طرح‌های جامع و تفصیلی شهری نیازمند بازنگری است/ توجه به فسادزدایی

تهران- ایرنا- دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران با تاکید بر لزوم بازنگری در طرح‌های جامع و تفصیلی شهری، گفت: سیستمی کردن فرایندهای کمیسیون ماده ۵ و خارج کردن آن از دست کارشناسان در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان بهمن ماه پلتفرم طراحی شده به صورت سیستمی رونمایی شود.

کمیسیون ماده ۵ شهرداری مربوط به بررسی و تصویب طرح های تفصیلی و تغییرات در این طرح‌ها است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید محمود فاطمی عقدا» امروز (شنبه) در نشست تخصصی «بررسی موانع و ایرادات موجود در فرایندهای حوزه ساخت و ساز» در محل پژوهشکده «شهید صدر» افزود: فرایندهای ساخت و ساز تابع مؤلفه‌هایی همچون صدور پروانه، منابع مالی- فنی، مصالح ساختمانی، نظارت، زمین و غیره است؛ بر این اساس باید به طور کامل دیده شود و نمی‌توان تنها از یک منظر به آن نگاه کرد.
وی بیان داشت: مسکن در جهان کالایی غیر سرمایه‌ای و مصرفی است، اما در کشورمان به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده که بازار قوی را در کشور ایجاد کرده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بر این اساس کاستن نقش آن در اقتصاد ملی به سادگی امکان‌پذیر نیست.
فاطمی عقدا ادامه داد: امروز شاهدیم که با رکود بخش مسکن، بسیاری از صنایع تعطیل شده و بیکاری افزایش می‌یابد. با این حال شاهدیم بانک‌ها کمترین علاقه را در بحث تسهیلات دهی به موضوع مسکن دارند.
دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران گفت: رکود در ساخت و سازها، فرسودگی بیشتر بافت شهری را به دنبال داشته و علاوه بر آن موجب کمبود مسکن، رونق دلالی و سوداگری و کوچ سرمایه از این بازار به سایر بازارها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : تلاش ما در کمیسیون ماده ۵، رونق ساخت و سازها و گره گشایی از کار بوده است و طی یک همکاری خوب با ستاد نوسازی شهر تهران، محله‌های پایین شهر و جاهایی که مسکن فرسوده بیشتری دارند را هدف گذاری کردیم و اکنون شاهد رشد بیش از چهار برابری صدور پروانه‌ها در مناطق جنوب شهر نسبت به گذشته هستیم.


این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: طرح تفضیلی و جامع شهر باید منطبق بر واقعیت‌های شهری و نیازهای روز باشد، زیرا امروز شاهدیم قیمت مسکن و اجاره بها در کشور بیداد کرده و هر روز به وسعت بافت‌های فرسوده اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: با وجود مشوق‌های مختلف و اعتباراتی که از سوی دولت در این زمینه گذاشته شده، اما ضریب نفوذ ما در این موضوع بسیار اندک است و نباید اجازه دهیم بافت‌های فرسوده بیش از این توسعه یابد.
فاطمی عقدا به توجه بیشتر بر بحث فسادزایی در دوره جدید مدیریت شهری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا اقداماتی همچون سیستمی کردن فرایندهای کمیسیون ماده ۵ و خارج کردن آن از دست کارشناسان در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان بهمن ماه پلتفرم طراحی شده به صورت سیستمی را رونمایی کنیم.
وی بیان داشت: این پلتفرم طوری طراحی شده که همه شهروندان بتوانند درخواست‌های خود را به صورت غیرحضوری و سیستمی ارائه داده و بارگذاری اطلاعات داشته باشند تا عدالت و سرعت بیشتری را در کار داشته و شبهات در این زمینه کاهش یابد.
دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اکنون مدت زمان ورود تا خروج پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۵ از ۹ ماه تا ۲ سال به کمتر از ۲ ماه رسیده است و در تلاشیم آن را به یک ماه کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه امروز تراکم دادن معادل ترافیک و آلودگی بیشتر برشمرده می‌شود، تصریح کرد: این در حالیست که نظام حمل و نقل شهری باید اصلاح شود و نمی‌توان ساخت و سازها را در شهرها قفل کرد، زیرا کمبود مسکن، گرانی و غیره را به دنبال خواهد داشت.
فاطمی عقدا بر لزوم بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی تاکید کرد و گفت: محدوده‌های شهری را نمی‌توان به صورت افقی توسعه داد و باید به توسعه شهرسازی عمودی به ویژه در کلان شهرها بپردازیم. در این راستا عمودی‌سازی و مرتفع سازی باید طبق ضوابط و مقررات فرهنگ ایرانی- اسلامی در دستور کار قرار گیرد.
وی معتقد است: اگر می‌خواهیم قیمت زمین کاهش یابد، یکی از راهکارهای آن توسعه ساخت و ساز عمودی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: معتقدیم آمایش سرزمینی و توزیع جمعیتی بر اساس امکانات در کشورمان اتفاق نیفتاده است. وی تصریح کرد: امروز با جرات اعلام می‌کنیم چنانچه مصادیقی از تخلف، رانت و فساد دیده شود، ما پاسخگو خواهیم بود.
فاطمی عقدا ادامه داد: اگر سامانه شفافیت یاد شده راه اندازی شود، هم مردم خیالشان راحت شده و هم بسیاری شبهات پیرامون مناطق شهرداری‌ها کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha