سرطان معده، سینه و پروستات سه سرطان شایع در استان اردبیل اعلام شد

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل سرطان معده، سینه و پروستات را به عنوان سه سرطان شایع در این استان اعلام کرد و گفت: سرطان روده بزرگ و مری در رده‌های بعدی شایع‌ترین سرطان در این استان قرار دارد.

دکتر محمد جعفرزاده روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت شناسایی علایم خطر و علل ایجاد سرطان به ویژه سرطان‌های شایع در این استان بیان کرد: شهروندان در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده همچون سابقه ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل، اختلال بلع یا سوء‌هاضمه طولانی، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی و سایر علایم مرتبط به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: انجام برنامه‌های تشخیص زودهنگام، می تواند اثرات چشمگیری در کاهش نرخ بروز سرطان داشته باشد و در حال حاضر برنامه تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرویکس در تمام مراکز بهداشتی استان در حال انجام است و شهروندان می‌توانند برای دریافت خدمات رایگان تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان به این مراکز مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی مبارزه با سرطان، سرطان را یک بیماری مهم تهدیدکننده زندگی در سراسر دنیا عنوان کرد و افزود: طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت می‌توان از حدود یک سوم سرطان‌ها پیشگیری کرد.

وی اظهار کرد: سبک زندگی نامناسب مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری، کم‌تحرکی و عوامل محیطی مثل آلودگی هوا از مهم‌ترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان است.

وی ادامه داد: خوشبختانه برخی سرطان‌ها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند و با غربالگری و تشخیص زودرس، می‌توان در اکثر موارد در مراحل اولیه درمان کرد.

دکتر جعفرزاده همچنین ادامه داد: سبک زندگی جزو عوامل بسیار مهم در بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان به شمار می‌رود و به همین علت شیوه زندگی افراد بر سلامت و کیفیت زندگی آنها تاثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به عوامل خطرزای اصلی در بروز انواع سرطان افزود: استعمال دخانیات، چاقی، کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، خواب ناکافی و استرس از جمله عوامل خطرزای اصلی در بروز انواع سرطان به شمار می‌رود و با اصلاح سبک زندگی، می‌توان تا حد زیادی از بروز سرطان پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: همان طور که سبک ناسالم زندگی خطر ابتلا به سرطان و احتمال پیشرفت این بیماری را افزایش می‌دهد، الگوی رفتاری سالم نیز می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha