ارتفاع برف در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به ۲۵ سانتیمتر رسید

شهرکرد_ ایرنا_ مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی در استان گفت: ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ به ۲۵ سانتیمتر رسیده است.

مهران چراغ‌پور شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هم‌ اینک میزان بارش نیز در شهرستان کوهرنگ به ۲۹.۶ میلی‌متر رسیده است.

وی افزود: به‌ دنبال فعالیت این سامانه میزان بارش در شهرکرد ۱۳.۴ میلیمتر، در بروجن ۱۲.۶ میلیمتر، در لردگان ۲۹.۱ میلیمتر و در اردل ۲۲.۷ میلیمتر گزارش شد.

چراغ‌پور تصریح کرد: میزان بارش‌ها در فارسان ۱۵.۳ میلیمتر، در سامان ۱۲ میلیمتر، در بن ۱۲.۶ میلیمتر، در شلمزار مرکز شهرستان کیار ۱۷.۸ میلیمتر، در فرخ‌شهر: ۱۲.۱ میلیمتر و در

مال‌خلیفه مرکز شهرستان فلارد ۲۰.۲ میلیمتر ثبت شده است.

وی یادآور شد: در این مدت میزان بارش‌ها در سورشجان مرکز بخش لاران شهرستان شهرکرد به ۱۶ میلیمتر، در بلداجی شهرستان بروجن به ۱۴ میلیمتر، در ایلبگی شهرستان سامان به ۶.۷ میلیمتر، در دوآب‌ صمصامی کوهرنگ به ۲۹.۹ میلیمتر، در بازفت کوهرنگ به ۳۴.۹ میلیمتر، در آلونی مرکز شهرستان خانمیرزا به ۲۷.۵ میلیمتر و در دزک شهرستان کیار به ۱۸ میلیمتر رسید.

به گزارش ایرنا، یک سامانه بارشی روز جمعه در چهارمحال و بختیاری فعال شد که تا روز شنبه ادامه دارد و با توجه به شدت بارش‌ها هشدار سطح نارنجی برای این سامانه صادر شده است.

بارش برف وباران، رعدوبرق،وزش باد به‌ نسبت شدید،کولاک برف در گردنه‌ها و مناطق برف‌گیر کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، پدیده مه‌گرفتگی و کاهش دما از مهم‌ترین مخاطره‌های این سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

منطقه اثر این سامانه بارشی در تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری است و به‌دنبال فعالیت سامانه بارشی دراستان لغزندگی جاده‌ها و معابر، اختلال در تردد به‌ویژه مناطق کوهستانی، اختلال در فعالیت‌های ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، کولاک برف و کاهش دید در نواحی برف‌گیر و گردنه‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و خسارت‌های ناشی از وزش باد به‌نسبت شدید پیش‌بینی می‌شود.

در این مدت پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط در رانندگی و به‌همراه داشتن تجهیزات ایمنی لازم مانند زنجیر چرخ، آمادگی راهداری به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، مقاوم‌سازی سازه‌های سبک و موقت به‌علت بارش برف، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، تنظیم آب ورودی استخرهای پرورش ماهی و سایر اقدامات پیشگیرانه مورد توجه جدی باشد.

هشدار سطح زرد هواشناسی به‌معنای آگاهی و اقدام در صورت نیاز است و در این سطح از هشدار احتمال وجود خسارت یا خسارت‌های نقطه‌ای وجود دارد.
در هشدار سطح نارنجی به‌مفهوم اقدام ضروری، احتمال خسارت گسترده، زیاد است و در هشدار سطح قرمز باید اقدام فوری و همه‌جانبه در خصوص مهار و کنترل خسارت‌های گسترده انجام شود.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha