آیا می‌توان سالمند را به صورت رایگان به مراکز نگهداری بهزیستی سپرد؟

تهران- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: ظرفیت بهزیستی برای پذیرش رایگان در مراکز نگهداری تنها برای «سالمند مجهول الهویه بدون مکان» است که پس از گزارشات مددکاری و استحقاق سنجی از طریق ستاد پذیرش بهزیستی انجام می‌شود.

محمد نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره اینکه افراد زیادی درخواست اقامت رایگان سالمندان خود در مراکز نگهداری را دارند، افزود: بسیاری از افراد می‌خواهند از سالمند خود به صورت رایگان در مراکز نگهداری، مراقبت شود اما نگهداری به صورت رایگان به این مفهوم نداریم.

وی خاطر نشان کرد: بهزیستی خرید خدمت یارانه‌ای از مراکز نگهداری دارد اما مراکز هزینه های بالاتری برای نگهداری دارند.

افرادی هستند که والدین آنها حقوق بازنشستگی هم دارند و از آنها ارث هم می‌گیرند اما دنبال این هستند که والدین خود را به مراکز نگهداری بسپارند و پول هم ندهند.

این مسئول بهزیستی تصریح کرد: گاهی افرادی هستند که والدین آنها حقوق بازنشستگی هم دارند و از آنها ارث هم می‌گیرند اما دنبال این هستند که والدین خود را به مراکز نگهداری بسپارند و پول هم ندهند و به همین دلیل است که گاهی در ارزیابی‌های سالمندان در مراکز نگهداری مشخص می‌شود که جزو دهک درآمدی ۱۰ ( پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها ) هستند.

نصیری اظهار داشت: ظرفیت بهزیستی برای پذیرش رایگان در مراکز نگهداری، برای سالمند مجهول الهویه بدون مکان است؛ این ظرفیت قرار نیست به سالمندی تعلق گیرد که به هر دلیلی خانواده نمی‌خواهد کمک کند و به مسئولیت خود در برابر والدین یا سالمند خود عمل کنند.

وی این نکته را یادآور شد که البته نصاب حوزه سالمندانی که در مراکز نگهداری می‌شوند همچنان خیلی پایین است اما ظرفیت رایگان فقط برای موارد خاص است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: متاسفانه گاهی برخی افراد، سالمندانی را می‌آورند که می‌خواهند به طور رایگان در مراکز نگهداری، مراقبت شوند در حالیکه سالمند بازنشسته است یا مستمری می‌گیرد اما حتی مستمری خود فرد بازنشسته را هم نمی‌خواهند برای خود او هزینه کنند.

نصیری ادامه داد: گاهی نیز افراد سالمند خود را به مرکز نگهداری خاص با خدمات ویژه می‌برند و توقع دارند یارانه بهزیستی برای مراقبت سالمند برقرار شود و خود فرد هم در نهایت ماهانه ۲ میلیون تومان پرداخت کند که این انتظارات در چهارچوب استاندارد باید مورد بحث قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در سازمان بهزیستی، توسعه مراکز روزانه سالمندی مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه با شهرداری تهران تفاهم کردیم و اکنون نیز کار آن را آغاز کردیم و تا انتهای سال چند مرکز افتتاح خواهد شد. سال آینده با زمینه سازی اقدامات در سال جاری، سال شکوفایی مراکز روزانه سالمندی خواهد بود.

آیا می‌توان سالمند را به صورت رایگان به مراکز نگهداری بهزیستی سپرد؟

دادستانی در بدو ارجاع سالمند به رایگان بودن نگهداری حکم ندهد

مدیرکل بهزیستی استان تهران از دادستانی خواست که اگر بر اساس حکمی می‌خواهد فردی را به عنوان مجهول الهویه بستری کنیم، در بدو ارجاع، رایگان بودن آن را نگوید بلکه او را ارجاع دهد، گزارشات مددکاری و استحقاق سنجی برای فرد انجام شود، آن گاه بهزیستی بنا به تشخیص دادستان اقدام کند.

نصیری افزود: گاهی در بدو ورود، فردی به مرکز نگهداری ارجاع می‌شود بعد مشخص می شود اسناد هویتی، توان مالی و فرزند دارد اما چون حکم در بدو ورود به این عنوان صادر شده است، وظیفه بهزیستی اجرای حکم است و اگر به حکم مقام قضایی عمل نشود، اخلال پیش می‌آید. این موضوع با دادسرای عمومی انقلاب تهران رفع شده و با سایر دادستانی و دادسراها نیز دنبال این هستیم که این بحث به پیش برود.

وی ادامه داد: زمانی فردی در بیمارستان مانده یا حتی خانواده به دادسرا مراجعه کرده است و برای نگهداری رایگان، حکم داده می‌شود؛ حکم اگر مبنی بر پذیرش و ارائه گزارش مددکاری باشد، پذیرش و استحقاق سنجی می‌کنیم، گزارش می‌دهیم. اگر شرایط استحقاق (درآمدی) نداشته باشد با حکم قضایی، وظیفه حاکمیت این است که این کار را انجام دهیم. اگر فردی توان مالی داشته باشد، اطلاع رسانی می کنیم و از خود سالمند یا خانواده پول دریافت می شود.

بیشتر بخوانید

نگهداری بیش از ۳۸۰۰ سالمند با دستور قضایی در مراکز بهزیستی

فرآیند پذیرش نگهداری رایگان از طریق ستاد پذیرش بهزیستی انجام می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: افرادی که از سوی ستاد پذیرش بهزیستی، معرفی می‌شوند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، فرآیندهای پذیرش آنها در مراکز نگهداری انجام می‌شود.

هیچیک از مراکز نگهداری سالمندان و مراکز توانبخشی، دولتی نیستند

نصیری درباره یارانه بهزیستی به مراکز نگهداری سالمندان نیز گفت: یارانه بهزیستی به ازای هر فرد در ماه به مراکز نگهداری، بستگی به نوع و سطح خدمات مراکز دارد. اما یارانه بهزیستی در این حوزه ماهانه بیش از 4.5 میلیون تومان به ازای هر فرد سالمند است و رقم آن به این بستگی دارد که مرکز نگهداری در سطح یک یا دو باشند.

وی تصریح کرد: شهریه مراکز نگهداری سالمندان بر اساس مصوبه کشوری، ابلاغ شده است؛ برخی مراکز نگهداری سالمندان مانند مدارس غیرانتفاعی، خدمات ویژه‌ای می‌دهند که با توافق با خانواده رقم بیشتری اخذ می‌شود.

نصیری با بیان اینکه هیچیک از مراکز نگهداری سالمندان و مراکز توانبخشی، دولتی نیستند، افزود: تمام این مراکز با مشارکت موسسات خیریه و بخش غیردولتی اداره می‌شود. بهزیستی خریدخدمت در قالب پرداخت یارانه انجام می‌دهد.

آیا می‌توان سالمند را به صورت رایگان به مراکز نگهداری بهزیستی سپرد؟

چرا سالمند رهاشده به گرمخانه رفت؟

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سئوال که چرا اورژانس اجتماعی در پاسخ به یکی از موارد رهاشدگی سالمند گفته است که این مورد را به گرمخانه شهرداری اطلاع دهید، گفت: رهاشدگی سالمند در مصادیق متعددی می‌گنجد. یکی از موضوعاتی که در اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ مداخله می کنیم، سالمندآزاری است که یکی از مصادیق آن می‌تواند سر راه گذاشتن سالمند باشد. طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF) سالمند برای پذیرش سالمند در مراکز می‌گوید که سالمند توانایی ندارد. اما گاهی فرد در قالب کارتن خواب یا متکدی می‌تواند باشد.

نصیری با بیان اینکه تعاریف متعددی برای سالمند وجود دارد، افزود: باید دید مصداق سالمند ناتوان براساس طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF) چیست. صرف اینکه فردی سن بالایی دارد، مصداقی برای نگهداری در مرکز سالمندان نیست. ممکن است فرد سالمند معتاد و مصرف کننده مواد باشد، فرد مصرف کننده مواد وارد مرکز نگهداری سالمندان نمی‌شود. ممکن است رهاشدگی سالمندی به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شود اما ده‌ها مدل از فرد سالمند از جمله سالمند معتاد متجاهر یا متکدی یا امثال دیگر باشد اما وظیفه اورژانس اجتماعی مداخله در موارد سالمندآزاری است.

بیشتر بخوانید

گرمخانه، طعم گرمای زندگی برای بی‌خانمانان

به گزارش ایرنا، بر اساس برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالمند در ایران زندگی می‌کنند البته در این پیمایش، سن ۶۰ سال به عنوان آغاز سالمندی در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha