برنامه‌ریزی ۲۳۰ رویداد بریکس در سال ۲۰۲۴؛ حضور فعال ایران در معماری جهان چندقطبی

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به همزمانی آغاز عضویت ایران در گروه بریکس و ریاست‌ دوره‌ای روسیه بر این گروه، گفت: بیش از ۲۳۰ رویداد و نشست در چارچوب گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی برنامه‌ریزی شده است که کشورمان حضور فعالی در چارچوب ایجاد نظام چندقطبی به عنوان یکی از اهداف این گروه خواهد داشت.

کاظم جلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ بریکس یکی از مهمترین تشکلهای بین‌المللی گفتگو محور برای مقابله با نظام ناعادلانه کنونی حاکم بر جهان است که بازتاب دهنده افکار نزدیک به نیمی از ساکنین جهان است. کشورهایی که تصمیم گرفته اند در مقابل ساختار تک قطبی و ناعادلانه کنونی جهان، پیشرو در تاسیس ساختاری عادلانه مبتنی بر چند جانبه گرایی باشند.

پیشبرد نظرات ایران در سطح جهانی از مسیر بریکس
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: معتقدیم که پیشبرد نظرات جمهوری اسلامی ایران، در سطح جهانی، از مسیر بریکس تسهیل خواهد شد.
وی گفت:‌ کنشگری فعال با مشارکت در ائتلافهای سودمند منطقه ای همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس از راهبردهای سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم است.
جلالی اظهار داشت: ⁠در کنار عضویت در سازمان همکاری شانگهای و تقویت همکاریها با اتحادیه اوراسیا، عضویت در بریکس نیز پیگیری و با تلاش دستگاه سیاست خارجی، ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به عضویت کامل این گروه درآمد.

همزمانی ورود ایران با ریاست روسیه بر بریکس
سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه ورود ایران به بریکس، با ریاست روسیه بر این گروه همزمان شده است ، این همزمانی را به فال نیک گرفت و بر بهره‌گیری کامل از این فرصت در عرصه دیپلماسی تأکید کرد.

برنامه‌ریزی بیش از ۲۳۰ رویداد بریکس در سال ۲۰۲۴
جلالی گفت: روسیه برای سال جاری میلادی بالغ بر ۲۳۰ رویداد و نشست در سطوح مختلف دولتی، نخبگانی و مردمی در قالب بریکس تعریف کرده است و بستر مناسبی برای کشورمان فراهم شده که از خلال این رویدادها نظرات و برنامه‌های نظام، بیان و اجرایی شود.

نخستین حضور ایران به عنوان عضو در نشست بریکس در مسکو
سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نخستین نشست از برنامه های بریکس در سطح معاونان وزارت خارجه و نمایندگان ملی کشورهای بریکس روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن در مسکو گشایش می‌یابد.
وی اظهار داشت:‌ در این نشست که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت، جهت‌گیریهای اصلی گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ طراحی و برنامه ریزی می‌شود.
جلالی گفت: هیاتی به ریاست دکتر صفری معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این نشستها حضور خواهد داشت تا به بیان مواضع کشورمان بپردازد و پیشنهادهایی نیز ارائه کند.

ارتقای اثرگذاری بریکس بعد از ورود ایران
سفیر ایران در مسکو اظهار داشت: ایران مصمم است که نقش فعال و موثری در بریکس ایفا نماید و مطمئن هستیم که سطح اثرگذاری و نفوذ بریکس پس از ورود ایران، افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه ششم بهمن‌ماه در نشستی خبری با اشاره به ریاست‌ دوره‌ای این کشور بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ گفت:‌ نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو این گروه ۳۰ ژانویه تا اول فوریه ( ۱۰ تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲) در مسکو برگزار می‌شود.
روسیه پیش‌تر شعار دوره ریاست خود بر گروه بریکس را تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی عنوان کرده است. در نشست آتی مسکو، پنج عضو قدیم به همراه پنج عضو جدید گروه بریکس حاضر خواهند بود.
طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.
مشارکت کامل کشورهای جدید در این گروه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ( دی‌ماه ۱۴۰۲) آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha