زلنسکی: اروپا بدون حمایت آمریکا توانایی کمک به اوکراین را ندارد

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی آلمانی، گفت: اروپا به تنهایی و بدون حمایت و کمک آمریکا، توانایی کمک به اوکراین را ندارد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، زلنسکی در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی آلمانی به صراحت عنوان کرد که اگر ایالات متحده کمک‌هایش را به اوکراین کاهش دهد، اروپا احتمالا نخواهد توانست چه از نظر مالی و چه از نظر نظامی به تنهایی از کی‌یف حمایت کند.

رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه روسیه از ابتدای سال جاری بیش از ۳۳۰ موشک و حدود ۶۰۰ پهپاد جنگی را به سمت اوکراین پرتاب کرده است، تاکید کرد: بنابراین کنترل آسمان اوکراین بسیار مهم است اما این امر بدون کمک‌های متحدان ما به خصوص کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز پیشتر با اشاره به اینکه بسیاری در اوکراین نگران هستند که در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کمک‌های مالی واشنگتن به کی‌یف قطع شود، گفت: فکر می‌کنم اصولاً جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد چرا که ترامپ فردی است که می‌توان با او کار کرد فقط باید توانست با او کنار آمد.

وی با یادآوری اینکه اولین بار این ترامپ بود که تسلیحات آمریکایی و به ویژه موشک‌های ضد تانک جاولین را به کی‌یف فروخت و چندین قایق به نیروی دریایی اوکراین اهدا کرد، افزود: ترامپ همچنین با تحریم کردن یک کشتی که در ساخت خط لوله گاز نورد استریم ۲ مشارکت داشت، مخالفت خود را با آن پروژه نیز آشکار کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha