۶ کیلومتر از رودخانه‌های مشگین‌شهر لایروبی شد

اردبیل - ایرنا - مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر گفت: در سال جاری  ۶ کیلومتر از رودخانه‌های این شهرستان با هدف جلوگیری از مهار سیلاب در حریم و بستر رودخانه‌ها لایروبی شد.

ارسلان فرجی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علاوه بر لایروبی رودخانه‌ها در یک سال گذشته حریم و بستر رودخانه‌های مشگین‌چای و قره‌سو و همچنین مسیل‌های برگ چای، علی کهریزی و قره‌درویش برای عبور ایمن سیلاب در فصول بارندگی بازگشایی شده است.

وی از مسدود شدن ۴۳۵ حلقه چاه در شهرستان مشگین‌شهر خبر داد و گفت: از آغاز اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب تاکنون بیش از ۴۳۵ حلقه چاه در شهرستان مشگین‌شهر مسدود و بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی این شهرستان صرفه‌جویی شده است.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر با بیان اینکه امسال ۲۲ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز این شهرستان نصب شده است ، افزود: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی بیش از ۵۵۰ کنتور هوشمند و حجمی روی چاه‌های مجاز منطقه نصب و بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

فرجی همچنین به افزایش میزان بارش در مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: امسال ۱۰۳ میلی‌متر بارش در این شهرستان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۳ درصد افزایش داشته ولی باز هم حجم آب ذخیره شده در پشت سدها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: با وجود بارش بیش از ۵۵ میلی‌متری برف در روزهای اخیر، همچنان با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و ضروری است شهروندان از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، در حوضه آبریز شهرستان مشگین‌شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره‌برداری است.

کل ظرفیت منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر ۳۴۸ میلیون مترمکعب است که ۳۰۶ میلیون مترمکعب از این مقدار آب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۴۲ میلیون متر مکعب هم مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha