۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85371370
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بحران، دامنگیر حزب حاکم ژاپن

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبر: 85371370
بحران، دامنگیر حزب حاکم ژاپن

تهران- ایرنا- بحران رسوایی‌های مالی در جناح‌های حزب لیبرال دموکرات ژاپن، دامن حزب حاکم را فرا گرفته تا جاییکه برخی جناح‌ها منحل خواهند شد و اعضا به تدریج از سمت خود استعفا می‌کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، دولت ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد، دو معاون پارلمانی از بزرگترین جناح در حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن، به دلیل رسوایی جمع آوری کمک‌های مالی سیاسی استعفا می‌کنند.

منابع آگاه در این رابطه گفتند که تاکو کوموری، معاون پارلمانی وزیر امور داخلی و ریوشو کاتو، معاون پارلمانی وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل گزارش‌های مالی خلاف واقع را ارائه کردند. این دو از اعضای جناحی هستند که پیشتر توسط شینزو آبه نخست وزیر پیشین رهبری می‌شد.

حزب لیبرال دموکرات به ریاست فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در میانه اتهام‌ها مبنی بر اینکه برخی از جناح‌های این حزب گزارش درآمدهای حاصل از جمع آوری کمک مالی را ارائه نکرده و صدها میلیون ین از این طریق به دست آوردند، تحت نظارت شدید قرار گرفته است.

ماه گذشته کیشیدا چندین وزیر و اعضای اصلی حزب متعلق به جناح آبه را اخراج کرد تا از تاثیر این رسوایی بر دولت خود بکاهد. اما اکثر معاونان پارلمانی، از جمله کوموری و کاتو از فراکسیون ابقا شدند.

با افزایش انتقادات از جناح‌های حزب لیبرال دموکرات، کیشیدا تصمیم گرفته است تا چهارمین جناح بزرگ (کوچیکای Kochikai) را که تا ماه دسامبر رهبری آن را بر عهده داشت، منحل کند. برخی دیگر از جناح‌ها مانند جناح آبه (شورای تحقیقات سیاسی سیوا Seiwa Seisaku Kenkyūkai) نیز از این روند پیروی کرده‌اند.

دادستان‌ها علیه ۱۰ فرد متعلق به سه جناح در حزب لیبرال دموکرات کیفرخواست صادر کرده‌اند که باعث شده حزب حاکم پیشنهادهایی برای تغییر شکل سیستم حکومتی خود ارائه کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha