به گزارش ایرنا، بیشتر کلانشهرهای کشور محلههایی در حریم خطوط راهآهن دارند که زندگی در آنها با مشکلات و خطراتی همراه است؛ در کلانشهر زاهدان مسیر میدان خاتم به زیباشهر و برعکس آن با عبور از ریل خط آهن نیز مشکلاتی را برای تردد و ترافیک شهروندان ایجاده کرده بود که در قالب یک طرح عمرانی قرار بود این مسیر تسطیح و بهسازی شود اما با گذشت بیش از ۲ سال هنوز این طرح مهم به سرانجام نرسیده و گلایههای زیادی از سوی مردم و برخی ارگان های خدمات رسان مانند بیمارستان ها به دنبال داشته است.
وجود برخی از معضلات بویژه هنگام تردد خودروها به علت ناهمواری موجود بین آسفالت و ریل آهن باعث خسارت به جلوبندی خودروها و همچنین تکانهای آزار دهندهای برای سرنشینان وسایل نقلیه و در راس آنها آمبولانس ها شده این در حالیست که تقاطعهای غیرهمسطح از بار ترافیکی معابر کاسته و به سرعت بیشتر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی و زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادفات کمک شایانی میکنند؛ اما روند کُند این طرح آستانه صبر مردم زاهدان را لبریز کرده است.
نقشه تبدیل تقاطعهای همسطح زیباشهر و مهرشهر به غیرهمسطح به صورت یک پل ۲ طبقه ترسیم شده که مسیر بالای آن جهت حرکت قطار و مسیر پایین نیز برای ترددد خودروها در نظر گرفته شده است.
موقعیت تقاطع همسطح زیباشهر به غیرهمسطح از انتهای زیباشهر به میدان خاتم هست که پل روگذر برای عبور قطار و زیرگذر با ۲ مسیر رفت و برگشت که هرکدام با دهانهای به عرض ۱۵ متر و سه لاین برای تردد خودروها در نظر گرفته شده است.
به گفته شماری از شهروندان که هر روز به اجبار باید از این مسیر عبور کنند، خیابان فوق آزمونی سخت برای سنجش کیفی جلوبندی خودروهاست، بیان این مطلب بدان جهت است که هنگام رد شدن از ریل تمام قطعات جلوبندی جابهجا شده، و رانندگان هر لحظه دلهره ترکیدن لاستیکها را آن هم در این اوضاع اقتصادی دارند؛ از طرفی وجود ۲ بیمارستان آن سوی ریل معضلی هست که هنگام تردد قطار و انسداد مسیر؛ آمبولانس در پشت ترافیک گیر کرده و جان بیماران در خطر میافتد.
مخالفتها؛ علت طولانی شدن طرح زیرگذر زیباشهر
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: موافقت با ساخت طرح زیرگذر زیبا شهر ورودی ایستگاه راه آهن زاهدان در سال ۹۹ انجام و در ابتدای کار مقرر شد این طرح بزرگ را راه آهن با همکاری و مشارکت شهرداری شروع و به اتمام برساند.
حمید بهادری در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در تمام نقاط کشور اجرای طرحهایی که قرار است جاده از زیر ریل راه آهن عبور کند بر عهده شهر و شهرداری است اما در زاهدان راه آهن قصد کمک در این طرح را داشت تا کمکی به پیشرفت سیستان و بلوچستان و این شهر کند.
وی ادامه داد: بعد از موافقت هیات مدیره شهرداری اعلام کرد منابع مالی لازم را نداشته و امکان مشارکت در این طرح وجود ندارد؛ بنابراین طرح موضوع فوق، شروع این عملیات بزرگ را با وقفه مواجه کرد.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق اظهار کرد: این طرح توسط مشاور تهیه و برای تایید کمیتههای راه آهن ارجاع شد؛ اما بعد از مدتی شهرداری اعلام کرد همزمان با اجرای طرح باید خودروهای شهری هم تردد کنند و اجرای کار با وقفه مواجه شد.
در تمام نقاط کشور وقتی چنین گذرگاههایی ساخته میشود تردد خودروها کاملاً متوقف و از مسیرهای جایگزین استفاده میشود؛ اما در این طرح و در شهر زاهدان این کار انجام نشد که اگر این اتفاق میافتاد یک سال گذشته طرح زیرگذر زیبا شهر به اتمام میرسید
وی گفت: بار دیگر مجبور شدیم تا مشاور طرح دیگری را تهیه و برای تاییدیه به هیات مدیره ارجاع دهیم و این اقدام یعنی بودجه و مناقصه جدید برگزار و پیمانکار طرح مجدد مشخص شود، که اختلافات موجود یک سال در اجرای کار تاخیر ایجاد کرد.
بهادری ادامه داد: جابجایی دکلهای برق و خط فشار قوی هم حدود چهار ماه کار را متوقف کرد و مجبور شدیم در کنار این طرح، ۲ کنار گذر ایجاد کنیم که این اقدام نیز از محل بودجه پروژه تامین شد.
وی افزود: در تمام نقاط کشور چنین گذرگاههایی وقتی ساخته میشود تردد خودروها کاملاً متوقف و از مسیرهای جایگزین استفاده میشود؛ اما نمیدانیم چرا در این طرح و در شهر زاهدان این کار انجام نشد که اگر این اتفاق میافتاد یک سال گذشته طرح زیرگذر زیبا شهر به اتمام میرسید.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: با این وجود حدود ۲ ماه گذشته که ۹۳ درصد کار انجام شده بود و سقف قرارداد اجازه انجام کار بیشتر را به راه آهن نمیداد و قانوناً باید طرح متوقف و برای ادامه کار قرارداد و مناقصه جدید و پیمانکار در نظر گرفته میشد، به علت اینکه در ماههای پایانی سال به سر میبریم اگر این اتفاق رخ میداد قطعاً یک سال دیگر پروژه زمان میبرد؛ بنابراین تصمیم به مذاکره با معاون عمران استانداری سیستان و بلوچستان گرفتیم و قرار شد هفت درصد باقیمانده از کار را شهرداری انجام دهد.
وی گفت: حدود ۲۰ روز گذشته کار از سوی راه آهن تحویل شهرداری شده، امید است با بازدیدی که از طرح زیرگذر زیباشهر داشتیم تا ۲۲ بهمن آسفالت زیرگذر و پیادهرو آن انجام و این طرح بزرگ به بهرهبرداری برسد.
نظر شما