۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85375706
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

۱۸ پاسگاه محیط بانی در لرستان فعال است

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85375706
۱۸ پاسگاه محیط بانی در لرستان فعال است

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تعداد پاسگاه های محیط بانی استان از ۲ مورد قبل از انقلاب اکنون به ۱۸ مورد افزایش یافته است.

علی سالاروند روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت ۸۱ هزار هکتار و منطقه شکار و صید سفید کوه خرم آباد با وسعت تقریبی ٧٠هزار هکتار پاسگاه محیط بانی وجود داشت اما اکنون ۱۸ پاسگاه محیط بانی در مناطق تحت مدیریت این استان فعال است.

وی اظهار داشت: با پیروزی انقلاب مردمی کشور در سال ۵۷ و تصویب اصل پنجاهم قانون اساسی به عنوان یک اهرم حمایتی در امر حفاظت و بهسازی محیط زیست، ساختار اداری و وضعیت مناطق تحت مدیریت استان لرستان بهبود یافته و پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه اداره‌ کل حفاظت محیط زیست لرستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساختاری ضعیف در بحث زیرساخت‌های اداری، پاسگاه‌های محیط‌بانی و مناطق تحت مدیریت داشته‌ است افزود: تغییر چارت سازمانی جهت چابک سازی، احداث ساختمان‌های اداری و پاسگاه‌های محیط‌بانی در سطح مناطق به خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تکمیل و بهره‌برداری مرکز آزمایشگاه و پایش به منظور رصد آلودگی‌های آب، خاک، هوا و همچنین در اولویت قرار گرفتن آموزش‌های زیست محیطی جهت بالا بردن سواد و آشنایی عموم مردم و جوامع بومی و محلی با شرح وظایف سازمانی محیط زیست کشور از جمله‌ پیشرفت‌های بعد از انقلاب اسلامی در این استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: استفاده از فناوری‌های نو در پایش صنایع جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی به صورت برخط( آنلاین) همچنین توسعه شبکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان از دیگر دستاوردهای انقلاب به شمار می رود.

سالاروند توجه انقلاب اسلامی به ارزیابی اثرات زیست محیطی و آمایش سرزمین در توسعه کشور به منظور کنترل اثرات منفی توسعه و ارزیابی توان اکولوژیک هر منطقه را بسیار مهم و حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت آلودگی‌ و عرصه‌های سرزمینی در این حوزه به عنوان اموری ضروری، در حال پیگیری و اجرا هستند.

وی افزود: شناسایی و ثبت تصاویر گونه‌های جدید جانوری و ارتقای مستند تنوع زیستی استان به بیش از ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور و هوشمندسازی حفاظت از جمعیت حیات وحش استان با استفاده‌ از فناوری های جدید در دولت سیزدهم نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان است.

وی با بیان اینکه وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان ٣٢٢ هزار هکتار و معادل ١١/٣٧ درصد از مساحت استان است اظهار داشت: این مناطق با احتساب نواحی شکار و صید ممنوع، ۴۵٩ هزار هکتار وسعت دارد.

سالاروند گفت: اکنون۱۴ تالاب در سطح استان ثبت شده است که از این مجموع ١٢ تالاب دارای طرح مدیریت زیست بومی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۹۶ گونه جانوری در این استان شناسایی شده است که سمندر لرستانی، کپور ماهی کور غار، سگ ماهی کور غار و وزغ لرستانی گونه های اندمیک و در معرض خطر انقراض هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha