۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85370377
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر خارجه: «بریکس» باید صدای عدالت‌خواهی اکثریت مردم جهان باشد

مسکو- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۲۴، آمادگی ایران برای ساختن جهانی عادلانه‌تر و چندجانبه را اعلام کرد و گفت: «بریکس» باید صدای عدالت‌خواهی اکثریت مردم جهان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی صفری این سخنان را سه‌شنبه در نخستین نشست رسمی نمایندگان گروه بریکس در سال 2024 که با حضور اعضای جدید از جمله جمهوری اسلامی ایران به میزبانی شهر مسکو برگزار شد، بیان کرد.
معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این نشست ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو بریکس بتوانند بریکس و جنوب جهانی را به جایگاه شایسته خود ارتقا دهند و جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و چندجانبه بسازند و از این طریق، شاهد رفاه مردم کشورهای خود و همه جهانیان باشند.

نقش حضور اعضای جدید در شکوفایی بریکس
صفری ادامه داد: عضویت ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شکوفایی گروه بریکس و بالعکس، کمک به سزایی خواهد کرد.
نماینده ایران در نخستین نشست بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی با تأکید بر اینکه ما باید صدای عدالت‌خواهی اکثریت مردم جهان و جنوب جهانی باشیم، گفت: بریکس می‌تواند و باید درباره همه بحران‌ها و موضوعات جهانی، صدای واحد داشته باشد.

کار بزرگی در پیش است
صفری در ادامه یادآور شد: بریکس در سال ۲۰۲۳ و تحت ریاست آفریقای جنوبی، حدود ۲۰۰ رویداد برنامه‌ریزی کرده بود که با موفقیت همراه بودند.
وی با اشاره به آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر گروه بریکس در سال جاری میلادی خاطرنشان کرد: برای سال ۲۰۲۴ نیز ۲۳۵ برنامه تنظیم شده است که گویای آن است که کار بسیار بزرگی در پیش داریم.

نگاه بریکس به همه حوزه‌ها با محوریت اقتصاد
معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده در زمینه برنامه‌های بریکس در سال ۲۰۲۴ گفت:‌ هر سه سرفصل اقتصادی - مالی، ‌سیاسی- امنیتی، فرهنگی – مردمی بریکس لازم و ضروری هستند، ‌البته در جدول زمان‌بندی اعلام شده توسط میزبان،‌ستون اقتصادی – مالی برنامه‌های بیشتری دارد و بیشتر و سریع‌تر می‌تواند به ثمر بنشیند و رفاه و شکوفایی کشورهایمان را ارتقا دهد.
وی اظهار داشت: در برنامه‌های سال ۲۰۲۴ میلادی، امیدوارم این برنامه‌های اقتصادی – مالی به ویژه مسائل بانکی و مالی،‌سیستم پرداخت‌ها،‌ ارز دیجیتال، ارز واحد، مبادلات با ارزهای ملی و دیگر برنامه‌ها سرعت بیشتری بگیرند و عملیاتی شوند.
صفری خاطرنشان کرد:‌ برنامه ریزی برای افزایش سرمایه و تقویت بانک بریکس بسیار مهم و اثرگذار است.

حضور فعال ایران در بریکس
معاون وزیر امور خارجه گفت: ما در ایران برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور فعال و مبتکرانه در برنامه‌های امسال را اندیشیده‌ایم و اجرا خواهیم کرد.
صفری با اشاره به دستور کار مذاکرات سه روزه نمایندگان بریکس در سطح معاونان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشورهای عضو اظهار داشت: برنامه ها و دستورکارهای خوبی برای این اجلاس تنظیم شده و هیأت ایرانی آماده مشارکت در آنها است.
وی ادامه داد:‌ امیدواریم در این اجلاس بتوانیم درباره جهت‌گیری و اولویت‌های بریکس در سال ۲۰۲۴ توافق و همچنین مقدمات و اسناد لازم برای اجلاس سران بریکس در ماه اکتبر در شهر کازان روسیه را آماده کنیم.

نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در سال ۲۰۲۴ میلادی، روز سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ با حضور معاونان وزیر امورخارجه و دیگر مقامات ۹ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل،‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر خواهند کرد.
 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه سخنران آغازین این نشست بود و پس از آن، نمایندگان هشت کشور دیگر عضو گروه بریکس به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره مسیر حرکت این گروه پرداختند.
در ادامه نشست‌ روز سه‌شنبه و در غیاب خبرنگاران، برخی وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه در جمع نمایندگان کشورهای عضو بریکس به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی پرداختند.
ارائه چارچوب همکاری اعضای بریکس در عرصه تحقیقات انرژی و نیز حوزه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مطرح در نخستین روز این نشست خواهد بود.
قرار است دومین روز نشست نمایندگان کشورهای بریکس،‌روز چهارشنبه با حضور و سخنرانی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود که این نشست با محوریت مشارکت استراتژیک به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل طرح‌ریزی شده است.
نشست‌های دیگری نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت همکاری‌های امنیتی، پارلمانی و مسائل انسان‌دوستانه میان کشورهای عضو بریکس برگزار خواهد شد و اعضای قدیمی بریکس، مهم‌ترین طرح‌های خود را به اعضای جدید معرفی خواهند کرد.
روسیه پیش‌تر شعار دوره ریاست خود بر گروه بریکس را تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی عنوان کرده است.
مهم‌ترین رویداد بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی، برپایی نشست رسمی سران این گروه در کازان روسیه در ماه اکتبر پیش‌بینی شده است. علاوه بر آن، روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس میزبان نشست‌های متعدد دیگری در سطوح مختلف وزیران، معاونان وزیران، مقامات امنیتی، قضایی و پارلمانی و نیز نخبگان کشورها خواهد بود. در این میان، شمار محدودی از رویدادهای بریکس در سال ۲۰۲۴، در خارج از روسیه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha