احمد کاوری: «تروما» بر اساس شرایط فعلی خاورمیانه نوشته شده است

تهران- ایرنا- بازیگر نمایش «تروما» گفت: خاورمیانه هم اکنون با شرایط خاصی از نظر موقعیت سیاسی و اجتماعی درگیر است و «تروما» نیز براساس همین شرایط به رشته تحریر درآمده است.

نمایش «تروما» به تهیه‌کنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی، یکی از نمایش‌های صحنه‌ای حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با موضوع هویت ملی در این رویداد هنری میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

احمد کاوری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این نمایش در نقش یک فرمانده شبه نظامی حضور دارد که بعد از ۵ سال در بیمارستانی به هوش آمده است و افرادی در تلاش هستند تا اطلاعات او را بازیابی کنند.

کاوری که فعالیت خود را از دهه ۶۰ و با تئاتر آغاز کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره حضورش در این عرصه پس از سال‌ها دوری گفت: تئاتر کار کردن همیشه انتخاب من بوده است؛ اما متاسفانه سال‌هاست که به دلیل بحث زمان‌بندی و مشغله پروژه‌های تصویری این امکان برای من فراهم نشده است.

احمد کاوری: «تروما» بر اساس شرایط فعلی خاورمیانه نوشته شده است
نمایش «تروما» به تهیه‌کنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی

او با اشاره به ویژگی نقشی که در «تروما» برعهده دارد، مطرح کرد: یک شخصیت نمایشی دارای ابعاد گوناگونی است که اگر این ابعاد در نمایشنامه به درستی پرداخت شده باشند؛ انگیزه بازیگر برای ایفای نقش بیشتر خواهد شد. خوشبختانه فضای تئاتر به شکل کلی و فضای نمایش «تروما» به شکلی است که اغلب شخصیت‌های آن چنین ویژگی را دارا هستند.

او ادامه داد: شخصیت‌پردازی نقشی که هم اکنون در نمایش «تروما» به ایفای آن مشغول هستم نیز در ابعاد مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این شخصیت در چالشی قرار دارد که باعث ارتباط خوب بین او با تماشاگر می‌شود. داشتن ویژگی‌های یک کاراکتر نمایشی باعث پذیرش نقش در این اثر شد.

کاوری افزود: خاورمیانه هم اکنون با شرایط خاصی از نظر موقعیت سیاسی و اجتماعی درگیر است و «تروما» نیز براساس همین شرایط به رشته تحریر درآمده است و کاراکترهای آن ممکن است در فضای واقعی مابه‌ازای واقعی داشته باشند. در واقع نمایشنامه از ماجراهای واقعی وام گرفته است و اتفاقات و شخصیت‌های پیش آمده نیز قطعا تا حدی مشابه و مابه‌ازای بیرونی دارند.

این هنرمند درباره ادامه فعالیتش در تئاتر بیان کرد: در حال حاضر «تروما» تنها پروژه تئاتری من است و در حال حاضر برای ایفای نقش در دو فیلم آماده می‌شوم.

احمد کاوری: «تروما» بر اساس شرایط فعلی خاورمیانه نوشته شده است
نمایش «تروما» به تهیه‌کنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی

در عرصه تئاتر تنها بازیگری را دنبال می‌کنم

کاوری که فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، درباره فعالیت خود در زمینه نمایشنامه‌نویسی نیز اظهار کرد: من در دهه ۷۰ و ۸۰ کار نویسندگی هم انجام می‌دادم و هم‌اکنون نیز با گروه‌های تصویری در زمینه نگارش فیلمنامه که مرتبط با رشته تحصیلی‌ام هست؛ به ادامه فعالیت مشغول هستم اما در عرصه تئاتر تنها بازیگری را دنبال می‌کنم، چراکه مشغله دیگر بخش‌ها اجازه همراهی بیشتر و نگارش نمایشنامه را از من سلب کرده است. گرچه علاقه شدیدی به تئاتر و فعالیت در این زمینه دارم.

او در پایان سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی شرایط فعلی تئاتر گفت: ازآنجا که سال‌ها در این عرصه فعالیت نداشته‌ام از فضای این هنر دورمانده و اطلاع دقیقی نسبت به آثار روی صحنه رفته ندارم، ولی به نظر می‌رسد، ما از برخی محتواهای نمایشی مغفول مانده‌ایم که قطعا پرداختن به آن‌ها باعث تنوع موضوعی و گوناگونی ژانر برای شکل‌گیری ارتباط قوی‌تر با مخاطبان خواهد شد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha