۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸
کد خبر: 85375107
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نارضایتی مردم مالزی از کاهش مجازات نخست وزیر سابق این کشور

 تهران – ایرنا - مردم مالزی از تصمیم شورای عفو برای نصف کردن مدت محکومیت نخست وزیر سابق این کشور ابراز نارضایتی کرده‌اند و برخی می‌گویند عدالت در این کشور از بین رفته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه استرینت تایمز سنگاپور، شورای عفو مالزی در جلسه روز ۲۹ ژانویه(۱۰ بهمن) به ریاست سلطان عبدالله احمد پادشاه سابق این کشور، تصمیم گرفت حکم دوازده سال زندان نجیب رزاق نخست وزیر سابق را به شش سال کاهش دهد و جریمه ۲۱۰ میلیون رینگیتی (۵۹.۵ میلیون دلار سنگاپور) وی را به ۵۰ میلیون رینگیت کاهش دهد. این تصمیم ۲ فوریه(۱۳ بهمن) اعلام شد.

نجیب تاکنون ۱۷ ماه از محکومیت خود را گذرانده است. وی به اختلاس و سواستفاده مالی ۴۲ میلیون رینگیتی از وجوه «SRC اینترنشنال»، شرکت تابعه ۱Malaysia Development Berhad (۱MDB) که مشکلات مالی داشت، محکوم شده بود.

این روزنامه نوشت: مردم مالزی می‌گویند از تصمیم این شورا، احساس خیانت می‌کنند و این برای مالزی الگویی منفی و بد است. به دلیل حساسیت مطرح کردن نظرات مخالف با این تصمیم، برخی از مصاحبه شوندگان نام کامل خود را بیان نکردند.

پرونده «SRC اینترنشنال» در چندین سطح از سیستم قضایی مالزی مورد رسیدگی قرار گرفت و در مجموع ۹ قاضی از سه دادگاه شامل دادگاه عالی، دادگاه استیناف و دادگاه فدرال نجیب رزاق را مجرم شناختند.

این خبر واکنش شهروندان مالزی در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و بسیاری از کاربران این تصمیم را زیر سوال بردند و دولت ۱۴ ماهه انور ابراهیم نخست وزیر کنونی را محکوم کردند.

کاربر جمبول در شبکه اجتماعی ایکس گفت: خب اکنون می‌دانم که در انتخابات عمومی بعدی به چه کسی رای ندهم.

نجیب سه پرونده جنایی دیگر نیز در جریان دارد.

وی متهم به دریافت غیرقانونی ۶۸۱ میلیون دلار آمریکا از وجوه «۱MDB» از طریق شرکت کاغذی «جزایر ویرجین بریتانیا»، «تانور فایننس»، ۲۷ میلیون رینگیت پولشویی از اموال «SRC اینترنشنال»، و ارتکاب نقض اعتماد شامل پرداخت ۶.۶ میلیارد رینگیت از وجوه دولتی به «شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت» شده است. این شرکت متعلق به دولت ابوظبی است.

با این وجود، رئیس سابق حزب سازمان ملی مالایی‌های متحد (Umno) همچنان در محافل سیاسی با نفوذ و از حمایت، به ویژه مردم مالایی، برخوردار است.

داهلان دحلان، کاربر فیس بوک گفت: دعا کنید نجیب رزاق آزاد شود تا بتواند به پیشرفت اقتصاد کشور کمک کند.

یاکسین آزورو یکی دیگر از کاربران فیسبوک گفت: ممنونم، اما نجیب پرونده‌های دیگری نیز دارد. پرونده‌های (تحت تحقیقات) نیز باید بسته شوند.

نوریانا نجوا نجیب، دختر نجیب، در اینستاگرام ناامیدی خود را اظهار کرد: در حالی که قدردان کاهش مجازات در شورای عفو از دوازده به شش سال هستیم، از اینکه به وی به طور کامل مورد عفو قرار نگرفت و در همان زمان آزاد نشد، ناامید هستیم.

نجیب رزاق و خانواده‌اش بر این باور هستند که او بی گناه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha