۹ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۳
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85368703
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بروز سرطان در کردستان بیشتر از متوسط کشوری است

سنندج- ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: متوسط بروز سرطان در استان در هر دو جنس مردان و زنان ۱۷۴.۲۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده در حالیکه این عدد در کشور ۱۷۳.۴۸ است.

دکتر فرزام بیدارپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پویش ملی ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎن از ۷ تا ۱۵ ﺑﻬﻤﻦ ماه جاری با شعار "من مسوولم، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام" در استان اجرا می شود که علاوه بر این شعار، شعارهای "سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید" و "آگاهی زودتر، اقدام موثرتر" هم مطرح است.

وی گفت: بیماری سرطان در کنار سایر بیماری های غیر واگیر، عامل ۶۸ درصد مرگ ها در جهان و ۸۰ درصد مرگ ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آمارهای بروز سرطان در استان گفت: بر اساس آخرین آمارهای این بیماری که در سال ۱۳۹۷ استخراج شده است، متوسط بروز سرطان در ۱۰۰ هزار نفر در مردان کشور و استان به ترتیب ۱۸۲.۷۶ و ۱۹۵.۴۲ و در زنان ۱۶۵.۳۱ و ۱۵۵.۱۷ است.

دکتر بیدارپور سرطان‌های شایع در کشور را در کل جمعیت، به ترتیب پستان، پروستات و کولورکتال، در مردان، پروستات، پوست و معده و در زنان، پستان، تیروئید و کولورکتال عنوان کرد و ادامه داد: در استان کردستان هم سرطان در کل جمعیت، پستان، معده و پوست، در مردان، معده، پوست و پروستات و در زنان، پستان، پوست و کولورکتال است.

وی توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری سرطان هم داشت و گفت: اطلاع از روش های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان، مراجعه به پایگاه های سلامت برای تشخیص زودهنگام سرطان و اطلاع از وضعیت سلامتی، اقدام فوری برای پیشگیری از سرطان، اعتماد به روش های درمانی و اطلاع و دوری از عوامل خطر در پیشگیری از سرطان ها از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha