نگاه آمریکای لاتین به رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- شماری از کشورهای آمریکای لاتین، حکم موقت «دیوان بین‌المللی دادگستری» که رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند تا از نسل‌کشی در نوار غزه جلوگیری کند را تحسین کرده و این رای را «پیروزی برای بشریت» ارزیابی کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پس از طرح شکایت تاریخی آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، این نهاد پس از برگزاری جلسات استماع در ۱۱ و ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۱ و ۲۲ دی ۱۴۰۲)، مذاکرات درباره این پرونده را آغاز کرد و هر چند رسیدگی به اتهام اصلی مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی یعنی ارتکاب نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی احتمالا سال‌ها زمان ببرد، اما روز گذشته جمعه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (ششم بهمن ۱۴۰۲) دیوان بین‌المللی دادگستری درباره درخواست آفریقای جنوبی برای صدور دستور اجرای اقدام موقت تصمیم گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری در این جلسه نسبت به تداوم جان باختن مردم غزه ابراز نگرانی و اعلام کرد: اسرائیل باید به کشتار و آسیب رساندن به مردم غزه پایان دهد و اقدامات لازم برای فراهم کردن نیازهای انسانی مردم غزه را فورا اتخاذ کند. اسرائیل باید تدابیر لازم برای جلوگیری از تحریک مستقیم به کشتار گروهی را اتخاذ کند و همچنین باید متعهد به خودداری از قتل، تعدی و تخریب علیه مردم غزه باشد.

آلیسیا بارسِنا (Alicia Bárcena) وزیر امور خارجه مکزیک با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس، این حکم را «گامی مهم برای پایان دادن به خصومت‌ها و هزینه‌های سنگین جانی انسان‌ها به ویژه زنان و کودکان» در نوار غزه ارزیابی و اعلام کرد: مکزیک از تصمیم در مورد اقدامات موقت که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری صادر شد، استقبال می‌کند.

برونو رودریگس (Bruno Rodríguez) وزیر امور خارجه کوبا نیز اعلام کرد این کشور امیدوار است تا اسرائیل به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری احترام بگذارد.

وی در شبکه مجازی ایکس نوشت: پس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل باید به این دستور پایبند باشد و اقدامات فوری برای توقف اقدامات نسل‌کشی علیه مردم فلسطین انجام دهد.

رودریگس بار دیگر تکرار کرد که آتش‌بس «تنها راه برای توقف جنایات در غزه» است.

گوستاوو پترو (Gustavo Petro) رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز از طریق این شبکه اجتماعی، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را «پیروزی بشریت» توصیف و تصریح کرد: اسرائیل باید از نسل‌کشی جلوگیری کند.

پترو که در پیام خود به تشریح حکم صادر شده پرداخت، تاکید کرد: آنچه تحمیل می‌شود، آتش‌بس برای آزادی همه جانبه گروگان‌های دو طرف است.

دولت ونزوئلا نیز با صدرو بیانیه‌ای به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان داد و از اینکه این حکم «توقف فوری و هر نوع خصومت» را شامل نمی‌شود، ابراز تاسف کرد.

به گفته ایوان خیل (Yvan Gil) وزیر امور خارجه ونزوئلا، «کاراکاس بار دیگر خشونت دائمی اشغالگران اسرائیلی علیه غزه را محکوم کرده و احترام به حق مقدس حیات مردم فلسطین را خواستار است».

آلبرتو ون کلاوِرن (Alberto Van Klaveren) وزیر امور خارجه شیلی نیز در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس، با استقبال از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، «توقف فوری درگیری‌ها، آزادی همه گروگان‌ها، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و احترام به حقوق بشر بین‌المللی» را خواستار شد.

دولت برزیل به ریاست جمهوری لولا داسیلوا که پیشتر، رژیم صهیونیستی را به «اقدامات تروریستی» متهم کرده بود نیز از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم تل‌آویو استقبال کرد.

وزارت امور خارجه بولیوی نیز تاکید کرد جامعه بین‌المللی باید برای تضمین اجرای اقدامات اعلام شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری متحد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha