۱۹۵ هزار میلیارد ریال پروژه دهه فجر در کرمان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد

کرمان - ایرنا - ۸۶۸ پروژه با اعتبار بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد ریال صبح پنجشنبه همزمان با آغاز دهه مبارک فجر به صورت نمادین از محل نشست مشترک شوراهای اداری، برنامه ریزی و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

به گزارش ایرنا، از این میزان ۵۹۴ پروژه با اعتبار ۶۷ هزار میلیارد ریال پروژه های دولتی افتتاح و ۱۹۳ پروژه نیز با برآورد ۵۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار پروژه دولتی به صورت نمادین با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کرمان کلنگ زنی شد.

استاندار کرمان در این آیین گفت: کرمان به لحاظ وسعت بزرگترین استان کشور است و این بزرگی هزینه هایی به استان تحمیل می کند؛ بیشترین هزینه های ما در بخش جاده ها است.

محمد مهدی فداکار افزود: جاده های ما عمدتا ترانزیتی هستند و در مقطع گره ترافیکی قرار گرفتیم؛ وضعیت این جاده‌ها باری بر کشور است و امیدواریم به این حوزه ها کمک شود.

وی با بیان اینکه نخستین مشکل استان آب است اظهارداشت: ما در کمیت و کیفیت آب مشکل داریم لذا پروژه های آبرسانی در استان آغاز شده و امیدوار به تخصیص منابع برای این حوزه هستیم؛ ما تا چند روز پیش فقط ۱۸ میلیمتر بارندگی داشتیم که این موضوع جای نگرانی دارد و بایستی به استان کمک شود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: کرمان آخرین استانی بود که سفر دولت به آن انجام شد لذا عقب افتادگی در پروژه های این حوزه داریم؛ در حوزه بهداشت و درمان، کرمان غیر از جمعیت خود باید سیستان و بلوچستان را نیز پوشش دهد و این موضوع بار بزرگی بر دوش استان است.

فداکار تاکید کرد: سه بخش آب، راه و بهداشت و درمان استان کرمان نیازمند توجه ویژه است.

وی با بیان اینکه استان کرمان با وجود ظرفیت معدنی و صنعتی، درآمدهایی برای دولت دارد، گفت: دولت در حوزه مالیات، حقوق دولتی و مازاد درآمد به استان کمک کند، حتی یک ریال را برای حوزه اعتبارات جاری نمی خواهیم.

فداکار با بیان اینکه ۸۶۸ پروژه با بیش از ۱۹ همت اعتبار طی دهه فجر افتتاح یا کلنگ زنی می شود افزود: ۶ همت پروژه بخش دولتی و پنج همت بخش خصوصی قابل افتتاح است.

استاندار کرمان بیان کرد: شرکت مس ۲۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه از جمله معدن درآلو و ورزشگاه ها را تا پایان سال جاری افتتاح می کند و در فولاد نیز پروژه هایی داریم و در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه خارج از دهه مبارک فجر افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن ۱۰ هزار قطعه زمین تا پایان سال واگذار خواهیم کرد که انرژی خوبی به جامعه می دهد.

به گزارش ایرنا نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز گفت: در بخش اقتصاد باید تمام تلاش ها همراه با قناعت و حرکت جهادی باشد تا کشور بتواند روی پای خود بایستد و این موضوع شعار دین است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی افزود: انسان در نگاه دینی به لحاظ روحی نباید خواری و پستی را بپذیرید و حیات در نگاه دینی عزتمندانه است؛ دین اقتصاد وابسته را اقتصاد نمی داند اما قناعتی که روی پای خود باشد را اقتصاد می داند.

به گفته وی، به طور معمول منابع درآمدی دولت ها سه سرفصل مهم دارد که این موارد تولیدات و صادرات، گمرکات و مالیات را شامل می شود و اگر بخواهیم این سه حوزه تقویت شود باید به استان ها برگردید و راهی غیر از واگذاری سهم به استان ها نداریم.

امام جمعه کرمان افزود: سهم استان ها جبران کننده بودجه دولت است، ضمن آنکه این بودجه نیز در جیب دولت قرار دارد و می تواند دولت در مورد آن تصمیم گیری کند؛ امیدواریم این مهم از شعار در دولت سیزدهم تبدیل به عمل شود.

محمدرضا وحیدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز با اشاره به ظرفیت های استان کرمان گزارشی از وضعیت اقتصادی استان ارائه کرد.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان هم در این نشست با اشاره به صعود ۱۹ پله ای رتبه فضای کسب و کار کرمان گفت: ۸۸.۲ درصد اشتغال استان کرمان را بخش خصوصی ایجاد کرده است.

رییس اتاق اصناف نیز ضمن تشریح چالش های این حوزه گفت: دولت مسئولیت بازرسی از اصناف را برعهده این اتاق گذاشته، در حالی که بایستی بودجه آن را تامین کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha