همکاری شهرداری و دادگستری برای مقابله با مافیای زباله

تهران بزرگ - ایرنا - تفاهمنامه همکاری میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای مقابله با زباله گردی و پیشگیری از بکارگیری مافیای زباله از کودکان کار، امروز/شنبه/ منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در آیین انعقاد این تفاهم نامه، گفت: بسترهای لازم در حوزه خدمات شهری، رفت و روب و تفکیک از مبدا پسماند آماده شده و می توانیم آن را اطلاع رسانی کنیم.

رضا محمدی ادامه داد: پدیده شوم زباله گردی را در شهر تهران داریم و البته در شهرهای کشور هم این مشکل وجود دارد؛ برای مقابله با این اقدام مذموم پیش نیازهایی لازم بود که یکی از مهمترین آنها ایجاد فضایی برای عدم صرفه اقتصادی برای زباله گردی است.

وی گفت: ۱۵۴ پیمانکار پسماند در کل تهران داشتیم که رقابت بین آنها وجود داشت و سعی شد رقابت را از بین آنها برداریم؛ کاهش دفن زباله یکی از مواردی بود که در نظر گرفتیم و بازچرخانی را در دستور کار قرار گرفت؛ چون طبق این قانون، پسماند خشک نباید دفن شود.

محمدی اضافه کرد: ما یک پیمانکار را برای پاسخگوی همه پیمانکاران، از طریق مناقصه تعیین کردیم تا مجموعه را هدایت کند و امروز کلا ۱۴ پیمانکار کلان داریم.

وی یادآور شد: امروز بستر مهیا است و با اپلیکیشن نوماند پیمانکار به خانه ها می رود و زباله خشک را تحویل می گیرد؛ یک خط هم در آرادکوه برای تفکیک زباله خشک قرار داده‌ایم.

محمدی گفت: اینها به کاهش زباله گردی به ویژه توسط کودکان کمک می‌کند؛ زیرساخت‌ها فراهم شده و ایجاد فضای ناامن برای مافیای زباله گردی هم مهم بود که جدا از پیمانکاران فعال بودند.

وی تاکید کرد: مافیای زباله گردی بیش از سه هزار میلیارد تومان برای خودشان از زباله خشک درآمد دارند و حاضرند برای این پول سیستم پسماند را به هم بریزند.

محمدی گفت: خیلی از آنها با گونی های بزرگ روی وانت بارها پسماند خشک جمع می کنند و پشتتان گرم است؛ حتی ما با آنها درگیری فیزیکی پیدا کردیم و در این فضا کمک نیروی انتظامی و بخش حاکمیتی را می‌خواهیم.

وی افزود: مافیای زباله برای تامین منافع خود از نیروی ارزان که همان کودکان هستند، ‌استفاده می‌کند و دغدغه برخورد انتظامی ندارد؛ مافیای زباله به هیچ جا وصل نیستند و از فضای امنی که در شهر وجود دارند استفاده می‌کنند.

محمدی با اشاره به کمک های مردمی برای جمع آوری پدیده شوم زباله گردی این را هم گفت: در این بین پولی به کودک کار نمی‌رسد، ما از بستر رسانه به ویژه صدا و سیما می‌خواهیم که فرهنگ سازی را طبق قانون انجام دهند.

وی ادامه داد: بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تُن به صورت روزانه در تهران زباله تولید می‌شود و جمع آوری آن به صورت ساعتی با توجه به ترافیک، سخت است اما باید با کاهش تولید زباله و فرهنگ سازی برای تعریف ساعت گذاشتن زباله در مخازن به رفع این مشکل کمک کرد.

محمدی با اشاره به اینکه پنج هزار ظرفیت پاکبانی داریم‌ که می‌توانیم از ظرفیت زباله گردها در این زمینه استفاده کنیم و آمادگی جذب آنها را داریم، افزود: می‌توانیم از ظرفیت زنان هم به عنوان رانندگان خودروهای نوماند استفاده کنیم.

به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، نگاه این مجموعه به مقوله پسماند، اقتصادی و کسب درآمد نیست چرا که نگاه مافیای زباله اقتصادی است و اگر ما هم همین نگاه را داشته باشیم باز هم زباله گردی جمع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دفن زباله هزینه های سرسام آوری دارد، مافیا فقط سود می برد اما این شهرداری است که برای جمع آوری هزینه می پردازد و حتی هزینه های محیط زیستی را می‌دهد.

محمدی با اشاره به اقدامات انجام شده درزمینه خرید و ساخت دستگاه‌های زباله سوز، یادآور شد: برای ساخت دستگاه زباله سوز چینی و تجهیز و آماده سازی ابنیه و فضای مناسب این کار نیاز به سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومانی است که ۷۰ درصد آن توسط طرف چینی و ۳۰ درصد هم توسط شهرداری تهران تامین خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: نوماند از ۲۳ دی ماه آغازبکار کرده و مردم می توانند در بستر این اپلیکیشن، پسماند خشک خود را به فروش برسانند و کیف شهروندی خود را شارژ و در نهایت یا پول خود را نقد کند یا بلیت مترو و اتوبوس بخرد.

سکینه بدرلو افزود: وقتی زباله خشک را شهروند بتواند از طریق اپلیکیشن نوماند به فروش برساند، این کمک کننده به کاهش زباله گردی است که البته فعلا این اپلیکیشن برای سیستم اندروید فعال شده است.

زباله گردی جرم عمومی است

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری نیز در آیین انعقاد همکاری در حوزه مقابله با زباله گردی و پیشگیری از بکارگیری کودکان کار میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند، گفت: پدیده زباله گردی جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

عسگر جلالیان با بیان اینکه تمامی دادستان های استان تهران آماده همکاری در این حوزه و مقابله با این پدیده شوم هستند، افزود: قانون مدیریت پسماند ۱۳۸۰ تصویب شده و جمع آوری، نگهداری و بازیافت در این قانون تعیین تکلیف کرده است و برای اجرا شدن قانون، شهرداری، محیط زیست و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

وی با اشاره به اینکه تلاش مان این است که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مدیران مربوطه بتوانند موضوع را مدیریت و چهره شهر را از زباله گردان پاک کنند، ادامه داد: براساس منشور حقوق بشر تلاش می‌کنیم در این حوزه کمک کنیم تا شاهد تهرانی خالی از زباله گردی داشته باشیم.

معاون وزیر دادگستری اظهار کرد: گردش مالی در این حوزه بطور رسمی سه هزار میلیارد تومان اعلام شده اما آمار غیر رسمی خیلی بیش از این عدد است؛ برخورد با مافیا کار بزرگی است و همت زیادی می‌خواهد.

جلالیان ادامه داد: تا زمانی که مردم کنار شهرداری نباشند قطعا نمی‌توان موفق بود بنابراین با اطلاع رسانی درست می‌توان مشارکت مردم را جلب کرد.

وی گفت: امروز بحث مدیریت واحد مطرح است که شهرداری گام برداشته و دستگاه‌های متولی باید همراهی کنند البته طرح نوماند بسیار ارزشمند است و در راستای حقوق شهروندی است.

جلالیان تاکید کرد: ظرفیت دادگستری در اختیار مدیران اجرایی به ویژه در پدیده شوم زباله گردی است.

وی یادآور شد: بیش از هفت هزار تن زباله در شهر تولید می‌شود که آمار بسیار تکان دهنده ای است چرا که ۳ برابر بیش از نرم جهانی زباله تولید می‌کنیم و از یاد نبریم که بازیافت هم تبعات زیست محیطی دارد و مصرف بهینه باید فرهنگ‌سازی شود.

جلالیان این را هم گفت که از تمام ظرفیت‌ها برای مقابله پدیده شوم زباله گردی استفاده می‌کنیم؛ طبق کنوانسیون‌های جهانی زیر ۱۸ ساله کودک حساب می‌شود و آن چیزی که ما در زباله گردی می‌بینیم استشمار کودکان است و منظره زشتی را ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha