چهرقانی: حضور گسترده در انتخابات تقویت امنیت است/باقرپناهی: نماینده قم باید در شان آن باشد

قم - ایرنا - نایب رییس جبهه اصلاحات قم و سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان در میزگرد ایرنا تاکید کردند: انتخابات پرشور برای تقویت امنیت کشور و روابط بین المللی ما حایز اهمیت است و نمایندگان قم به دلیل جایگاه دینی و انقلابی آن باید دارای ویژگی‌های خاص و در شان خاستگاه انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احزاب به عنوان ارکان محوری در شور بخشیدن به انتخابات، همواره در روزهای منتهی به برگزاری این رویداد مهم سیاسی در کشور، فعالیت خود را توسعه می‌دهند و با معرفی نامزدهای مورد حمایتشان در یک فهرست واحد تلاش می‌کنند مردم را به سمت رای دادن به آنان تشویق کنند.

در همین رابطه میزگرد انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم در مورد نقش احزاب در برگزاری انتخابات پرشور با حضور آقایان علی چهرقانی نایب رییس جبهه اصلاحات قم و محمد رضا باقرپناهی، سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان به عنوان نمایندگان احزاب سیاسی فعال در استان قم به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد.

* به عنوان نمایندگی احزاب فعال در قم فضای حاکم بر انتخابات استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

داشتن رویکرد قوم‌گرایانه در تهیه فهرست نامزدهای مورد حمایت در انتخابات به هیچ عنوان قابل پذیرش و شایسته قم نیست

در پاسخ به این سئوال چهرقانی بیان داشت: متاسفانه چند دوره است که بحث قومیت گرایی توسط برخی احزاب سیاسی، گریبانگیر استان قم شده و مشکل‌های زیادی را در موضوع شایسته سالاری به وجود آورده‌ و جای آن را گرفته‌است. من امیدواریم در این دوره از انتخابات بتوانیم بحث قومیت گرایی را از قم برداریم و جای آن بر روی شایسته سالاری تاکید کنیم و اگر این رویکرد در قم دنبال شود، واقعا کار بزرگی انجام شده‌است.

وی افزود: الان قومیت گرایی به جای شایسته سالاری در لیست بستن برخی گروه‌های سیاسی استان حاکم است، شما به عنوان رسانه باید تلاش کنید تا این بحث به جد دنبال شود، نباید لیست‌ها بر اساس رویکرد قومی بسته شود، باید افراد متخصص و متعهد در لیست‌های انتخاباتی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر می‌توان با انجام اقداماتی، انتخابات در قم را پرشورتر از پیش‌ کرد و آن هم این است که اگر هیات‌های محترم اجرایی و نظارت سعه صدر بیشتری به خرج می‌دادند و وقتی نامزدی از مراحل پنج‌گانه گذشت در زمینه تایید صلاحیت‌ها انعطاف بیشتری داشتند، انتخابات پرشور تر می‌شد البته الان هم شورای محترم نگهبان می‌تواند افرادی را که مشکل خاصی ندارند و مراحل پنج‌گانه را گذرانده‌اند به انتخابات بازگرداند و به برگزاری انتخابات پرشور و گسترده در استان کمک کند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی باید دارای ویژگی‌های خاص و در شان خاستگاه انقلاب باشد

باقر پناهی نیز در پاسخ به این سئوال گفت: من هم موافق هستم که در قم، قومیت گرایی در دادن لیست‌های انتخاباتی به یک مشکل تاثیر گذار تبدیل شده‌است؛ البته نمی‌شود گفت که این موضوع در فضای انتخابات استان نقش اصلی را دارد.

وی افزود: وقتی فضای شرکت در انتخابات برای عده‌ای بازتر است، خوب به شکلی قومیت‌گرایی موضوعیت پیدا می‌کند و این موضوع در ارائه لیست‌های انتخاباتی توسط برخی احزاب اثر گذار می‌شود.

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم گفت: از طرف دیگر برخی مواقع اقداماتی صورت می‌گیرد که به نفع قم نیست، برای نمونه فردی خارج از قم به لیستی اضافه می‌شود و بعد از رای آوردن و حضور در مجلس، پس از مدتی به جای دیگری می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به این که نمایندگان قم به دلیل جایگاه دینی که در روایات متعدد از اهل بیت(ع)‌ به ما رسیده‌است و نقش آن در شکل‌گیری و ادامه حرکت انقلاب اسلامی، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند، گفت: بر اساس دیدگاه برخی از بزرگان دینی ما، قم این جایگاه را دارد که نمایندگان فقیه و مجتهد آشنابه امور کشور را در مجلس شورای اسلامی داشته باشد و این مولفه‌ها الگوی خوبی برای شناخت مسیر درست حرکت انتخابات در قم است.

چهرقانی: حضور گسترده در انتخابات تقویت امنیت است/باقرپناهی: نماینده قم باید در شان آن باشد

* احزاب چه نقشی در ایجاد وحدت سیاسی در راستای پشتیبانی از نظام به خصوص در مواقع حساس همچون انتخابات دارند؟

اشتراکات احزاب در مسائل کلان کشور راهبردی و اختلافات فرعی است

در پاسخ به این سئوال باقرپناهی بیان داشت: احزاب با وجود آن‌که ممکن است با یکدیگر اختلاف فکری داشته باشند اما اشتراکات بسیاری نیز با هم دارند و این اشتراکات به لحاظ راهبردی حتی با مجریان کشور نیز قابل تسری است و این مساله باید موجب آن شود که فضا برای فعالیت‌های احزاب در کشور باز باشد.

وی افزود: اشتراکات احزاب در میان خود و با مجریان نظام در مسائل کلان کشور راهبردی و مستحکم است اما اختلافات فرعی است، بنابراین اگر فضا و شرایط آماده باشد، احزاب می‌توانند در هر شرایطی و از جمله آن در زمان انتخابات در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی گام بردارند.

همچنین چهرقانی در این خصوص گفت: احزاب رابط میان مردم و حاکمیت هستند، وقتی احزاب در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز می‌کنند باید به آن‌ها بهای لازم داده شود، احزاب نمی‌توانند در مواقع حساسی همچون انتخابات ساکت باشند و می‌خواهند پرچمی را برای گسترش مشارکت بلند کنند اما باید بستر این کار برایشان فراهم باشد، برای نمونه باید در انتخابات نامزد مورد نظر خود را داشته باشند.

وی افزود: احزاب با برگزاری جلسات و همایش‌ها ضمن دعوت از افراد مطرح سیاسی در مدت باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات به‌خصوص در فرصت دهه مبارک فجر می‌توانند در دعوت هرچه بیشتر مردم به شرکت در انتخابات و برگزاری پرشور آن تاثیر گذار باشند.

* آیا بعد از انتخابات در صورت راه یافتن نامزد مورد حمایت شما به مجلس، در خصوص عملکرد آن به مردم پاسخگو هستید؟

نامزد نمایندگی مجلس باید شجاع، متعهد و متخصص باشد

نایب رییس جبهه اصلاحات قم در این رابطه با اشاره به این که ما به صورت مداوم با مردم ارتباط داریم، گفت: بله، صد در صد، در صورتی که ما نامزدی را به مردم معرفی کرده باشیم حتما در خصوص عملکرد وی به مردم پاسخگو خواهیم بود، اصلا ما کسی را در لیست قرار نمی‌دهیم که بخواهیم نسبت به عملکردش پاسخگو نباشیم، این وظیفه احزاب است که در برابر مردم پاسخگو باشند.

وی افزود: از نگاه ما شرط نخست برای نامزدی که می‌خواهد وارد مجلس شورای اسلامی شود، داشتن شجاعت است، بعد از آن تعهد داشتن نسبت به مردمی که به وی رای دادن و سپس داشتن تخصص لازم برای پذیرش این مسئولیت، این‌ها ویژگی‌های مهمی هستند که باید یک نماینده دارا باشد.

وی با اشاره به وظایف نماینده مجلس ادامه داد: وظیفه یک نماینده مجلس شورای اسلامی تصویب قانون در مجلس و نظارت بر اجرای صحیح آن در بیرون است، وقتی نماینده‌ای این کار را انجام داد به وظیفه خود عمل کرده‌است و اگر در انجام این کارهای اصلی کوتاهی کند و به فعالیت‌های دیگری بپردازد، وظیفه نمایندگی خود را به خوبی انجام نداده‌است.

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری نیز در این خصوص بیان داشت: ما هم به صورت مستمر با مردم در ارتباط هستیم و به طور کامل نسبت به عملکرد نامزدی که به مردم معرفی می‌کنیم، خود را پاسخگو می‌دانیم و تاکنون نه تنها نسبت به عملکرد هر فردی که از لیست ما به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌است، پاسخگو بودیم بلکه به عملکردشان در مدت نمایندگی افتخار هم می‌کنیم.

وی افزود: ما در هنگام معرفی نامزد مورد نظر خود به مردم، با توجه به شرایط موجود به مجموع توانمندی‌های شخص در حوزه کاری و سیاسی نگاه می‌کنیم و این گونه نیست که در این خصوص تنها به مساله ظرفیت رای آوری آن فرد مورد مورد نظرمان توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: وظایف نمایندگان مجلس در قانون تعیین شده‌است و این که برخی افراد کارهای نمایشی انجام دهند که بخواهند در دوره‌های بعد رای داشته باشند، این با انجام وظایف اصلی نمایندگی که مورد انتظار است تفاوت دارد.

چهرقانی: حضور گسترده در انتخابات تقویت امنیت است/باقرپناهی: نماینده قم باید در شان آن باشد

* به نظر شما برگزاری انتخابات پرشور تا چه اندازه می‌تواند در حل مشکلات کشور و رفع توطئه‌های دشمان اثر گذار باشد؟

انتخابات پروشور موجب استحکام و تقویت هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی است

چهرقانی در پاسخ به این سئوال بیان داشت: نخستین نفع انتخابات پرشور که در آن درصد آرا شرکت کنندگان بالا باشد، در موضوع استحکام و تقویت هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی هویدا می‌شود و این مساله به طور قطع برای امنیت کشور و روابط بین المللی ما حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت دوبال جمهوریت و اسلامیت برای پیشرفت نظام، گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌هایشان بر روی موضوع لزوم برگزاری انتخابات پرشور تاکید کرده‌اند، این مساله باید سرلوحه کار مجریان برگزاری انتخابات باشد.

وی افزود: وقتی انتخابات با حضور سلیقه‌های مختلف و پرشور باشد به طور حتم کشور در حل مسائل داخلی و بین‌المللی موقعیت بهتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: مردم ما بسیار خوب هستند و هر وقت حاکمیت و کشور به آن‌ها نیاز دارد با تمام توان در صحنه حاضر شده و از نظام حمایت می‌کنند، این بار نیز به خاطر کشورشان با وجود برخی مشکلات در انتخابات حضوری گسترده خواهند داشت.

مردم به تهدیدهای بیرونی در شرایط کنونی توجه کنند

باقرپناهی نیز در این راستا بیان داشت: راجع به ‌اینکه انتخابات عامل تاثیرگذاری در استحکام هرچه بیشتر نظام است که شکی نیست؛ نکته مهم آن است که در شرایط کنونی مردم ما باید به تهدیدهای بیرونی توجه لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به این که نگاه صرف به مسائل داخلی بدون توجه به ریشه‌های بیرونی صحیح نیست، ادامه داد: نباید به دلیل وجود برخی مشکلات داخلی که بسیاری‌ از آن‌ها هم ناشی از فشار و تهدیدهای دشمنان است، نسبت به شرکت در انتخابات دلسرد بود.

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری گفت: البته مردم ما به خاطر روحیه دینی و انقلابی به این نکات توجه دارند و در انتخابات پیش‌رو شرکت فعال خواهند داشت؛ به هرحال نباید تهدیدهای دشمنان و خواست آن‌ها برای ضربه زدن به کشور ما را کم اهمیت جلوه داد، مردم باید متوجه شرایط کنونی ایران در منطقه و جهان بوده و نسبت به اهمیت شرکت در انتخابات در این شرایط حساس باشند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر مسئولان و مجریان کشور نیز در شرایط کنونی برای برگزاری انتخابات پرشور باید تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیرند و از طرف دیگر از بیان سخنان و گرفتن تصمیم‌هایی که به آرامش مردم آسیب می‌زند، خودداری کنند.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: جمهوریت و اسلامیت نظام همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و ایشان انتخابات را جلوه‌ای از تحقق این راهبرد مهم می‌دانند، بنابراین همه دست‌اندرکاران و مسئولان باید در راستای عمل به این رهنمود، تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات با شکوه به‌کار گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha