۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱
کد خبر: 85374611
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان اروپا، ‌اقتصاد قاره سبز را فلج می‌کنند؟

تهران- ایرنا- اعتراض‌های گسترده کشاورزان اروپایی این ظرفیت را دارد که با دگرگون ساختن ساختار کشاورزی منطقه‌ای و تحت تاثیر قرار دادن بخش‌های تجارت و تولید، مجموعه زنجیره تامین و اقتصاد منطقه‌ای اروپا را فلج کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه یورونیوز در گزارشی به بررسی پیامدهای اقتصادی اعتراض‌های کشاورزان در آلمان، فرانسه، رومانی، هلند و بلژیک پرداخت و نوشت: پیشینه اعتصاب‌های کنونی کشاورزان که سراسر اروپا را در بر گرفته است به قرارداد موسوم به «توافق سبز» باز می‌گردد که در سال ۲۰۱۹ میلادی و با هدف دستیابی به انتشار صفر خالص گاز دی‌اکسید کربن از مسیر اعمال تغییرات اساسی مانند دیجیتال و غیرکربنی کردن اقتصاد اروپا تا سال ۲۰۵۰ حاصل شد.

بر اساس این گزارش، ضعف سیاست‌گذاران اروپایی در پیش‌بینی تاثیر این توافق بر وضعیت کشاورزان عامل بروز اعتراض‌های فعلی است که خود زمینه‌ساز بحرانی اساسی خواهد بود.

«کاهش ۵۰ درصدی مصرف آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی» و «ارگانیک‌ کردن ۲۵ درصدی محصولات تا سال ۲۰۳۰» دو بند از راهبردهای این توافق هستند که به صورت مستقیم، بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در ماه نوامبر (آذر) و در نتیجه واکنش کشاورزان و سیاست‌مداران راست‌گرا با دغدغه کاهش تولید مواد غذایی، لایحه پیشنهادی «مصرف پایدار آفت‌کش‌ها» رد شد. این دسته معتقد هستند که توافق یادشده، ایده‌آل‌گرایانه بوده و واقعیت‌ها و ضرورت‌های اقتصادی را در نظر نگرفته است.

اعتراض‌ها در مرحله فعلی در سطح مسدود کردن جاده‌های اصلی، اعتراض به افزایش قیمت‌ها، کاهش دستمزدها و قوانین زیست‌محیطی اتحادیه اروپا گسترش یافته است. افزایش رقابت در بازارهای محلی نیز بر وخامت اوضاع و خشم کشاورزان افزوده است.

روی پلاکاردهای معترضان عبارت‌هایی مانند «وقتی کشاورز نابود شود، غذا وارداتی می‌شود» و «بدون کشاورزان یعنی، بدون غذا، بدون آینده» نوشته شده بود.

گذشته از توافق مورد اعتراض، اعتصاب کشاورزان، رویکردهای کلان زیست‌محیطی اتحادیه اروپا را نیز نشانه رفته است. کشاورزان در آلمان علیه طرح دولت برای کاهش یارانه گازوئیل، در فرانسه علیه قوانین سختگیرانه در رابطه با فعالیت‌های کشاورزی و در هلند نسبت به طرح‌های زیست‌محیطی برای کاهش میزان دام کشاورزان به‌منظور کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای معترض هستند.

در حال حاضر، کشاورزان در تلاشند با در اختیار گرفتن کنترل بنادر، زیرساخت‌های لجستیکی را نیز مختل کنند. به عنوان نمونه در جریان اعتراض‌ها در بلژیک، بندر زیبراگ برای مدت ۳۶ ساعت توسط کشاورزان معترض مسدود شد.

به نوشته یورونیوز، شرایط حاضر، این قابلیت را دارد که نه‌ تنها ساختار کشاورزی منطقه‌ای، بلکه بخش حمل‌ونقل مسئول تحویل کالاها را نیز مختل کرده و مجموعه زنجیره تامین و همچنین اقتصاد منطقه‌ای اروپا را فلج کند.

اعتراض‌های خشونت‌آمیز، درگیری با پلیس، تعطیلی سراسری، مسدود شدن جاده‌ها و اعتصاب‌های گسترده، پیامدهای سنگینی برای بخش‌های تجارت و تولید اروپا نیز به دنبال خواهد داشت.

اعتراض‌های کشاورزان و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر ناشی از این روند در شرایطی گریبانگیر اروپا می‌شود که اتحادیه اروپا در طول تابستان و پاییز گذشته نیز به‌ دلیل وقوع سیل و آتش‌سوزی در جنگل‌ها با آسیب اقتصادی گسترده‌ای روبرو شد و بسیاری از کشاورزان، دام‌ها و محصول خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، تنها راه‌حل پیش‌ روی این اتحادیه برای غلبه بر این شرایط، جلب اعتماد کشاورزان از طریق کنترل قیمت‌ها و انعطاف بخشیدن بر سیاست‌های سبز در راستای حفظ محیط‌زیست است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha