاه قالی کوه احداث شد و بر اساس ماده ۲۳ پاسگاه محیط بانی شاداب کوه در صورت تامین اعتبار کلنگ زنی و احداث می شود.

سالاروند با اشاره به اینکه با احداث چند پاسگاه در دست احداث پوشش ۱۰۰ درصدی مناطق تحت مدیریت استان محقق می شود ، اضافه کرد: همچنین اوایل سال آینده عملیات اجرایی یک پاسگاه محیط بانی در سد معشوره براساس تعهدات آغاز می شود.

حفظ محیط زیست لرستان و ارتقای مناطق تحت مدیریت زیر چتر انقلاب

وی بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت ۸۱ هزار هکتار و منطقه شکار و صید سفیدکوه خرم آباد با وسعت تقریبی ٧٠ هزار هکتار پاسگاه محیط بانی وجود داشت، اما اکنون ۱۸ پاسگاه محیط بانی در مناطق تحت مدیریت این استان فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: با پیروزی انقلاب مردمی کشور در سال ۵۷ و تصویب اصل ۵۰ قانون اساسی به عنوان یک اهرم حمایتی در امر حفاظت و بهسازی محیط زیست، ساختار اداری و وضعیت مناطق تحت مدیریت استان لرستان بهبود یافته و پیشرفت چشمگیری داشته است.

سالاروند با اشاره به اینکه اداره‌ کل حفاظت محیط زیست لرستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساختاری ضعیف در بحث زیرساخت‌های اداری، پاسگاه‌های محیط‌بانی و مناطق تحت مدیریت داشته‌ است، تاکید کرد: تغییر چارت سازمانی جهت چابک سازی، احداث ساختمان‌های اداری و پاسگاه‌های محیط‌بانی در سطح مناطق به خوبی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: تکمیل و بهره‌برداری مرکز آزمایشگاه و پایش به منظور رصد آلودگی‌های آب، خاک، هوا و همچنین در اولویت قرار گرفتن آموزش‌های زیست محیطی جهت بالا بردن سواد و آشنایی عموم مردم و جوامع بومی و محلی با شرح وظایف سازمانی محیط زیست کشور از جمله‌ پیشرفت‌های بعد از انقلاب اسلامی در این استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: استفاده از فناوری‌های نو در پایش صنایع جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی به صورت برخط (آنلاین) همچنین توسعه شبکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان از دیگر دستاوردهای انقلاب بشمار می رود.

سالاروند توجه انقلاب اسلامی به ارزیابی اثرات زیست محیطی و آمایش سرزمین در توسعه کشور به منظور کنترل اثرات منفی توسعه و ارزیابی توان اکولوژیک هر منطقه را بسیار مهم و حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت آلودگی‌ و عرصه‌های سرزمینی در این حوزه به عنوان اموری ضروری، در حال پیگیری و اجرا هستند.

وی افزود: شناسایی و ثبت تصاویر گونه‌های جدید جانوری و ارتقای مستند تنوع زیستی استان به بیش از ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور و هوشمندسازی حفاظت از جمعیت حیات وحش استان با استفاده‌ از فناوری های جدید در دولت سیزدهم نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان است.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان ٣٢٢ هزار هکتار و معادل ١١/٣٧ درصد از مساحت استان است، اظهار داشت: این مناطق با احتساب نواحی شکار و صید ممنوع، ۴۵٩ هزار هکتار وسعت دارد.

سالاروند گفت: اکنون ۱۴ تالاب در سطح استان ثبت شده است که از این مجموع ١٢ تالاب دارای طرح مدیریت زیست بومی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۹۶ گونه جانوری در این استان شناسایی شده است که سمندر لرستانی، کپور ماهی کور غار، سگ ماهی کور غار و وزغ لرستانی گونه های اندمیک و در معرض خطر انقراض هستند.

۱۲ دوربین پایش حیات وحش در مناطق حفاظت شده لرستان نصب شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سال گذشته همزمان با سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت این استان با نصب ۱۲ دوربین آغاز شد و اکنون هوشمند سازی حفاظت از سفیدکوه خرم آباد کامل شده و مناطق اشترانکوه، دریاچه گهر و سفید کوه ازنا نیز در حال تکمیل مراحل نهایی تا هفته آینده هستند.

سالاروند با بیان اینکه اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مناطق تحت مدیریت استان هوشمند سازی شده اند، اضافه کرد: همچنین به منظور ارتقای ضریب امنیت در این مناطق برای نخستین بار در استان خرید تجهیزات و دوربین های باکیفیت به منظور پایش حیات وحش انجام شده که نقش بسیار مهی در شناسایی و دستگیری شکارچیان داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین جهت تامین تجهیزات مورد نیاز محیط بانان استان مجوزهای لازم برای بی سیم دیجیتال اخذ شده است و تا پایان سال تمام بی سیم های محیط بانی استان دیجیتال خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه برقراری و اتصال اینترنت برای هوشمند سازی پایش ها در مناطق تحت مدیریت در حال انجام است، گفت: همچنین ظرفیت همیاران در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار تاثیرگذار است که در این خصوص ساماندهی لازم انجام شده و لرستان جزو استان های برتر در حوزه مقابله با شکار و دستگیری شکارچی بوده است.

سالاروند اظهار داشت: به منظور افزایش ارتقای ضریب امنیت حیات وحش، تابلوهای عبور حیوانات در لرستان نصب و تلاش شده علاوه بر اطلاع رسانی جوامع محلی از عبور گونه های حیات وحش، اقدامات لازم جهت فرهنگ سازی و نهادینه شدن فرهنگ حمایت از گونه های جانوری انجام شود.

وی با اشاره به توسعه و تکمیل هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت استان و همچنین استفاده از فناوری های نو در امر حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت شده، به منظور افزایش ضریب امنیت و حفاظت از محیط زیست در سطح استان اظهار داشت: به زودی ۲ پهپاد به تجهیزات حفاظتی استان اضافه و مناطق تحت مدیریت استان تا پایان سال هوشمندسازی خواهد شد.

حفظ محیط زیست لرستان و ارتقای مناطق تحت مدیریت زیر چتر انقلاب

بیش از ۳۲۲ هزار هکتار وسعت مناطق چهارگانه لرستان است

وی با بیان اینکه اکنون ۳۲۲ هزار و ۱۱۴ هکتار مناطق چهارگانه در این استان وجود دارد که در مجموع حدود ۱۶ درصد مساحت استان هستند اظهار داشت: مناطق چهارگانه استان شامل ۲ پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، پناهگاه سمندر لرستانی و اثر طبیعی ملی غار ماهی کور است و علاوه بر این مناطق چهار منطقه حفاظت شده اشترانکوه، سفیدکوه ، قالی کوه الیگودرز و شاداب کوه پلدختر در سطح استان وجود دارند.

سالاروند با بیان اینکه در راستای حفاظت از این مناطق طی سال جاری چندین پرونده تخلفاتی تشکیل شده است، ادامه داد: به همین منظور چند متخلف تغییر کاربری در حوزه مبارزه با زمین خواری و تصرف عدوانی به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی افزود: در اشترانکوه از ورود دام به منطقه حفاظت شده جلوگیری شده و در سفید کوه خرم آباد نیز با میله گذاری در منطقه از تلاقی با معادن جلوگیری شده است.

وی عنوان کرد: در راستای حفاظت از تنوع زیستی گیاهی در این مناطق طرح مطالعاتی بررسی آفات گیاهی منطقه سفیدکوه خرم آباد در مقابله با آفت های مختلف از جمله پروانه برگ خوار بلوط آغاز شده همچنین حوضچه اطفای حریق منطقه در مرحله خاکبرداری قرار گرفته است که در صورت اجرای این طرح در مواقع آتش سوزی بالگرد به راحتی می تواند با برداشت آب از این حوضچه کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: این حوضچه در منطقه " رفت خان" چگنی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد به دلیل تاثیرگذاری در مواقع بحرانی آتش سوزی ایجاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ۱۶ درصد از مساحت استان با گستره ۴۵۹ هزار هکتار زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد اظهار داشت: در حال حاضر هفت منطقه به صورت مستقیم تحت عناوین اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده همچنین ۶ منطقه شکار و صید ممنوع با وسعتی معادل ۱۳۶ هزار و ۹۹۳ هکتار تحت حفاظت اداره‌ کل هستند.

سالاروند گفت: افزایش سطح حفاظت مناطق تحت مدیریت استان، اقدامی ارزشمند، ماندگار و مفید در راستای حفظ تنوع زیستی محسوب می‌شود که در دولت سیزدهم گام‌های موثری در این زمینه برداشته و در راستای ایجاد پارک طبیعی ملی در استان نیز اقداماتی انجام و در این راستا مستندات مورد نیاز ارایه شده است که در صورت تصویب در شورای عالی محیط زیست یک پارک طبیعی ملی نیز در لرستان معرفی خواهد شد.

وی عنوان کرد: طی ۲ سال اخیر جهت ارتقای مناطق تحت مدیریت استان اقدامات قابل توجهی انجام شده است و به همین منظور درخواست ارتقای مناطق حیات وحش سفیدکوه ازنا به عنوان پارک ملی و غار وقت و ساعت به عنوان اثر طبیعی ملی به شورای عالی حفاظت ارسال شده است.

استخدام ۳۰ نفر در حفاظت محیط زیست لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: امسال ۳۰ نفر از طریق آزمون استخدامی در این اداره کل استخدام می شوند که با توجه به کمبود محیط بان در برخی شهرستان های استان، ۱۰ نفر کارشناس و محیط بان در این اداره کل جذب خواهد شد که

سالاروند با اشاره به اینکه ۲۰ نفر نیز تا پایان بهمن ماه جاری از سهمیه ایثارگران جذب این اداره کل خواهند شد ادامه داد: اعتبار جذب این افراد تامین شده است.

وی با بیان اینکه اغلب افراد استخدامی امسال در این اداره کل به عنوان محیط بان جذب می شوند، یادآور شد: تلاش می شود با جذب این افراد، هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت استان و استفاده از فناوری در مدیریت مناطق حفاظت شده، ضریب امنیت در سطح استان بیشتر از قبل باشد.

حفظ محیط زیست لرستان و ارتقای مناطق تحت مدیریت زیر چتر انقلاب

افزایش جمعیت و تنوع زیستی حیات وحش لرستان در سال های اخیر

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: کل (پازن کوهی)، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره‌ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک و چکاوک مهمترین گونه های جانوری این استان هستند.

محمدنبی حسنوند با اشاره به تعیین شعب ویژه زیست محیطی در تمامی شهرستان های لرستان و ابطال پروانه شکار و ضبط سلاح شکارچیان متخلف از طریق دستگاه قضائی افزود: وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش این استان بر اساس سرشماری های انجام شده، افزایش یافته و در حال حاضر بی‌سابقه و بسیار غنی است.

وی ادامه داد: کشف و شناسایی چهار گونه جدید جانوری شاه روباه، جنس جدیدی از ماهی کورغار، هوبره و خروس کولی سینه سیاه در زیستگاه های لرستان نتیجه حراست گسترده از تنوع زیستی این استان است و هرساله گونه های حیات وحش به ویژه گونه های شاخص در راستای برنامه‌ریزی و چگونگی سیاست گذاری در زمینه تنوع زیستی سرشماری می شوند.

وی اظهار داشت: بررسی های به عمل آمده و مقایسه سرشماری سال های گذشته نشان می دهد اکنون وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش استان بسیار غنی است که این مهم به دلیل اقدامات حفاظتی، برنامه های آموزشی و برخورد قاطع با متخلفان زیست محیطی محقق شده است.

حسنوند با تاکید بر ضرورت دستیابی حیات وحش لرستان به استانداردهای بین المللی ادامه داد: وجود جمعیت های پرشمار گونه های قوچ، میش، کل و بز وحشی، پستانداران بزرگ و گربه سانانی مانند خرس و پلنگ بیانگر تنوع زیستی غنی در مناطق تحت حفاظت و آزاد استان است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۲۰ زیستگاه جدید از گونه سمندر لرستانی در حوزه استان شناسایی و ۱۲ زیستگاه ثبت شده است که پایش های مستمر از زیستگاه های مربوطه در دستور کار قرار دارد.

بهره برداری پنج طرح زیست محیطی در لرستان به مناسبت دهه فجر

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: پنج طرح این اداره کل به مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر آماده بهره برداری شد و با افتتاح مرکز فیلتراسیون تصفیه دوم شرکت روغن بهروان، مشکل آلودگی این مرکز با پیگیری های انجام شده با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال برطرف شده است.

سالاروند اظهار داشت: همچنین سیستم" پایش تصویری فلر پتروشیمی" لرستان در راستای نظارت و پایش تصویری صنایع و کنترل دودکش های صنعتی و آلودگی های این واحد آماده بهره برداری شده است.

وی با اشاره به افتتاح ۵۲۵ خانه محیط زیست به مناسبت گرامیداشت دهه فجر در این استان بیان کرد: این خانه ها در تمام واحدهای بهداشت و سلامت آموزش و پرورش افتتاح می شوند و حدود ۴۰ هزار معلم و دانش آموز را تحت پوشش قرار می دهند.

سالاروند با بیان اینکه سیستم سالن جلسات موزه از دیگر طرح های آماده افتتاح حفاظت محیط زیست لرستان است ادامه داد: این مرکز نخستین سالن موزه کشور و دارای موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha