حکمرانی بدون تبعیض و حُسن همجواری؛ ۲ مولفه روند منطقه‌گرا در افغانستان

تهران-ایرنا- نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان درباره نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان، تاکید کرد که «حکمرانی بدون تبعیض در داخل و حُسن همجواری و همزیستی با کشورهای همسایه» ۲ مولفه اساسی در پیشرفت روندی منطقه‌گرا برای این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن کاظمی‌قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق)، درباره نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان در کابل، نوشت: امیدوارم در این نشست مسیر امنی در جهت همه محوری و مشارکت در عرصۀ جهانی با حفظ احترام به تمامیت ارضی و استقلال این کشور باز شود تا یک نتیجه موفقیت‌آمیز و برابر برای کابل، منطقه، جهان و از همه مهم‌تر ساختار نظام بین‌الملل به جهت آزمودن، حاصل شود.

وی افزود: از نگاه تهران، حکمرانی بدون تبعیض در داخل این کشور و حُسن هم‌جواری و هم‌زیستی با کشورهای همسایه ۲ مولفۀ اساسی در پیشرفت روندی منطقه‌گرا محسوب می‌شود.

کاظمی‌قمی خاطرنشان کرد که اگر حکومت بدون تبعیض در افغانستان اجرا شود، مورد استقبال منطقه و فرامنطقه روبرو می‌شود.

به گزارش ایرنا، نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان در کابل بعد ظهر به وقت محلی با حضور نمایندگان ویژه و سفرای ۱۱ کشور آغار به کار کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان روز گذشته در این رابطه، اظهار داشت: امیدواریم تعامل منطقه‌ای به نتیجه برد-برد منجرشود.

ذاکر جلالی مشاور وزیر امور خارجه طالبان در این مورد در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: ‏با گذشت تقریباً ۲ سال و نیم از حکومت طالبان و رویکردهای متفاوت بازیگران منطقه‌ای و غربی در تعامل با این گروه؛ بازیگران منطقه‌ای را متوجه شکل‌گیری ایجاد تعامل منظم‌تر میان افغانستان و منطقه با رویکرد منطقه‌محور و بر مبنای منافع و تهدیدهای مشترک کرده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha