۹ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85367989
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چنگار پستان و معده، شایع‌ترین سرطان در زنان و مردان گلستانی

گنبدکاووس- ایرنا- سرطان‌ (چنگار) پستان و معده از جمله سرطان‌های شایع گلستان محسوب می‌شود که یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اصلاح الگوی تغذیه‌، حرکت در مسیر مصرف مواد غذایی سالم و انجام به موقع غربالگری است.

به گزارش ایرنا، سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد کـه علل اصلی آن نداشتن تغذیه سالم و استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کردنی، اضافه وزن و چاقی و مسائل ژنتیکی است.

طبق اعلام کارشناسان، سـالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند و ایـن عدد تا سال ۲۰۴۰ میلادی مطابق بـا افزایش بیش از ۱۱۵ درصدی بـه افزون بر ۲۹۰ هزار نفر خواهد رسید.

هفته ملی پیشگیری از سرطان (هفتم تا پانزدهم بهمن) فرصت خوبی است تا با افزایش آگاهی در خصوص انواع سرطان و علایم اولیه و هشدار دهنده آن روند ابتلا را کاهش داد چرا که در صورت تشخیص بـه موقع و زودهنگام، نتیجه درمان آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل بیماری زیادتر خواهد بود.

ابتلا زنان و مردان گلستانی به سرطان پستان و معده

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرطان‌های پستان و معده را شایع‌ترین نوع این بیماری در زنان و مردان استان برشمرد و گفت: سرطان‌های روده بزرگ، ریه و مری در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

حمیده صادق‌زاده افزود: برآورد می‌شود ۲۲.۷ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در گلستان مبتلا به سرطان پستان، ۱۹.۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان معده، ۱۷.۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ، ۱۲.۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان مری و ۱۱.۹ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان مری باشند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به سرطان می‌توانند برای دریافت خدمات تشخیصی سرطان در سطح ۲ نظام خدمات سلامت از طریق سیستم ارجاع به کلینیک دزیانی گرگان و بیمارستان پیامبر اعظم(ع) گنبدکاووس مراجعه کنند و بخشی از بیماران نیازمند درمان‌های تخصصی هم راهی مراکز خصوصی در استان و یا شهرهای بزرگ می‌شوند.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: دلایل اصلی ابتلا به سرطان در گلستان مربوط به تغذیه نامناسب مانند نوشیدن چای داغ و مواد خوراکی ناسالم، مصرف چربی‌های اشباع شده و فست فودها، اضافه وزن و چاقی در کنار عامل مهم سابقه ژنتیک است.

صادق‌زاده تاکید کرد: سن شروع غربالگری سرطان‌های روده بزرگ و پستان در افرادی که سابقه ابتلا یکی از اعضای درجه یک، دو و یا سه خانواده خود را دارند ۱۰ سال زودتر از سایر افراد گروه هدف غربالگری این بیماری‌هاست.

چنگار پستان و معده، شایع‌ترین سرطان در زنان و مردان گلستانی

شناسایی و ثبت سالانه سه هزار مورد ابتلا به سرطان در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم از آغاز پویش ملی پیشگیری از سرطان در استان خبر داد و گفت: رسالت این معاونت پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها از جمله سرطان است و تمام مراکز خدمات جامع سلامت در استان مسوول تشکیل پرونده برای مراجعان در همه گروه‌های سنی و ارایه خدمات غربالگری و مراقبتی مرتبط هستند.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی افزود: غربالگری سه سرطان رایج پستان، روده بزرگ و دهانه رحم که امکان درمان نسبی آنها با تشخیص زودهنگام وجود دارد در پایگاه‌های بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت استان انجام می‌شود و افراد پس از غربالگری در صورت مشکوک بودن به سطوح بالاتر ارجاع داده خواهند شد.

وی آموزش و پیشگیری از سرطان را بسیار مهم دانست و گفت: با توجه به افزایش سن ‌و عوامل خطر، ابتلا به سرطان در حال افزایش است، بنابر این باید راه‌های پیشگیری آموزش داده ‌شود و در زمینه پیشگیری و غربالگری زودرس نیز اقدام می‌کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان بیان کرد: هر سال در استان سه هزار مورد جدید ابتلا به سرطان شناسایی و ثبت می‌شود و شایع‌ترین آنها سرطان پستان، معده، روده بزرگ پروستات، ریه و مری است.

شبیهی با بیان اینکه بالاترین فراوانی موارد ثبت سرطان در استان مربوط به سرطان پستان است، افزود، اگر این بیماری زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است لذا زنان ۳۰ تا ۶۹ ساله می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان بهره‌مند شوند.

لزوم اصلاح باورهای غلط در رابطه با سرطان

وی با اشاره به اینکه باورهای غلط مردم در رابطه با بیماری سرطان باید اصلاح شود، گفت: ابتلا به سرطان مساوی با مرگ نیست چرا که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری هستند و بار مالی ابتلا به سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام کاهش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: مدیریت سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زود هنگام، مستلزم مشارکت همه جانبه دولت‌ها، رهبران دینی و اجتماعی، مشاهیر و آحاد جامعه است.

شبیهی با بیان این که هر فرد بیشترین تاثیر را در سلامتی خود دارد، اظهار امیدواری کرد هم استانی های عزیز با افزایش دانش خود در زمینه عوامل خطر ابتلا به سرطان و عمل به آن، در سلامت خود، خانواده و جامعه بیشتر سهیم باشند.

به گزارش ایرنا، در ۱۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۵۶ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۱۲۷ پایگاه سلامت شهری و روستایی و ۵۹۱ خانه بهداشت به مردم استان گلستان خدمات حوزه سلامت ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha